Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TSH normaali, onko kenelläkään silti ollut vajaatoimintaa?

Vierailija
28.08.2015 |

Mulla on paljon kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita ja alan jo olla epätoivoinen oloni kanssa. Kuvittelin saavani lääkäristä apua ja testeihin pääsinkin selkeiden oireiden takia, mutta multa testattiin vain TSH (1.91mU/l) noista kilpirauhaskokeista. 

Lääkäri epäili, että olen vaan niin pahasti stressaantunut, kun vajaatoimintaa ei ollutkaan. Onko kenelläkään ollut tuo TSH normaalina vaikka vajis on ollut? Olen mittaillut nyt aamulämpöä kohta 2 viikkoa tuloksin 35.5-36.2. Neljä vuotta sitten aamulämmöt on ollut 36.6-37.1

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

hullu! minkä takia mittailet lämpöjäsi joka aamu?

mitä oireita sulla on, oikeesti?

Vierailija
2/18 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teit ennen testiä? Joku sanoo, että jos liikkuu paljon, polttaa tupakan, ei ole paastonnut jne. Niin tulokset eivät ole oikeat.

Mä olin rajoilla, mutta sain kokeiluun lääkkeen ihan terkkarista. Viikossa alkoi vaikuttamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa hypokondrialta

Vierailija
4/18 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mietin just tällä hetkellä. Oireet täsmää monelta osaa ja lisäksi vahva sukurasitus. Tukkaa lähtee esim. Kuivina tukkoina!

Vierailija
5/18 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:17"]

Mitä teit ennen testiä? Joku sanoo, että jos liikkuu paljon, polttaa tupakan, ei ole paastonnut jne. Niin tulokset eivät ole oikeat. Mä olin rajoilla, mutta sain kokeiluun lääkkeen ihan terkkarista. Viikossa alkoi vaikuttamaan.

[/quote]

No työntelin 2 kilometriä sateessa rattaissa kahta 15kg lasta sateenvarjo kädessäni hirveetä vauhtia :S Ja just ennen tk:ta on suht iso ylämäki. Pääsin heti sisään. 

Vierailija
6/18 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla lämmöillä minäkin olin, nyt Thyroxin ja lämmöt suht normaalit (en ole mitannut, mutta on jo "normaali"olo), sitä ennen olinkin jäässä koko ajan.

Vierailija
7/18 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

5vielä ensi viikolla taas lääkäriaika. Mietin, mietin että mitä muita kokeita pyydän?

Vierailija
8/18 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:17"]

hullu! minkä takia mittailet lämpöjäsi joka aamu?

mitä oireita sulla on, oikeesti?

[/quote]

- Mun astma palasi pahempana kun mitä se on alunperin ollut (olin ollut lääkitystä ilman 5 vuotta)

- Silmät on kuivat ja ärtyneet

- Muistihäiriöitä

- Pökkelö olo ja tykytys

- ummetus

- hidas aineenvaihdunta

- turvotus jaloissa, käsissä, kasvoissa

- en pysty keskittymään

- olen jatkuvasti väsynyt

- lihakset on mennyt huonompaan kuntoon ja palautuminen kestää aina vaan kauemmin

- Jalat ja kädet on kylmät

- hiukset on kuivat ja hiuksia on alkanut lähtemään normaalia enemmän

Vierailija
9/18 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ekaksi hoidat hommat niin, ettet tee mitään lenkkiä 15 kilon "painolla" ennen testiä. Liikut mahdollisimman vähän, paastoat ilta kasista saakka ja menet sinne niin aikaisin kuin mahdollista. Ja yrität nukkua hyvin koko yön. Huonosti nukuttu yö voi myös vaikuttaa.

Kertaat lääkärille sun oireita, muistutat sukurasitteesta, sanot ettet oikeasti jaksa enää.

Vierailija
10/18 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa vastata kysymykseen, mutta sen tiedän, että suomessa on hyvin iso ne normaaliuden raja-arvot. Minun tsh pitää olla 1-2 välillä, jotta voin hyvin. Virallisesti tsh voi olla jopa lähempänä 5.

Eli mistä sitä tietää, jos vaikka ap:lla olisi tiukempi tuo ikkuna, jonka välillä tsh pitää olla? Kannattaa mennä endolle.

Vierailija
11/18 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen ollut vajaatoiminnalla jo kohta 35 v enkä ole koskaan mittaillut lämpöjä. lääkitys lienee sitten onneks aina ollut kohdallaan.

Vierailija
12/18 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:27"]

Ihan ekaksi hoidat hommat niin, ettet tee mitään lenkkiä 15 kilon "painolla" ennen testiä. Liikut mahdollisimman vähän, paastoat ilta kasista saakka ja menet sinne niin aikaisin kuin mahdollista. Ja yrität nukkua hyvin koko yön. Huonosti nukuttu yö voi myös vaikuttaa. Kertaat lääkärille sun oireita, muistutat sukurasitteesta, sanot ettet oikeasti jaksa enää.

[/quote]

En tiedä ottaako nuo tk:ssa enää samasta syystä vastaan, ainakaan tosielle lääkärille. Nykyinen lääkäri olisi halunnut määrätä oireisiini diapameja kun on niin stressaavaa olla kahden lapsen äiti :( En koe olevani niin stressaantunut, vaikka stressiä onkin. Olo on kuitenkin sellainen, että en tosiaan jaksa! Oon yrittänyt selvitellä mikä olisi hyvä yksityinen Helsingissä, josta saisin muutkin kilpirauhas kokeet kuin TSH:n. 

Ja tosiaan nukuin kyllä edeltävän yönkin huonosti kun pienempi näki koko yön painajaisia. Enkä myöskään paastonnut.. :P Lääkäri ei maininnut yhtään, että nämä voisi vaikuttaa. Kehotti menemään vaan suoraan testeihin. 

Vierailija
13/18 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:29"]

En osaa vastata kysymykseen, mutta sen tiedän, että suomessa on hyvin iso ne normaaliuden raja-arvot. Minun tsh pitää olla 1-2 välillä, jotta voin hyvin. Virallisesti tsh voi olla jopa lähempänä 5.

Eli mistä sitä tietää, jos vaikka ap:lla olisi tiukempi tuo ikkuna, jonka välillä tsh pitää olla? Kannattaa mennä endolle.

[/quote]

Mikä on endo?

-ap 

(6, 9 ja 13 myös ap)

Vierailija
14/18 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi on endokrinologi eli kilpparisairauksiin erikoistunut lääkäri. Itsellä mös arvot viitteissä mutta selkeästi vajaatoiminnalla. Sairastan autoimmuunityreoidiittia joka johtaa hitaalla aikavälillä arvojen huonontumiseen. En ole vielä saanut lääkitystä vaiko paljon oireita :(

Vierailija
15/18 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tsh noin 1.9 ja olen syönyt thyroxinia reilut kaksi vuotta. Olen yrittänyt lopettaa sen useaan kertaan mutta oireet palaavat heti: järkyttävä väsymys ja palelu, kuiva iho, aivotoiminnan hitaus ja muistamattomuus, tietynlainen päänsärky, akne ja hengenahdistus.

Vierailija
16/18 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:52"]

Minulla tsh noin 1.9 ja olen syönyt thyroxinia reilut kaksi vuotta. Olen yrittänyt lopettaa sen useaan kertaan mutta oireet palaavat heti: järkyttävä väsymys ja palelu, kuiva iho, aivotoiminnan hitaus ja muistamattomuus, tietynlainen päänsärky, akne ja hengenahdistus.

[/quote]

Mutta sinulla on siis tsh lääkkeen kanssa vai ilman tuon 1.9?

-ap

Vierailija
17/18 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli samaa luokkaa myös ennen lääkkeen aloitusta. Korkeimmillaan ollut joskus 2.5.

-16

Vierailija
18/18 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

tärkeämpi arvo on t4v kilpirauhas-arvo, joka pitäisi aina mitata yhdessä tsh:n kanssa. Itsellä oli normaali tsh, mutta kun mitattiin t4v, se olikin myös matala, vaikkakin viitteissä. Todettiin sitten aivolisäkekasvaimesta johtuva sentraalinen kilpirauhasen vajaatoimita. Oireet ovat ihan samat kuin ns. tavallisessa vajiksessa.

Eli jos molemmat arvot ovat matalat, vaikkakin viitteissä...voi kyseessä olla aivolisäkeperäinen kilpirauhasen vajaatoiminta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän