Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huoli miehen terveydestä

Vierailija
20.03.2022 |

MIeheni on 55v. Huomaan, että muistinsa pätkii. Tänään kysyin tietääkö asiasta x, ei kuulemma tiennyt. Olen kertonut siitä useasti. Unohtelee sovittuja asioita, muistaa tapahtumat erilailla kuin ne todellisuudessa olivat. On ollut uupumuksen takia sairauslomalla. Mutta mietin kumpi oli ensin, muistiongelmat vai uupumus. Voiko uupua siitä ettei pysy töissä kärryillä koska unohtelee ja sitten stressaantuu. Vai onko muistiongelmat uupumisen syytä.

On käyttänyt alkoholia reiluhkosti, pelkään, että silläkin vaikutuksia. Onko kellään kokemusta voiko muistisairaus alkaa näin varhain?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja on väsynyt koko ajan. Nukkuu töiden jälkeen päiväunet. Jos ei nuku niin nukahtaa sohvalle ysiltä illalla.

ap

Vierailija
2/32 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukkosi naamioi olonsa. Todellisuudessa hän unelmoi muista naisista eikä halua nähdä sinua. Siksi väsys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uupumus ja masennus voi tehdä muistiongelmia. Kehota miestäsi hakeutumaan pitkälle saikulle.

Vierailija
4/32 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työstressiä, burn out. 

Vierailija
5/32 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen hakeutumaan esim. Terveyskeskukseen ja sitä kautta lähete neurologille. Noin nuorta ei kunnat taida vielä huolia ns. Muistipoliklinikoille, vaikka oire tietysti on tutkittava.

Vierailija
6/32 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uupumus ja masennus voi tehdä muistiongelmia. Kehota miestäsi hakeutumaan pitkälle saikulle.

Oli koko loppuvuoden mutta tammikuusta alkaen taas töissä. On kevennetty työtä. 

ap

Vierailija
7/32 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työstressiä, burn out. 

Itse en jaksa uskoa tähän täysin, työtä on kevennetty, ei pitäisi stressata, työmäärä on kohtuullinen eivätkä muutkaan vaatimukset ole kovia. Ei ole esimiesasemaa tai tulostavoitteita tai muita erittäin stressaavia asioita.

ap

Vierailija
8/32 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen hakeutumaan esim. Terveyskeskukseen ja sitä kautta lähete neurologille. Noin nuorta ei kunnat taida vielä huolia ns. Muistipoliklinikoille, vaikka oire tietysti on tutkittava.

Itse ei myönnä, että muisti pätkii niin pahasti kuin pätkii Voi olla vaikea saada tutkimuksiin.

ap

Vierailija
9/32 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti alkoholi vie hänen muistia. Sitten jos on kofeiini tai lääke. Uupumus vaikuttaa muistiin, joskus uniapnea. Oletko antanut vitamiineja.

Vierailija
10/32 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja on väsynyt koko ajan. Nukkuu töiden jälkeen päiväunet. Jos ei nuku niin nukahtaa sohvalle ysiltä illalla.

ap

Kuulostaa ihan mun mieheltä

Vierailija
11/32 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäaikainen runsas alkoholinkäyttö tuhoaa aivosoluja. 

Vierailija
12/32 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin alkoi käydä n kk ennenkuin äitini kuoli aivoverenvuotoon. Pyydä käymään terveyskeskuksessa mutta jos on syvällä aivoissa jotain niin nekään ei tiedä.

Vierailija
13/32 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkäaikainen runsas alkoholinkäyttö tuhoaa aivosoluja. 

Niin tuhoaa, nuorempana käytti reilusti, ei onneksi enää.

ap

Vierailija
14/32 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin alkoi käydä n kk ennenkuin äitini kuoli aivoverenvuotoon. Pyydä käymään terveyskeskuksessa mutta jos on syvällä aivoissa jotain niin nekään ei tiedä.

Tätä on ollut jo noin vuoden niin, että olen kiinnittänyt siihen huomiota.

ap

Vierailija
15/32 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkava Alzheimer. Pakene ennenkuin huomaat olevas omaishoitaja.

Vierailija
16/32 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just luin Alzheimerista, että ensimmäiset oireet voivat alkaa jo 20 vuotta ennen taudin varsinaista puhkeamista. Miehesi oireet voivat hyvin olla muistisairauden ensioireita, ikä sopii hyvin, vaikka monessa paikassa sinulle tullaan ehkä sanomaankin, ettei noin nuorella voi olla vielä. Mutta pointti onkin juuri tuo, eli että ensioireita voi olla, niitä voi olla itse asiassa jo 40-vuotiaalla.

Mitä nopeammin asia selviää ja ennaltaehkäisevä hoito alkaa, sitä parempi ennuste. Eli nyt pidä kerta kaikkiaan huolestumisestasi kiinni: vaikka lääkärit ja mies itse vänkäisivät vastaan, asia on tutkittava. Minä valitettavasti vaistoan tuossa nyt syyn aitoon huoleen. Hyvä puoli on, että tosiaan aikaisin saatu diagnoosi ja hoito saattavat hidastaa merkittävästi, ehkä jopa ehkäistä muistisairauden puhkeamisen.

Luota itseesi.

Vierailija
17/32 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko uniapnea mahdollinen? Läheinen alkoi sen myötä käydä toooodella hitaalla. Tosin kärsi aika pahanlaatuisesta ja tarpeettoman pitkään. Ei vain hakeutunut tutkimuksiin.

Vierailija
18/32 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkava Alzheimer. Pakene ennenkuin huomaat olevas omaishoitaja.

Se oikeasti pelottaa, en tiedä jaksaisinko.

ap

Vierailija
19/32 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just luin Alzheimerista, että ensimmäiset oireet voivat alkaa jo 20 vuotta ennen taudin varsinaista puhkeamista. Miehesi oireet voivat hyvin olla muistisairauden ensioireita, ikä sopii hyvin, vaikka monessa paikassa sinulle tullaan ehkä sanomaankin, ettei noin nuorella voi olla vielä. Mutta pointti onkin juuri tuo, eli että ensioireita voi olla, niitä voi olla itse asiassa jo 40-vuotiaalla.

Mitä nopeammin asia selviää ja ennaltaehkäisevä hoito alkaa, sitä parempi ennuste. Eli nyt pidä kerta kaikkiaan huolestumisestasi kiinni: vaikka lääkärit ja mies itse vänkäisivät vastaan, asia on tutkittava. Minä valitettavasti vaistoan tuossa nyt syyn aitoon huoleen. Hyvä puoli on, että tosiaan aikaisin saatu diagnoosi ja hoito saattavat hidastaa merkittävästi, ehkä jopa ehkäistä muistisairauden puhkeamisen.

Luota itseesi.

Kiitos, pitää ottaa rakentavasti keskusteluun tutkimuksiin hakeutumisen tärkeys.

ap

Vierailija
20/32 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko uniapnea mahdollinen? Läheinen alkoi sen myötä käydä toooodella hitaalla. Tosin kärsi aika pahanlaatuisesta ja tarpeettoman pitkään. Ei vain hakeutunut tutkimuksiin.

On tutkittu pari vuotta sitten, ei ole uniapneaa.

ap