Kotiutumisvaatteet synnäriltä vauvalle huhti-toukokuulla?
Odotan esikoista ja yksin täällä höpsöttelen turhia kun mietin mitä pukea vauvalle päälle sairaalasta lähtiessä. Pienenpuoleista tyttöä odotellaan, joten kokoa 50/56 varmaan paras varata mukaan? Säät on lasketun ajan (22.4.) tienoilla niin epävakaat että vaikea on ennustaa lämpötiloja. Autoonhan sieltä sairaalasta sitten suoraan mennään, meillä n.1,5h ajomatka synnäriltä kotiin ja pelkään että ymppään liikaa vaatetta pienelle ja sitten autossa on jo kuuma!
Nyt mammat vinkkiä kehiin, mitä ottaisitte näillä pohjatiedoilla vaatteeksi pienelle?
Mulla on nyt tuossa body ja puolipotkarit, sukat+tumput, fleecehaalari, villatakki ja myssy pinossa. Kuulostaako järkevältä? Puuttuuko jotain?
Kiitos jo etukäteen:)
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
Onhan teillä turvakaukalo?
Minä pukisin makuupussin vauvalle. Autossa on hyvä olla viltti, jonka voi laittaa lämmikkeeksi tarvittaessa.
Kaukalossa ei ole makuupussia, vaan kaukalopussi.
Vierailija kirjoitti:
Minä pukisin makuupussin vauvalle. Autossa on hyvä olla viltti, jonka voi laittaa lämmikkeeksi tarvittaessa.
Kaukalon saamme sukulaisilta, mutta se on vielä edellisillä omistajilla enkä ole päässyt siihen tarkemmin tutustumaan. Olen ymmärtänyt, että kaukalossa on tärkeää ettei ole liian paksua toppaa yms välissä, jotta rensselit ja vauva asettuvat hyvin ja turvallisesti koppaan? Tarkoitatko siis että veisit vauvan makuupussissa autoon ja autossa viltti jos vauva tarvitsee?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaukalon saamme sukulaisilta, mutta se on vielä edellisillä omistajilla enkä ole päässyt siihen tarkemmin tutustumaan. Olen ymmärtänyt, että kaukalossa on tärkeää ettei ole liian paksua toppaa yms välissä, jotta rensselit ja vauva asettuvat hyvin ja turvallisesti koppaan? Tarkoitatko siis että veisit vauvan makuupussissa autoon ja autossa viltti jos vauva tarvitsee?
Ap
Vauva on kaikkein helpoin laittaa sisällä kaukaloon, ei autossa. Jos on kylmä sää, voithan ottaa vielä jonkin viltin matkalle sisältä parkkipaikalle. Autossa kuitenkin tulee varmasti nopeasti lämmin.
Se auto on käytännössä ihan sama kuin sisätila, ja jos vielä tuonkin ajan siinä autossa istutte, sanoisin, että jätä se villatakki pois, kokonaan ja ehkä jalkoihin jotain muutakin kuin vain sukat, jotkut töppöset riisuu sitten nopsaan siinä autossa, jos alkaa olla kuuma, samoin tumput ja pipon. Jos on aurinkoinen päivä, auton sisälämpötila voi olla oikeasti korkealla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Vauva on kaikkein helpoin laittaa sisällä kaukaloon, ei autossa. Jos on kylmä sää, voithan ottaa vielä jonkin viltin matkalle sisältä parkkipaikalle. Autossa kuitenkin tulee varmasti nopeasti lämmin.
Totta, varmaan on helpompi niin. Enpä olisi osannut ajatella tuotakaan :) Niin paljon on vielä opittavaa ja "tajuttavaa". Kiitos vinkistä!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Se auto on käytännössä ihan sama kuin sisätila, ja jos vielä tuonkin ajan siinä autossa istutte, sanoisin, että jätä se villatakki pois, kokonaan ja ehkä jalkoihin jotain muutakin kuin vain sukat, jotkut töppöset riisuu sitten nopsaan siinä autossa, jos alkaa olla kuuma, samoin tumput ja pipon. Jos on aurinkoinen päivä, auton sisälämpötila voi olla oikeasti korkealla.
Ajattelinkin sitä villatakkia tuskin tarvitsevani, mutta että jos kuitenkin hätävarana mukaan. Tätä juuri tarkoitin aloituksessa höpsöttelylläni. Kun ei oikein tiedä onko sitä ihan pihalla vai oikeilla jäljillä :)
Kiitos vastauksesta!
Ap
Sinullahan on joka tapauksessa jonkinlainen kassi, mihin pakkaat ne vauvan kotiutumisvaatteet. Siihen kassiin ihan varmasti mahtuu kotimatkan ajaksi ne vaatteet, mitä ette kotimatkalla tarvitsekaan. Eli ei niin haittaa, vaikka olisi jotain "turhaa" mukana. Pahempi juttu on se, jos puuttuu jotain, mitä tarvitsisitte.
Minulle kävi neljännen lapsen kohdalla niin, että häntä ennustettiin suunnilleen saman kokoiseksi, kuin siskonsakin olivat syntyessään. Olikin sitten yllättäen 1 kg isompi, eikä kotiutumista varten varatut vaatteet mahtuneetkaan hänen päälleen. Mieheni toikin sitten jotain vähän isompaa vaatetta pojalle.
Viidennelle lapselle varasinkin sitten kahdet eri kokoiset vaatteet mukaan. Pienemmät hän sai päällensä kotimatkalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Minä tein vanhasta ä-pakkauksen makuupussista kaukalopussin. Pitää tehdä reiät turvavöitä varten ja mahdollisesti leikata pieni palanen kokonaan pois, jos siinä on sellainen säädettävä pääntuki. Vauva kevyttoppiksessa pussiin ja matkan aikana pussia auki, jos tulee kuuma. Pussi oli niiden turvavöiden vuoksi kiinteästi kaukalossa kiinni ja vauvan asettaminen kaukaloon ja pussiin tapahtui siis aina sisällä, ei autossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelinkin sitä villatakkia tuskin tarvitsevani, mutta että jos kuitenkin hätävarana mukaan. Tätä juuri tarkoitin aloituksessa höpsöttelylläni. Kun ei oikein tiedä onko sitä ihan pihalla vai oikeilla jäljillä :)
Kiitos vastauksesta!
Ap
Sitähän tuo esikoisen kanssa on, kaikesta ihan pihalla. Mutta on myös oikeasti ihan todella ihanaa aikaa, Seuraavien kanssa tuota vaihetta ei enää ole. Eli ota ilo irti tuosta vaikka välillä hankalalta tuntuukin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Minä tein vanhasta ä-pakkauksen makuupussista kaukalopussin. Pitää tehdä reiät turvavöitä varten ja mahdollisesti leikata pieni palanen kokonaan pois, jos siinä on sellainen säädettävä pääntuki. Vauva kevyttoppiksessa pussiin ja matkan aikana pussia auki, jos tulee kuuma. Pussi oli niiden turvavöiden vuoksi kiinteästi kaukalossa kiinni ja vauvan asettaminen kaukaloon ja pussiin tapahtui siis aina sisällä, ei autossa.
Minä olen niin avuton käsitöissä, etten kyllä osaisi itse tehdä mitään tuollaista! Olisi kyllä ihanaa kun osaisi itse tehdä ja tuunata.
Pitää kysäistä sukulaisilta, onko heillä kaukaloon pussia ja jos ei niin harkita sellaisen ostamista sitten. Ovatkohan ne yleensä malli/merkkikohtaisia vai jotenkin standardoituja?
Ap
Semmoinen kaukalopussi on kyllä kätevä. Siinä ne turvavyöt ovat siellä pussin sisällä, jolloin ei tule paksua toppausta turvavöiden päälle. Autossa on sitten helppo avata vetoketju, eikä vauvalle tule liian kuuma.
Meillä on autossa ihan ohuessa haalarissa ja sitten paksumpaa vilttiä (semmoinen pienempi vauvaviltti nyt ja isompi torkkupeitto oli kunnon pakkasilla), mitä voi vetää siihen päälle ulkona. Kaikki tumput ja myssyt riisutaan matkan ajaksi. Auto on kuitenkin lämmin paikka.
Onnea vielä pikkuisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Minä olen niin avuton käsitöissä, etten kyllä osaisi itse tehdä mitään tuollaista! Olisi kyllä ihanaa kun osaisi itse tehdä ja tuunata.
Pitää kysäistä sukulaisilta, onko heillä kaukaloon pussia ja jos ei niin harkita sellaisen ostamista sitten. Ovatkohan ne yleensä malli/merkkikohtaisia vai jotenkin standardoituja?Ap
Ei ole mitenkään merkkikohtaisia, vaan yleensä joko 5-pistevyö tai 3-pistevyö. Niitä saa todella edullisesti vauvatarvikekirpputoreilta (tyyliin 5€). Kesää kohden ohuempi pussi riittää hyvin.
Kaukalo kannattaa tuoda sisälle lämpenemään hyvissä ajoin ennen lähtöä. Kaukalo on hiostava koska se on muovia ja kuppimainen, joten on hyvä pukea luonnonmateriaaleja. Jos on viileää, niin sisävaatteiden päälle hyvä on ohut villahaalari. Villa hengittää hyvin ja ei hiosta.
Auton saatte varmaan lähelle sairaalan ovea, joten ei tule pitkää matkaa ulkona. Ulkona voi kuitenkin laittaa kaukalon päälle peiton. Se tosin putoaa helposti, mutta lyhyelle matkalle on ok.
Mehän puettiin esikoinen ihan pelkeleesti. Naparetkityyliin.