HEINÄvauvat lokakuussa: 3kk kuulumiset!
Heips!
Ajattelin aloitella uutta lokakuun pinoa, kun taas heinävauvelit ylittää tietyn ' rajapyykin' eli 3kk tässä kuussa. Mitä teille kuuluu?
Meillä on 3kk nla ensi torstaina. Sitten kerron enemmän. Mutta nyt siis lyhyesti...
Neiti on siis edelleen aika pikkuinen, ehkä n. 5kg ja vajaat 60cm. Syö usein, noin 2h välein, tissillä mennään vielä, vaikka muutaman satsin on korvikettakin jo maistellut. Itse kun olen aloitellut taas liikkumaan. Nuo hetket ovat mulle kyllä kullanarvoisia! Pääsee tunniksi, kahdeksi pois kotoa, saa keskittyä ihan vaan itseensä.
Nukkumiset on aika sattumankauppaa...joskus tyttö vetäisee 3h putkeen (päivällä), mutta yleensä vain n. 45min. Yöunille mennään n. klo 19.30 kauheiden raivareiden jälkeen. Siitä sitten heräillään n. 3h välein syömään ja ylös noustaan n klo 8-9. Vielä olen ollut suht pirteä päivisin (ilman päiväuniakin), mutta katsotaan sitten, kun ne pimeät loskakelit alkaa....;(
Ihan kivasti menee muuten. Isoveli on vieläkin käyttäytynyt hyvin vauvaa kohtaan eikä ole juurikaan mustis. Isi on kyllä edelleenkin IN, koska vauva sattuneesta syystä on niin paljon äitin kanssa....se harmittaa joskus vietävästi. No, aika aikaansa kutakin!
Tää 3kk on mennyt ihan sairaan nopeesti! Kohta alkaakin jo pikkujoulujutut ja sitten on joulu, taas! Justhan se vasta oli......ja sitten mennäänkin jo kevättä kohden kovaa vauhtia:)
Kertokaahan kuulumisianne!
sitruska ja mukust 3kk/2v4kk
Kommentit (26)
Meidän Matias syntyi 25.6. mutta kirjoitanpa tähän pinoon, kun kirjoitin odotuksessakin heinäkuisiin.
Matias nukkuu hienosti sekä yöt että päivät. Lähinnä ihmettelen mitän vähän hän jaksaa valvoa, usein 1,5 jälkeen on jo ihan väsynyt. Syö yöllä 2-4 kertaa. Poika hymyilee ja nauraa ääneen ja on tosi tyytyväinen kaikin puolin.
Matias oli 3kk-neuvolassa n. 7kg ja 63cm. Painoa oli tullut vain 400g kuussa ja th meinas pakottaa aloittaa kiinteät. Huh huh! En kyllä aloita. Isosisko painoi samanikäisenä melkein 1,5kg vähemmän eikä mitään kiinteistä puhuttu. Matias pulauttaa tosi paljon, se on iso ongelma, ja siksi varmaan painoa ei tule paljoa.
Toinen ongelma on herran ummetus. Kakka tulee kahden viikon välein, useimmiten Levolacin ja kuumemittarin avulla joskus 10-12 päivän paikkeilla. Se kakka on tosi kovaa ja tulee siis vaikeasti. Nyt alkoi taas poika olla kärttyinen joten autoin kuumemittarilla (nyt oli jo 11. päivä taas). Tästä kuumemittarin käytöstä ollaan montaa mieltä, mutta oma th ja lääkäri sitä suosittelivat.
Meilläkin on pari kertaa annettu korviketta, kun olen ollut puistossa isomman kanssa tai yksin kaupungilla kaupoissa. Muuten aion kyllä imettää taas vuoden. Ihan samoin kuin edellinen en kaipaa omaa aikaa oikeastaan yhtään nyt. Tiedän, että kouluun paluu on jossain vaiheessa edessä tai ainakin töihin meno. Lasten hoitoon laittaminen kauhistuttaa jo nyt. Rankkaahan tämä välillä on, mutta ihanaa ihanaa.
Ihana tuo runo! :)
Liinaharja ja lapset
Täällä kasvetaan kovasti. 3 kk:n neuvola vasta parin viikon kuluttua, mutta epäilen että 6 kg on mennyt jo rikki. Rintamaidolla pääsääntöisesti, iltaisin isä syöttää n. desin verran korviketta jotta jaksaa nukkua yön. Meillä ei myöskään vielä päivärytmiä ole, mutta yöt nukutaan edelleen hienosti, illalla nukahtaa n. puoli yhdeltätoista ja aamulla heräilee seitsemään aikoihin jolloin syönti, vaipanvaihto ja sitten vielä parin tunnin unet. Meidän neiti ei suostu nukkumaan vaunuissa ulkona, kuinka muut heinävauvat? Torkkuu vain sen aikaa kun vaunut ovat liikkeessä, eli lenkillä n. 0,5-1 h koiran kanssa. Lisäksi pääsee kantoliinassa ulkoilemaan iltaisin koiralenkin ajan, jolloin joko kuikuilee maisemia tai ottaa pienet torkut.
Viikonloppuna löydettiin omat kädet! Aikaisemmin ollaan vain sohittu sinne tänne, nyt jo tartutaan leluihin ja viedään suuhun. myös nyrkki on pajon suussa, alkaisikohan hampaita jo tulemaan? Ihanaa seurata miten vauveli koko ajan kehittyy.
Niin, meillä siis tulee nyt vasta 2kk täyteen. Tyttö on kasvanut hyvin, tissillä ja pullolla. Hoikka on ja pitkä, reilu viikko sitten 4950g ja 58,5cm. Syntymäpainoon ei ole tullut lisää kuin 400g, pituutta 3,5cm, mutta vauva syö hyvin ja kasvaa omilla käyrillään tasaisesti. Ihania ne on ja kehitys niin huimaa, ettei meinaa ehtiä perässä pysyä. Juttua ja ihania hymyjä tulee päivittäin. Perässä siis tullaan!
Terv. Vipsilä ja tytöt
Iivo poika kasvaa myös hyvin ja minulle maistuu äitiys.
Painoa oli 2kk vanhana(nyt siis melkein 2,5)4760 ja pituutta 56cm(synt.2755/48)ja rintamaidolla mennään.
Hymyjä tulee paljon ja naurukin on aivan kielen päällä.Tänään tuli sellaista höpötystä takaisin että kylläpä meitä nauratti ja Iivollakin näytti olevan nastaa kun sai kiljahdella,ihana vaaveli.
Noh nyt pitää mennä nukkumaan että huomenna taas jaksaa.Voikaahan hyvin te ja vauvat.
Oumai ja Iivo
...ikää nyt tasan 2kk ja 1 viikko :)
Painoa on kertynyt 6900g ja pituutta 61cm. Nyt alkaa olla jo rytmitkin, illalla vauva nukahtaa n.22.00 kieppeillä ja nukkuu aamu yhdeksään, yhden kerran herää syömään yöllä, mutta ei sekään oikein syömistä ole: saa tissin suuhun niin jatkaa uniaan.
Päivisin ei hirveästi hereillä ollessan viihdy yksikseen, vaan aikamoinen sylikissa tämä nuorimmainen.
Nyt on pari iltaa+päivää itkenyt kovastikin, sylkeä valuu ihan hirveästi ja nyrkillä hankaa ikeniään---> varmaan hampaita tulossa.
Nimittäin kaikilla muillakin lapsilla tulleet tosi aikaisin, edellisellä vauvalla 2,5kk:n iässä napotti jo 2 kpl :)
Ras-mam & Sisu 2kk
Laurilla on nuha tai jotain. Yöllä tukkonen, muutaman kerran päivällä purskahtaa keltavihreää räkää. Se mikä on tavallisuudesta poikkeavaa niin poika nukkuu koko aika. Pitkiä pätkiä päiväunta, yöunet alkaa 17-18 korvilla. Aikaisemmin ollut virkeä ja vähäuninen kaveri. Kuumetta ei ole eikä hengitys rohise. Liekö jotakin viimeviikkoisen rokotuksen jälkimaininkeja?
Poika vetää itseään istumaan sitteristä. Ei uskalla jättää itsekseen ettei muksahda naamalleen. Harvoin meinaan tulee kiireessä köytettyä kiinni. Vaikka on kolmas niin joitakin asioita ei vaan ikinä muista. On kuin kaikki tapahtuisi ensimmäistä kertaa. :)
Tulimme tänään kerhosta ja kastuimme päästä varpaisiin. Nyt on ihana kun on kuivat vaatteet päällä, maha täynnä ruokaa ja poika rinnalla. Elämän pieniä iloja.
Vihdoinkin sain aikaiseksi kirjoitella hieman meidän kuulumisiamme. Pikku prinsessa kasvaa ja kehittyy ja on hurjan terhakka ja tomera tyttö. Vuorokausirytmi alkaa olla löydetty, seurustelee kovasti siskonsa ja äidin kanssa. Ristiäisiä vietettiin pari viikkoa sitten ja tyttö sai nimen Mona Ellen Elisabet. Eilen kävimme neuvolassa ja painoa oli tullut lisää hyvin: paino 5,0kg/pituus 56cm ja pelkällä rintamaidolla ollaan hyvin pärjäilty ja muutenkin kivasti mennyt...ihanaa tämä vauva-arki! :D
Mukavaa syksyä! Nyt siivoilemaan, kun muksut ovat molemmat vielä hetken unilla.
Mahtuiskohan mukaan porukkaan. Joskus alkuraskaudesta kirjoittelin odotus puolella, mutta nettipimennon takia en ole sivuilla vieraillut melkeen vuoteen...
Meidän pikkuinen tyttösemme täyttää perjantaina 3kk ja silloin mennään myös neuvolaan rokotukselle, voi voi. Tai jos tyttö on minuun tullut se ei edes huomaa piikkiä...
Tuisku-neiti on nukkunut yöt alusta lähtien hyvin ja tutteliin siirryttiin kokonaan viime viikon alussa, kun oma tuotanto loppui.
Isi on antanut mulle omaa aikaa tosi ihanasti ja olen voinu jatkaa lukiota (etänä) ja uutena harrastuksena tiffanyn.
Että sellaista tännepäin kuuluu, ihanaa vauva-arkea!
Meidän tyttö täytti eilen 3kk ja odotan kuin kuuta taivaalta, että myös unet alkaisivat pitenemään nyt kun tuo maaginen ikä on saavutettu.
Tytöllä on edelleen sitä ilta itkuisuutta joskin hieman lievempänä ja ei ihan niin paljon hoidata itseään, kuin aikaisemmin.
Yöt ovat nyt menneet ihan pipariksi...nukkuu max 2h kerrallaan ja herää syömään, syö noin 80-140ml maitoa ja jatkaa uniaan sen 2h ja aamu yöstä heräilee pahimmillaan tunnin välein ja aamu alkaa klo.7.00
Alkaa äidin silmät olla jo sikkurassa ja tajunta sumentua.
Välillä, kun mies on kotona (1-3x vk) antaa minun nukkua päikkärit ja varmaan oisin jo horroksessa jos en saisi niitä joskus nukkua.
Mutta perjantaina oisi nla ja saadaan tuoreet kuulumiset kasvusta.
Onkos muilla vauvoilla tullut siitä rokotteesta mitään itkuisuutta tms?
No itkeehän tuo tyttö kyl muutenkin, mutta tuli vaan mieleen.
Entäs onko tullut lämpöä?
Hassua, että ei muista aina noita juttuja et mitä isommille lapsille milloinkin tuli...
Juttelua, naurua ja hymyjä tulee paljon silloin, kun on juuri herännyt uniltaan ja on massu täynnä.
Muuten on tosi tyytyväinen lapsi, mut noi itkut iltaisin ja heräilyt yöllä ottaa kirjaimellisesti välillä päähän.
Mutta tätähän se vauva-arki on?!
No mut on pakko mnnä laittaan välipalaa koululaiselle et jaksaa ruoka-aikaan asti.
Mutsi & 3/98, 12/04 ja 7/06
Nopeasti kirjoittelen neuvolakuulumiset,kun poika nukkuu vielä partsilla...
Eli lauantaina tulee siis 3kk täyteen.Tänään poika punnittiin 7410g (synt.3780g) ja pituutta 64cm (synt. 51/53cm).Eli ruoka-aikana on kotona oltu.Posket on pyöreät,mutta muuten poika sopusuhtainen,kun on sen verta pitkäkin.Tasaisesti kasvaa omaa käyrää tai janaa.Täysimetyksellä edelleen mennään:kuukausi tehtiin alussa töitä ja nyt onnistuu hienosti!
Hymypoika edelleen.Itkee ainoastaan ollessaan väsynyt,ei edes nälkäänsä itke.Päivällä nukkuu 2-3 tunnin pitkät unet ja kolmet lyhyet,30-60 min mittaiset.Yöunille nukahtaa n.klo21 ja herää syömään n.klo3.Ja toisen kerran vasta aamulla n.klo6.Eli aivan unelmaisesti...olen tästä kiitollinen!!
Vielä ei käänny kyljelleen,mutta selällään jumppaa hienosti.Mahallaan ollen kannattelee päätään,mutta ei vielä jaksa nostaa ylävrtaloaan.Mahallaan ei viihdy kuin lyhyitä aikoja.Sylissä haluaa ainoastaan istua,ei maata,ja päätään on terhakkaasti kannatellut itse jo kuukauden päivät.Tykkää seurustella ja nauttii laulamisesta...eli äidillä on päivät täys seremoniamestarina oloa!!!!No mikäs tässä ollessa,kun esikoisesta on kyse ja äidillä on nyt aikaa.
Eli tällaiset kasvukuulumiset meiltä.Oikein kaunista syksyä kaikille äideille ja vauvoille!!!
Hei heinikset!
Mahtuuko mukaan? Olen käynyt lukemassa teidän juttuja aina välillä, mutta nyt ajattelin kirjoitella itsekin. Meidän tyttö tänään tasan 3kk, kyllä aika lentääkin! Perjantaina oli lääkärineuvola, kaikki kunnossa, 5775g ja 60cm. Imetys sujuu ja hyvinhän tuo tuntuu kasvavan. Rokotus ei aiheuttanut kuin hetken itkun, vaikka hieman pelkäsin kuinka " neiti nokkonen" reagoi kun osaa välillä karjua melko hienosti.
Rytmiä meillä on auttavasti eli aamupäivällä nukkuu pitkät 2-4h unet ja sitten yleensä kakdet lyhyemmät myöhemmin. Sääliksi käy välillä kun tyttö on neljäs lapsemme ja joutuu pieni sopeutumaan muiden aikatauluihin: taas mentiin, milloin on kerholaisen tai eskarilaisen kuljetusta, milloin harrastuksia. Yöllä neiti syö usein, eka pätkä yleensä pidempi, aamuyöstä tissillä vähän väliä. Tuttua vanhemmilta lapsilta, joten kyllä se tästä. Itse toivoisin ihanan vauva-ajan kestävän pitkään, mutta niin vain lapset kasvaa ja ihan ilman lupaa!
Helminukka ja lapsoset -00, -01, -04 ja -06
Itse ajattelin myös nyt kirjotella pitkän tauon jälkeen.Kirjottelin aina joskus tonne odotus puolelle...Eli minulla on tyttö joka täyttää tämän kuun 16päivä 3kk.Ja silloin myös neuvola ja rokotus eli en vielä tiedä tärkeitä mittoja.Mutta 2kk neuvolassa oli 5600g ja 58 cm pitkä pipa 39,5cm.syntymä mitat 3330g ja 47 cm pitkä pipa 33cm.Ijan kivasti on kasvanut ja täys imetyksella mennään vielä.
Vauva kastettiin 9.9.2006 ja sai nimekseen Iina Emilia.
Iina on ollut alusta asti todella tyytyväinen vauva.Välillä kiukutaan muttan se kuuluu asiaan.Iinalla ei oikeastaan ole vielä mitään rytmiä ehk se kohta alkaa muovautua.Nykyään rupeaa yö unille 23.00-23.30 ja nukku noin 5-7 tuntia pukeen ja sen jälkeen noin 2-3tunnin pätkiä ja päivään herää noin 10.30-11.30 eli nukkuu noin 12h väilillä syöden. ainut mikä nyt on omituista minun mielestä niin neiti ei nuku päikkäreitä.Ottaa yleensä vain pikku torkkuja ja maksimissaan viime kuukauden aikana on nukkunut oäivisin 2h kerrellaan joskus jopa valvoi 12h putkeen.Ei kyllä kiukuttele vaan on ihan tyytyväinen.Miten teillä muilla?On ollut tälläsiä valvomis kausia?toivoisin vain että pian muuttuisi ja rupeaisi aikasemmin yö unille.
Iina juttelee jo kovasti ja nauravainen tyttö.Viihtyy yksinään lattialla pitkiä aikoja ja kääntyy jo itse kyljelleen ja taksin selälleen.Hän ei pid' ä kylvystä vaan suihkusta äidin sylissä...Että semmoista meidän neidistä tällä kertaa.Palailen myöhemmin uusien kuulumisien kanssa.
Ter.Sweety ja Iina-neiti
Moikka vaan kaikille äideille ja vaaveleille!
Meillä pojat täytti eilen " maagisen" 3kk ja tänään oli neuvola. Rokotukset pistettiin ja hiukan itku pääsi pistettäessä mutta muuten ei mitään. Äsken mittasin varoiksi lämmön ja hiukan oli koholla joten yötä vasten laitoin supot kummallekin. Matias painoi jo päälle 6kg eli 6170g ja 59cm. Rasmus tulee perässä 5830g ja 58cm. Hyvin kasvavat ja sama painoero pysyy edelleen. Äidinmaidonkorvikkeella kuulema saa jatkaa vielä kuukauden verran mutta jos yöunet alkaa lyhenee niin sitten saadaan kokeilla jo muuta ruokaa. Yöt menee ihanteellisesti eli klo 21 viimeistään nukahtavat ja ensimmäisen kerran heräävät syömään 5 maissa tai sen jälkeen. Toi 8h on minimi unipätkä. Rasmus on nukkunut ennätyksen eli 12h putkeen, sitä sai hiukan jo ihmetellä :)
Päivisin unia ei nukuta oikein ollenkaa muutamat puolentunnin tirsat ja jos vaunuilee lähdetään niin sen aikaa kun liikkeessä ollaan, välillä on tuuria ja voi parituntia jompikumpi nukkua takapihalla. Jokeltelu ja kauhiat nauruhekotukset on ollu jo ainaki pariviikkoa kuvioissa, nakuina ollessa mahaa kun kutittaa niin tulee sellaset naurut ettei meinaa loppua lainkaa, se vie äidin ja isän ihan mennessään kun pojat naureskelee :) Kuolaaminen ja käsien pitäminen suussa on ollut kanssa suosittua kuukaudenverran, hampaita varmaankin alkaa tulemaan. Sitterissä tykkäävät kovin istuskella, mahalleen eivät viihdy oikein yhtään ja sylissä ollessa muuasento kuin istualtaan ei kelpaa vetävät ittensä istumaan väkisin.
Käytiin täs pariviikkoa sitten laivaristeilylläkin poikien kanssa ja reissu meni loistavasti, kilttejä poikia oli koko matkan. Laivalla oli onneksi vähän väkeä niin hyvin päästiin kulkemaan ja ihmiset kurkkivat vaunuihin ja tulivat juttelemaan. Viimeviikonloppu oltii hotellissa yötä ja muutenkin kuukausi tullu reissattua kun isukki piti kesäloman. Nyt ollaankin sit kolmisteen illat mutta onneksi mieheni vaihtaa työpaikkaa joten normalisoituu työvuorot, saa olla illat kotona ja viikonloput :)
Onko teillä muilla iltaitkuskelua/huutoa? nyt muutamana iltana on saanut hyssytellä ja sylissä kantaa tunninkin verran ja kauhee huuto kokoajan, se on kurjaa ja kun niitä on vielä kaksi eikä molempia voi samaanaikaan kantaa! toivonmukaan menee ohi pian!!!
Itse olen alottanut harrastuksenkin, sukututkimuksen, tiistai iltasin saan sitten olla muissa maailmoissa ja pojat mummilla hoidossa tai isin kanssa kotona. Se on ihanaa kun näkee muita ihmisiä ja saa laittaa kotiasiat hetkeksi tauolla.
Tullaanko muuten teidän vauvoja kurkkimaan kun olette liikkeellä esim kaupungilla vai onko se meidän kaksosäitien " kohtalo" ?!? Se on niin jännää vaan kun ihmiset vilkuilevat vaunuihin ja hymyilevät ohimennessä. Jotkut tulee rupattelemaan ja kyselemään kaikkea, se on kiva asia. Usein kun olen äitini kanssa liikkeellä niin osa luulee äitiini poikien äidiksi, ei sinällään mahdottomuus kun on vasta 45-v...mutta hauskaa juttu silti :)
Kaippa tässä oli tarpeeksi tekstiä jo...paljon jäi varmaan kirjoittamatta mutta toisella kertaa lisää.
Syksyn jatkoja kaikille äideille ja pienille pirpanoille toivottaa dharma80 sekä matu ja rasse 3kk 1pv
p.s musu76 runo oli ihana :)
Minä täällä vielä yökyöpelinä lintsaan läksyjen teosta... Tyttö ja isi on saatu nukkumaan iltasadun saattelemana (tykkään lukea satuja), ja nyt on omaa aikaa hoitaa koulu, sivubisnekset, harrastukset, nettailu, yms...
Meidän tyttö valvoo ja päivät ja nukkuu yöt, ihan 9-12 tuntia, mikä on mielestäni kyllä aika omituista. Olen aina luullut että vauvat herättelee öisin, mutta meidän neitipä ei. On periny isältään unenlahjat...
Olen aatellut että sitten kun ei tutteli riitä pitämään nälkää loitolla koko yötä alan antamaan velliä, mutta vielä ei ainakaan siltä näytä.
Mä olen oikein odottanut kirpeän raikkaita syysaamuja että päästään aamulenkille raittiissa ihanassa syysaamussa, ehkä olen syys-ihminen, olenhan syksyllä syntynytkin.
Tänään tuli mummolta taas noottia kun ei tytöllä ollut aluspaitaa potkupuvun alla. Välillä tuntuu etten ikinä osaa pukea lastani oikein, aina on liian vähän tai liikaa, hyväähän se mummu varmasti vaan tarkoittaa ja lupasi ostaa Tuiskulle pinon paitoja... :)
Vähän jo odottelen perjantaista neukkula käyntiä, viimeeksi paino oli 4670g ja pituutta muistaakseni 57cm, nyt on kyllä varmaan jo päälle viiden kilon.
Kovasti on iloinen tyttö tänään nauroi oikein ääneen kun isovaari lauleskeli ja selältä vattalleen olisi jo kova hinku mutta aina on jalka tai käsi väärässä asennossa. Vatsallaan viihtyy niin kauan kun jaksaa päätään kannatella.
Tuisku on ja alkanut kuolaamaan kovasti, näinköhän on hampaita tulossa, itselleni tuli ensimmäinen vasta kahdeksan kuisena.
Meidän piti lähtä vauvauintiin mutta ilmeisesti paikat on varattuja kun ei ole kutsua kuulunut, turhaan osti mummu uimapuvun... Noh, ehkä sitten ensi vuonna mahdutaan mukaan.
Juttua tuntuu tulevan kuin tyhjää vaan, nyt täytyy rauhoittua ja alkaa muihin hommiin.
Palaillaan taas.
Heips! Tässäpä ' virallistaä tietoa neuvolakäynniltä:
Tyttö painoi juuri ja juuri yli 5kg (5050g) ja pituutta oli 59cm:). Ei siis päästy vielä 60:n paremmalle puolelle...no, hiljaa hyvä tulee!
Se, mikä tässä surettaa, on kuitenkin tuo hidas painonnousu. Laitoin tuossa vuorokauden ajan ylös neidin syömiset ja nukkumiset: imetyskertoja 13 vuorokauden aikana, keskimääräinen syöttöväli vajaat 2h. Unia päiväsaikaan vain yht. 3h (liian vähän kuulemma). No, eilen sitten koitin antaa iltatissin jälkeen NANnia...ja sitä neiti lotkaisi 80ml kertalaakista!!! Siis vielä tuon rinnan perään. Yön nukkuikin sitten hyvin, söi vain 2 kertaa, mikä on meille vähän!
Tämän tiedon saatuaan terveydenhoitaja määräsi mut antamaan lisämaitoa iltaisin. No, koitetaan sitten. Eli satsi korviketta tissin perään ennen yöunia. Kaipa se on tärkeempää se äidin jaksaminen kuin täysimetys' pakko' . Ja tietenkin se, että vauva saa masunsa täyteen-
Pipon mitta oli 38cm, rokotuskin saatiin. Ei onneksi tyttö kauaa huutanut, mutta iltaa kohden saattaa kuulemma vähän kiukustua.
mahallaan ollessa neiti pitää päätä vähän kallellaan vasemmalle. Tätä kuulemma pitää seurata. Onko muilla ollut vastaavaa?
Kovasti on nyt parin pvän aikana vauva alkanut juttelemaan. Höpöttelee koko ajan ja kaikille:) Ihanan kuulloista!
Huomenna tämä mamma kähtee leffaan ja syömään kaverin kanssa! Tosin, vasta 20.00 jälkeen, että saan antaa sen iltatissin ja tytön unille. Siitä isukki saa sitten hoitaa eteenpäin...;)
Nyt, viimein, moni on huomannut mun hoikistuneen! Ihanaa! Järkytyin niin paljon kun näin eilen ristiäisissä otetut valokuvat...hyi h**vetti, mikä possu sitä onkaan ollu! (toki vieläkin, mutta ehkä vähän vähemmän...;)) 10kg olisi kuitenkin vielä pudotettava, mutta ei tässä kiirusta ole!
Jaksuja kaikille ja tervetuloa uudet joukkoon!
sitruska ja muksut 3kk/2v4kk
Eilen siis rokotettiin...on kuulemma hyvin siedetty....ei tule kuumetta...
Ja kakkan marjat!5 tuntia rokotuksesta alkoi säälittävä itku.Poika itki kurkku suorana ja liikkumatta sylissäni.Jos yritin asentoa vaihtaa tai hän liikutti oikeaa jalkaansa,niin itku oli raivokasta.Annoin Panadol mixtuuraa,joka lopetti itkun puolessa tunissa.Katsoin oikeaa jalkaa:reisi oli todella turvonnut,punainen,kuumottava ja kova!!!Ei ihme että itki!No nopeasti reisikin parani:illalla näkyi enää pieni pistoskohta ja tänään ei enää tietoakaan kivusta!
No nyt on mentävä:poikanen heräsi.....
terveiset taas meiltäkin :-) meillä jaksellaan ja kasvetaan hyvin. Mikko on tosi tyytyväinen kaveri, silloin itkee kun on nälkä. Ja iso-veli on tärkeä ihminen Mikolle, nauraa hekottelee tosi paljon kun veikka juttelee ja tekee vaikka mitä hassua. Isoille sisaruksille pikkuveli on oikea silmäterä :-)
nyt on hyvä rytmi löytynyt 11-12.00 välillä päivällä käydään pitemmille unille 3-4 tuntia ja sitten otetaan parit muut torkut päivän aikana, yöunille käydään BB:n alkaessa, on kuin nakutettu joka ilta. yöllä herätään syömään 4-5 aikaan ja seuraavaksi nouseekin koko poppoo talossa ylös...hyvä näin.
nyt odotetaan että isin viikon pituinen loma alkaa viikon päästä, silloin lähdetään reissuun. mieheni jo yllätti eilen ja kertoi ostaneensa viikonlopuksi konserttiliput ja että lastenhoitajakin hommattu, tosi ihana juttu :-).
että hyvin sujuu, nautitaan ihanista vauva-päivistä.
syysterkuin: Tupuhupuna ja Mikko 2,5 kk.
Meidän neidille tuli 1.7 3kk täyteen. Mittoja löytyy 61 ja 6595. Pipo 42.
Kuulumisia onkin urakalla..
Hengityksen röhinän takia menin lääkäriin kuukausi sitten, sitä kautta Lastenklinikalle jossa tehtiin kevyt nukutus ja ruokatorven tähystys. -> Ruokatorvi oli ärtynyt ja kurkunpää pehmyt, jonka takia tehtiin ruokatorven ph-mittaus -> selvä refluksi.
Refluksin (ruoan takasinpäinvirtaus vatsalaukusta ruokatorveen) takia neiti on välillä ollut itkuinen ja kipeä, tosin tosi lievästi.
Aloitimme Prepulsid lääkityksen, jonka takia on pitänyt muutaman kerran käydä EKG:ssä, se kun saattaa vaikuttaa sydämeen.
Kurkunpään pehmeyden takia kävimme Lastenklinikalla unipolygrafiassa, jossa mittasimme unen aikaista veren happipitoisuutta ja unen syvyyttä. Siltäosin kaikki näyttää hyvältä, kontrolli on vielä parin kuukauden päästä.
Vuorokausi rytmistä.. Aamupäivisin neiti ottaa pari tunnin unipätkää, siinä välissä kovasti jutellaan ja hihkutaan. Isoveljen touhuja on kiva seurata. Hyvin tyytyväinen ja viihtyvä neiti on. Vielä ei kovin kauaa ihan vaakatasossa leikkimaton päällä tms viihdy tuon refluksin takia. Sitterissä on kiva seurailla talon tuohuja. Iltapäivällä kahden aikoihin saattaa vetästä 3-4 tunnin unet ulkona.
Ilta onkin sitten vähän vaikeampaa aikaa. Sylissä pitää olla kokoajan ja pystyasennossa. Mielellään liikkeessä kokoajan, jotta maisemat vaihtuu tarpeeksi usein. Tärkeää asiaa on kans kovasti, mitä pitää ihan koko ajan kuunnella ja jutustella.
Kyllähän sitä kantelisin ja pitelisi, mutta kun tuo isovelikin tarvitsee oman huomionsa ja aikansa iltapuuhissa..
Unille käydään noin klo.21, yhden kerran syödään viiden jälkeen ja sit saatetaan vetästä unta vielä tonne kahdeksaan, ellei isoveli ole kerinnyt herättämään jutuillaan.
Eli hienosti nukkuu (isoveljen kanssa valvottiin 1.5.v asti..), ja ihana, hymyilevä neitokainen muutenkin on.
Refluksi vaivasta huolimatta hienosti kasvetaan ja voidaan!
Kerronpa hieman meidänkin kuulumisia.. Kiva lukea teidän juttuja! Ja uusille tervetuloa! Meillä 3kk neuvola on vasta reilu viikon päästä joten sitten päivitetyt mitat. M on kiltti tyttö. Korviketta syönyt alusta asti ja hyvin on maistunut. Rytmiä alkanut tuleen nyt päiviinkin, eli klo21-22 mennään yöunille ja herätään siinä 7-9 aikaan aamulla. Sit nukutaan puolille päivin ja syödään ja seurustellaan. Iltapäivällä otetaan sitten muutamat parin tunnin päikkärit ja illalla seurustellaan sitten vähän kauemmin. Juttua tulee tytöllä aivan valtavasti!:) Eilen illalla nauraa kikatti vaikka kuinka kauan..Oli kai niin hassun näköinen äiti..:)
Olen saanut teetettyä valokuvia pitkästä aikaa! Niitä on ollut mukava liimailla albumeihin tytön päikkäreiden aikaan.. Jotain tekemistä sentään..:) Mulla on kamala " kämppäkuume" ! Pitäis saada vähän isompi asunto ja mieluiten rivitalo.. Olis helpompi lähtä tytön kanssa lenkille kun ei olis noita portaita.. Jumpalla ja salilla olen kiitettävästi saanut kulkea. Mies pärjää hyvin tytön kanssa. Teetätin itselle kuntosaliohjelman, niin jospa sitä keväällä pääsisi tekemään työkeikkaa..(pitää ne voimat saada takaisin..fyys. raskas työ).
Tämmöistä täällä!
Ninni&Miia 2,5kk
Ajattelinpa yrittää keretä muutaman rivin kirjoitella...
Neitokainen täyttää kolme kuukautta ensi viikon keskiviikkona.Todellakin nopeasti on aika mennyt.Tissillä neiti kasvaa kovasti.Tiistaina ens viikolla ois neuvola niin näkee paljonko sitä onkaan kasvettu.
Yöt neiti nukkuu tosi hyvin mutta päivällä ei ole minkäänlaista rytmiä päiväunissa.Millon nukkuu pitkiä pätkiä millon torkahtelee.Illat syö siihen asti kun noin puoliltaöin käy yö-unille.On aika rankkaa imettää vaan kaikki illat.
Mutta varmasti se että on tullut ikää lisää ja on jo vanhempiakin lapsia talossa niin on auttanut siihen asiaan ettei ole kiire.Ei odotakkaan vauvan kasvavan liian nopeasti.Meillä ei neiti ole vielä tuttipullosta juonut kertaakaan.Tätä en sano sillä etteikö jokainen tee niinkuin haluaa mutta minä olen ylpeä itsestäni.Yhden kerran olen käynyt hiustenleikkauksessa ja eskaripojan vanhempainillassa joka kesti tunnin niin yksin.Muitten lasten aikana on hötäiköinyt vaan siitä omasta ajasta ym.ym.mutta nyt ei ole kiire.Pian tämä pieni elämänihme on niin iso..
Kirjoittelin yks päivä vähän runoja vaavin kanssa.Tässä ois näyte:
Kuka siellä...?
Minä täällä...!
Joku ompi pilven päällä.
Kuikkii tuikkii tähdet vaan,
kuka niitä katsookaan?
Pieni vauva hymyillen,
kuin kissanpentu lymyillen.
musu76 ja neiti kohta 3kk+veli 94+sisko 95+veli00