Yksityisen firman antama pysäköintisakko
Muutin uuteen asuntoon, jossa toimii yksityinen pysäköinninvalvontafirma. Itse muuttaessa läsähti 50e sakko kun paku oli talon edessa about tunnin. Joo pelastustiellä ja seinässä pysäköintikieltomerkki, eli kiltisti maksoin sakon pois. MUTTA seuraavana päivänä läsähti toinen 50e sakko parkkipaikalla. Autoni oli pysäköity omalle autokatospaikalle, mutta unohdin laittaa sen lätkän tuulilasiin. 15 min sen jälkeen sisällä muistin asian ja menin laittamaan lätkää, ja kappas siellä se sakko odotti. Tulee semmonen olo että naapurustossa asuu joku kyylä joka samantien kipittää kirjotteleen sakkoa kun jonkun näkee parkkikselle tulevan... Tartteeko mun oikeasti maksaa kyseinen sakko, vaikka kyse oli inhimillisestä unohduksesta? Kyllä ketuttaa.
Kommentit (10)
Jos tulee muistutus tms vastaat siihen että et itse tuolloin käyttänyt autoa etkä kerro kenellä se oli lainassa. Sen jälkeen heistä ei kuulu. Ei huolta. Tehnyt saman itse.
Älä please jätä pelastustielle. Etkö tajua mitä siitä voi seurata?!?
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 02:47"]Jos tulee muistutus tms vastaat siihen että et itse tuolloin käyttänyt autoa etkä kerro kenellä se oli lainassa. Sen jälkeen heistä ei kuulu. Ei huolta. Tehnyt saman itse.
[/quote]
Kuljettaja maksaa sakot, mutta jos kuljettajaa ei tiedetä, vastuu siirtyy omistajalle. Ajoneuvon omistaja vastaa sakoista, mikäli ei pysty osoittamaan, että auto on ollut LUVATTA jonkun muun käytössä, Kuka lähtee rustailemaan varkausilmoitusta välttyäkseen sakoilta?
Jos auto on ollut sinun omalla paikalla, niin miksi ihmeessä maksaisit sakkoja? Ei ole todellista.
No eihän se ole sakko vaan joku tarkastusmaksu tms.
Kuulopuheiden mukaan ne voi aika huoletta kiistää ja jättää maksamatta. Firma ei voi antaa pysäköintivirhemaksua ajoneuvon haltijalle, kuten poliisi tai pysäköinninvalvonta, vaan joutuu perimään korvausta oikeuden kautta ja silloin niiden pitää myös pystyä todistamaan kuka sitä autoa ajoi.
Googlaile, kusipääparkkeejat ovat aika hyvin perillä näistä.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 07:15"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 02:47"]Jos tulee muistutus tms vastaat siihen että et itse tuolloin käyttänyt autoa etkä kerro kenellä se oli lainassa. Sen jälkeen heistä ei kuulu. Ei huolta. Tehnyt saman itse. [/quote] Kuljettaja maksaa sakot, mutta jos kuljettajaa ei tiedetä, vastuu siirtyy omistajalle. Ajoneuvon omistaja vastaa sakoista, mikäli ei pysty osoittamaan, että auto on ollut LUVATTA jonkun muun käytössä, Kuka lähtee rustailemaan varkausilmoitusta välttyäkseen sakoilta?
[/quote]
Paitsi että VAIN poliisi ja oikeus voivat määrätä sakkoja.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 00:42"]
Muutin uuteen asuntoon, jossa toimii yksityinen pysäköinninvalvontafirma. Itse muuttaessa läsähti 50e sakko kun paku oli talon edessa about tunnin. Joo pelastustiellä ja seinässä pysäköintikieltomerkki, eli kiltisti maksoin sakon pois. MUTTA seuraavana päivänä läsähti toinen 50e sakko parkkipaikalla. Autoni oli pysäköity omalle autokatospaikalle, mutta unohdin laittaa sen lätkän tuulilasiin. 15 min sen jälkeen sisällä muistin asian ja menin laittamaan lätkää, ja kappas siellä se sakko odotti. Tulee semmonen olo että naapurustossa asuu joku kyylä joka samantien kipittää kirjotteleen sakkoa kun jonkun näkee parkkikselle tulevan... Tartteeko mun oikeasti maksaa kyseinen sakko, vaikka kyse oli inhimillisestä unohduksesta? Kyllä ketuttaa.
[/quote]
En maksaisi. Tekisin poliisille rikosilmoituksen petosyrityksestä.
Ilmoitat pysäköintifirmalle, että ovat aiheettomia. Kerrot muutosta, pihatielle saa tilapäisesti pysäyttää autonsa raskaita kuljetuksia varten. Omalle parkkipaikalle saat ajaa autosi ja jos ilmoitus puuttui tuulilasista, kerrot, että kävit hakemassa sen sisältä ja oli paikallaan vartissa.
Jälkimmäistä heidän on erittäin vaikea perustella oikeudessakaan, jos paikka on sinun ja olet juuri ensimmäistä kertaa tullut siihen. Kun sanot olleesi hakemassa sitä, eiköhän he itsekin kumoa sen.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 07:15"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 02:47"]Jos tulee muistutus tms vastaat siihen että et itse tuolloin käyttänyt autoa etkä kerro kenellä se oli lainassa. Sen jälkeen heistä ei kuulu. Ei huolta. Tehnyt saman itse. [/quote] Kuljettaja maksaa sakot, mutta jos kuljettajaa ei tiedetä, vastuu siirtyy omistajalle. Ajoneuvon omistaja vastaa sakoista, mikäli ei pysty osoittamaan, että auto on ollut LUVATTA jonkun muun käytössä, Kuka lähtee rustailemaan varkausilmoitusta välttyäkseen sakoilta?
[/quote]
Paskapuhetta. Tuo kuvailemasi tilanne toteutuu AINOASTAAN kaupungin/kunnan virallisen pysäköinninvalvonnan kohdalla. Yksityisen parkkifirman pitää AINA näyttää toteen auton kuljettaja. Jos reklamaation tekee ajoissa, parkkifirmalla ei ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin tyytyä uhkailemaan oikeustoimilla täysin perusteettomasti ja omia pieniä höpöpykäliä keksien.
Jos kuitenkin on tarpeeksi typerä jättääkseen reklamaation tekemättä, sakko saattaa mennä oikeasti perintään.
Höh, jokainenhan sais sakot anteeks jos vetoais inhimilliseen unohdukseen. Se ei kelpaa perusteeksi. Sen sijaan yksityisen firman antamaa parkkisakkoa ei tarvitse maksaa. Näin on Suomessa KHO asian linjannut.