Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mulla autismi vai epävakaa?

Vierailija
21.03.2022 |

Voiko mulla olla rajatilahäiriö?
Joten minulla on ollut jonkinlaisia ​​vainoharhaisia ​​harhaluuloja 11-vuotiaasta lähtien, mutta vasta äskettäin tajusin, että ne alkoivat silloin… ei tietääkseni tällä hetkellä ole vainoharhoja.

Sain diagnoosin (lainausmerkeissä; koska se on oire, ei häiriö) psykoosi NOS nuorten psykiatriaan erikoistuneelta psykiatrilta (olen 17)

Joka tapauksessa olen erittäin impulsiivinen (käytän kaikki rahat turhaan paskaan aina kun minulla on mahdollisuus, aggressiivinen joskus jne.), tunnen tyhjyyttä / tylsyyttä, mielialan vaihteluita

Toinen psykiatri on ehdottanut, että minulla on jotain maniaa/kaksisuuntaista mielialahäiriötä, mutta en todellakaan usko siihen.
Tätini ajatteli kerran, että vaikutan samanlaiselta kuin skitso-/kaksisuuntainen mielialahäiriöinen serkkuni, joka oli tuolloin noin 28-vuotias (minä olin 13), kun minulla oli eräänlainen "raivokohtaus / episodi" (minulla oli todella outo tilanne, satutin muita ja melkein jouduin auton alle, muut uhkasivat laittaa minut osastolle / soittaa poliisille jne)

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten joku ei erota toisistaan epävakaata/aspergeria? Nehän on ihan eri!!!

eihän ole

Vierailija
22/39 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti epävakaa ja kaksisuuntainen kulkevat yhdessä eli voi olla molemmat yhtäaikaa. Vaikutat hyvin paljon tutuiltani, joilla on kaksisuuntainen, joka ei ole hoitotasapainossa. Autistiselta et vaikuta kyllä ollenkaan viestiesi perusteella. Valitettavasti kaksisuuntaiseen voi etenkin maniassa kuulua sairaudentunnottomuutta ja et siksi usko lääkäriäsi. Ei noita diagnoosiepäilyjä sanota potilaalle ilman syytä... 

Vierailija
24/39 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti epävakaa ja kaksisuuntainen kulkevat yhdessä eli voi olla molemmat yhtäaikaa. Vaikutat hyvin paljon tutuiltani, joilla on kaksisuuntainen, joka ei ole hoitotasapainossa. Autistiselta et vaikuta kyllä ollenkaan viestiesi perusteella. Valitettavasti kaksisuuntaiseen voi etenkin maniassa kuulua sairaudentunnottomuutta ja et siksi usko lääkäriäsi. Ei noita diagnoosiepäilyjä sanota potilaalle ilman syytä... 

Miksi en vaikuta autistiselta mielestäsi?

Vierailija
25/39 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

p

Vierailija kirjoitti:

Mikä käytöksestäsi mielestäsi viittaa autismiin?

raivokohtaukset

Minulla on ADD ja saan raivareita pienimmistäkin vastoinkäymisistä (esim. astianpesukonetta täyttäessä lattialle tippuva jugurttinen lusikka). Mielialani sahaavat monta kertaa päivän aikana.

Itsekuri opitaan lapsena vanhempien ja muiden kasvattajien ohjaamana. Itsekurin oppimisesta on hyötyä myös neurologisissa häiriöissä.

Tiedän yhden perheen, jossa nepsy-lapselta on vaadittu yhtä hyvää käytöstä kuin muiltakin lapsilta.Lapsi käyttäytyy varsinmallikelpoisesti kodin ulkopuolellakin.

Itsekurin oppiminen näyttää olevan yhä vaikeampaa, koska kaikki asiat opetetaan saamaan heti ja nyt. Odottaminen ja itsehillintä on yhä tärkeämpi oppi.

Vierailija
26/39 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

p

Vierailija kirjoitti:

raivokohtaukset

Minulla on ADD ja saan raivareita pienimmistäkin vastoinkäymisistä (esim. astianpesukonetta täyttäessä lattialle tippuva jugurttinen lusikka). Mielialani sahaavat monta kertaa päivän aikana.

Itsekuri opitaan lapsena vanhempien ja muiden kasvattajien ohjaamana. Itsekurin oppimisesta on hyötyä myös neurologisissa häiriöissä.

Tiedän yhden perheen, jossa nepsy-lapselta on vaadittu yhtä hyvää käytöstä kuin muiltakin lapsilta.Lapsi käyttäytyy varsinmallikelpoisesti kodin ulkopuolellakin.

Itsekurin oppiminen näyttää olevan yhä vaikeampaa, koska kaikki asiat opetetaan saamaan heti ja nyt. Odottaminen ja itsehillintä on yhä tärkeämpi oppi.

Juu

Vierailija
27/39 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
28/39 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
29/39 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

p

Vierailija kirjoitti:

raivokohtaukset

Jep ja astmaatikollakaan ei ole hengenahdistusta, kun vain hengittelee rauhallisesti ja päättää saada happea.

Vierailija
30/39 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
31/39 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet vahvasti sitä mieltä, että ei voisi olla kaksisuuntainen mielialahäiriö?

Koska ei ole manian oireita.

Onko hypomaniaa?

Vierailija
32/39 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet vahvasti sitä mieltä, että ei voisi olla kaksisuuntainen mielialahäiriö?

Koska ei ole manian oireita.

Onko hypomaniaa?

ei tietääkseni

Vierailija
33/39 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatri varmasti tietää parhaiten mikä sulla on. Kyllä noi kaikki viittaa just siihen. Autismi ois ollut jo syntymästä asti.

Vierailija
34/39 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykiatri varmasti tietää parhaiten mikä sulla on. Kyllä noi kaikki viittaa just siihen. Autismi ois ollut jo syntymästä asti.

häh?

Vierailija
35/39 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samanlainen keittiöpsykologien go-to-diagnoosi kuin narsistinen persoonallisuushäiriö, josta tosimaailmassa kärsii kai 0,5% (en jaksa tarkistaa) ja av-mammojen exien joukossa 100%.

Vierailija
36/39 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
37/39 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

raivokohtaukset

Noi ei ole ADHD oireita. On totta että on impulsiivisesti käyttääntyvä. Mutta mielialan ei kuulu kyllä sahata, se on justiinsa joku maniaan taipuvaisten homma. ADHD ssa yleensä liikaa rasitus purkaantuu impulsiivisuuteen esim lapsi häiriköi koulussa.

Vierailija
38/39 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skitsoaffektiivinen häiriö

Vierailija
39/39 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epävakaa persoonallisuushäiriö. Siihen voi sisältyä harhaisia ajatuksia ja dissosiaatiota, impulsiivisuutta jne. Yleensä ongelmia läheisissä ihmissuhteissa, esim. raivokohtauksia.

En sanoisi kaksisuuntainen koska siihen diagnoosiin vaaditaan myös masennusjaksoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme