Huoli miehen terveydestä
MIeheni on 55v. Huomaan, että muistinsa pätkii. Tänään kysyin tietääkö asiasta x, ei kuulemma tiennyt. Olen kertonut siitä useasti. Unohtelee sovittuja asioita, muistaa tapahtumat erilailla kuin ne todellisuudessa olivat. On ollut uupumuksen takia sairauslomalla. Mutta mietin kumpi oli ensin, muistiongelmat vai uupumus. Voiko uupua siitä ettei pysy töissä kärryillä koska unohtelee ja sitten stressaantuu. Vai onko muistiongelmat uupumisen syytä.
On käyttänyt alkoholia reiluhkosti, pelkään, että silläkin vaikutuksia. Onko kellään kokemusta voiko muistisairaus alkaa näin varhain?
Kommentit (32)
Ukkosi naamioi olonsa. Todellisuudessa hän unelmoi muista naisista eikä halua nähdä sinua. Siksi väsys.
Uupumus ja masennus voi tehdä muistiongelmia. Kehota miestäsi hakeutumaan pitkälle saikulle.
Suosittelen hakeutumaan esim. Terveyskeskukseen ja sitä kautta lähete neurologille. Noin nuorta ei kunnat taida vielä huolia ns. Muistipoliklinikoille, vaikka oire tietysti on tutkittava.
Vierailija kirjoitti:
Uupumus ja masennus voi tehdä muistiongelmia. Kehota miestäsi hakeutumaan pitkälle saikulle.
Oli koko loppuvuoden mutta tammikuusta alkaen taas töissä. On kevennetty työtä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Työstressiä, burn out.
Itse en jaksa uskoa tähän täysin, työtä on kevennetty, ei pitäisi stressata, työmäärä on kohtuullinen eivätkä muutkaan vaatimukset ole kovia. Ei ole esimiesasemaa tai tulostavoitteita tai muita erittäin stressaavia asioita.
ap
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen hakeutumaan esim. Terveyskeskukseen ja sitä kautta lähete neurologille. Noin nuorta ei kunnat taida vielä huolia ns. Muistipoliklinikoille, vaikka oire tietysti on tutkittava.
Itse ei myönnä, että muisti pätkii niin pahasti kuin pätkii Voi olla vaikea saada tutkimuksiin.
ap
Luultavasti alkoholi vie hänen muistia. Sitten jos on kofeiini tai lääke. Uupumus vaikuttaa muistiin, joskus uniapnea. Oletko antanut vitamiineja.
Vierailija kirjoitti:
Ja on väsynyt koko ajan. Nukkuu töiden jälkeen päiväunet. Jos ei nuku niin nukahtaa sohvalle ysiltä illalla.
ap
Kuulostaa ihan mun mieheltä
Pitkäaikainen runsas alkoholinkäyttö tuhoaa aivosoluja.
Noin alkoi käydä n kk ennenkuin äitini kuoli aivoverenvuotoon. Pyydä käymään terveyskeskuksessa mutta jos on syvällä aivoissa jotain niin nekään ei tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Pitkäaikainen runsas alkoholinkäyttö tuhoaa aivosoluja.
Niin tuhoaa, nuorempana käytti reilusti, ei onneksi enää.
ap
Vierailija kirjoitti:
Noin alkoi käydä n kk ennenkuin äitini kuoli aivoverenvuotoon. Pyydä käymään terveyskeskuksessa mutta jos on syvällä aivoissa jotain niin nekään ei tiedä.
Tätä on ollut jo noin vuoden niin, että olen kiinnittänyt siihen huomiota.
ap
Alkava Alzheimer. Pakene ennenkuin huomaat olevas omaishoitaja.
Just luin Alzheimerista, että ensimmäiset oireet voivat alkaa jo 20 vuotta ennen taudin varsinaista puhkeamista. Miehesi oireet voivat hyvin olla muistisairauden ensioireita, ikä sopii hyvin, vaikka monessa paikassa sinulle tullaan ehkä sanomaankin, ettei noin nuorella voi olla vielä. Mutta pointti onkin juuri tuo, eli että ensioireita voi olla, niitä voi olla itse asiassa jo 40-vuotiaalla.
Mitä nopeammin asia selviää ja ennaltaehkäisevä hoito alkaa, sitä parempi ennuste. Eli nyt pidä kerta kaikkiaan huolestumisestasi kiinni: vaikka lääkärit ja mies itse vänkäisivät vastaan, asia on tutkittava. Minä valitettavasti vaistoan tuossa nyt syyn aitoon huoleen. Hyvä puoli on, että tosiaan aikaisin saatu diagnoosi ja hoito saattavat hidastaa merkittävästi, ehkä jopa ehkäistä muistisairauden puhkeamisen.
Luota itseesi.
Onko uniapnea mahdollinen? Läheinen alkoi sen myötä käydä toooodella hitaalla. Tosin kärsi aika pahanlaatuisesta ja tarpeettoman pitkään. Ei vain hakeutunut tutkimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Alkava Alzheimer. Pakene ennenkuin huomaat olevas omaishoitaja.
Se oikeasti pelottaa, en tiedä jaksaisinko.
ap
Vierailija kirjoitti:
Just luin Alzheimerista, että ensimmäiset oireet voivat alkaa jo 20 vuotta ennen taudin varsinaista puhkeamista. Miehesi oireet voivat hyvin olla muistisairauden ensioireita, ikä sopii hyvin, vaikka monessa paikassa sinulle tullaan ehkä sanomaankin, ettei noin nuorella voi olla vielä. Mutta pointti onkin juuri tuo, eli että ensioireita voi olla, niitä voi olla itse asiassa jo 40-vuotiaalla.
Mitä nopeammin asia selviää ja ennaltaehkäisevä hoito alkaa, sitä parempi ennuste. Eli nyt pidä kerta kaikkiaan huolestumisestasi kiinni: vaikka lääkärit ja mies itse vänkäisivät vastaan, asia on tutkittava. Minä valitettavasti vaistoan tuossa nyt syyn aitoon huoleen. Hyvä puoli on, että tosiaan aikaisin saatu diagnoosi ja hoito saattavat hidastaa merkittävästi, ehkä jopa ehkäistä muistisairauden puhkeamisen.
Luota itseesi.
Kiitos, pitää ottaa rakentavasti keskusteluun tutkimuksiin hakeutumisen tärkeys.
ap
Vierailija kirjoitti:
Onko uniapnea mahdollinen? Läheinen alkoi sen myötä käydä toooodella hitaalla. Tosin kärsi aika pahanlaatuisesta ja tarpeettoman pitkään. Ei vain hakeutunut tutkimuksiin.
On tutkittu pari vuotta sitten, ei ole uniapneaa.
ap
Ja on väsynyt koko ajan. Nukkuu töiden jälkeen päiväunet. Jos ei nuku niin nukahtaa sohvalle ysiltä illalla.
ap