Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten päästä eroon shoppailuinnosta?

Vierailija
02.09.2015 |

Pitkään ajattelin, että enhän minä nyt kovin paljoa osta vaatteita, kyllähän muut ostavat enemmän. Mutta silti vaatekaappi on vähän väliä täynnä uusia vaatteita (joista osaa ei tule ikinä käytettyä) vaikka yritän aina myydä pois vanhoja vaatteitani. Olen nyt vihdoin ymmärtänyt, että shoppailu on minulle ongelma. Jotain tyydytystä siitä vaan saa, kun pääsee netistä tilailemaan vaatteita ja ties mitä laitteita. Usein vielä ostelen kaikkia kivoja vaatteita, vaikka minulle ei olisi niille mitään käyttötarkoitusta. Lisäksi ostelen vaatteita tulevaisuudelle: "Tätä tulen sitten käyttämään töissä".

Miten tällaisesta riippuvuudesta pääsee eroon? Onko mitään terveellistä tapaa korvata tämä riippuvuus?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselleni auttoi kun aloin shoppailemaan ilman tilausta. Eli laitan tuotteet ostoskoriin mutta suljen selaimen kun tulee maksun aika. Huomasin että shoppailussa tulee tyydytys siitä "metsästämisestä" eikä niinkään ostamisesta

Vierailija
2/12 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ostat jotain, luovu samalla jostakin. Ehkä et haluakaan ostaa uutta, jos et löydä mitään vanhaa, jonka suostuisit antamaan pois. Voi myös vaikeuttaa niin, että ostamalla yhden uuden asian joutuu antamaan useamman, esim. 5 vanhaa pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä riippivuuksilla korvataan tunne-elämän 'tyhjiötä'. Tunnista tilanne, jossa halu shoppailla syntyy ja ohjaa huomiosi muualle. Lähde pois kotoa(ja jätä puhelin ja sen netti kotiin), vaikka lenkille.

Vierailija
4/12 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sopinut itseni kanssa, että voin ostaa 3 uutta vaatetta per kuukausi. Aikaisemmin olin ostanut ihan mahdottomia määriä. Toistaiseksi toiminut tämä. Itselläni ei toimi täysi kieltäminen (kun sitten tulee vedettyä överit ihan siitä ilosta) ja nyt tulee mietittyä tarkemmin, että jos saan ostaa kolme vaatetta niin mitä haluan eli tulee harkittua enempi tarvitsenko tätä todella vai en

Vierailija
5/12 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sama ongelma. Olen tällähetkellä tosi pienituloinen ja shoppailu on todellinen ongelma, koska ostan luotolle. Velkaa on onneksi vasta satasissa mitattuna, mutta en saa sitä koskaan maksettua kokonaan pois, kun ostan aina jotain tilalle, kun tilin saldo näyttää jo paremmalta. En tiedä miten ihmeessä tämän kierteen saisi lopetettua. Toisaalta joskus on pakko ostaa lapselle vaatteita (koska on vielä pieni ja kasvaa nopeasti) ja siihen nuo netin alennusmyynnit ovat parhaita, koska niistä voi tehdä todellisiä halpoja löytöjä. Olen miettinyt kaikkien kauppojen nettitilieni sulkemista, mutta sitten en pyty ostamaan mitään alesta ja rahaa ei ole niitä kaupasta käteisellä ostaa.

Vierailija
6/12 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat kyllä motivaatiota olla ostamatta kun huomaat että tilillesi jää rahaa jo pienen ostolakon jälkeen. Itse lopetin shoppailun, siis nyt ostan vain tarpeeseen, ja hups, tililläni jo säästössä 9000 €!

Vierailija
7/12 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttamalla. Muuttolaatikoiden pakkaaminen, kantaminen ja purkaminen on ihan helvettiä, jos omistaa liikaa kaikkea. Samalla tajuaa konkreettisesti omistamansa tavaran määrän ja sen, ettei tarvitse yhtään mitään lisää.

Vierailija
8/12 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettamalla kaupoissa "katselun" ja kiertelyn

Vierailija
9/12 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirry ainakin osittain kirpputorien asiakkaaksi, saat metsästää ja keräillä, mutta kierroksen lopuksi voit palauttaa pöytiin tuotteet, jotka hetken harkittuasi tuntuvat turhilta ostoksilta. Lisäksi se on paljon jännempää  ja halvempaa kuin normaali shoppailu. Ajan myötä normaalihintaiset tuotteet alkavat tuntua tosi kalliilta, joten houkutus ostaa tarpeetonta tavaraa tavallisista kaupoista heikkenee.

Itse olen korvannut kaupoissa ja tavarataloissa kiertelyn parilla kirppiskäynnillä viikossa. Löydän esim. hyvälaatuisia vaatteita halvalla ja ilahdun niistä. Kerään tuotteita koriin ja kierroksen ajan "omistan" ne, mutta ennen kassalle menoa pysähdyn harkitsemaan ostoksien järkevyyttä ja lasken, paljonko ne maksavat. Kuten numero 2 kirjoitti, tuotteiden "metsästys" saattaa lopulta olla saalista tärkeämpää. Rahaa säästyy ja todelliseen tarpeeseen voi ostaa kalliimman ja laadukkaamman tuotteen hyvällä omallatunnolla, kun tilaisuus tulee kohdalle.

Vierailija
10/12 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

The true cost- dokkari löytyy Netflixistä. Pitäisi auttaa pahimpaan shoppailuun.

Vierailija
11/12 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ruvennut viemään kaupassa koriin poimimiani tavaroita takaisin hyllyyn. Eli en yksikertaisesti osta poimimaani tavaraa. Mietin jokaisen tavaran kohdalla, että onko mulla jo tällainen tai vastaavanlainen valmiiksi kotona. Usein on, sillä ainakin mulla on taipumus ostella liikaa samantyyppistä tavaraa. Esim. tummansinisiä paitoja tai mustia käsilaukkuja alkaa olla jo enemmän kuin tarpeeksi --> en osta uusia.

Uusin pstovillitykseni on kuitenkin petollisen halpa ebay, sen kanssa painiskelen vielä.

Vierailija
12/12 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki muu harrastus kiuin shoppailu, jokin uusi liikuntalaji. 

Tee inventaari vaatteistasi vuodenajoittain, kirjoita tiedot Exceliin ja mieti, mitkä ovat hyviä yksinään tai mitkä ovat hyviä kokonaisuuksia, mitkä voit myydä pois ja/tai antaa kierrätykseen. Minäkin huomasin, että takkejakin on pilvin pimein... ja samantyyppisiäkin, joten myin turhat kirpparilla. Kun kaappitilaa taas on lisää, näkee selkeämmin kokonaisuudet. Lahjoitan Planille kuukausilahjoituksena säästyviä euroja.

Jos laittaa kuvatkin (jotka saa poimtuksi vaikkapa Torille), saa oikein hienon "portfolion" vaatetuksestaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi