Mikä on asunnon (vuokra) normaalia kulumista?
Olen asunut nykyisessä kämpässä yli 10v vuokralla. kulumaa on tapahtunut eli likavaatekaapin korin kisko irronnut ja hajonnut. Jossain kohtaa kipsiseiniä on kolhuja, kaikkea pientä mitä siis tulee kun lapsen kanssa asuu. Katsotaanko nuo normaaliksi kulumaksi vai pitääkö kaikki uusia kun muutan pois? Myös muovimattoon on tullut painaumia ja muutama "viiltojälki" jostain.
Kommentit (15)
jos seiniä ei ole kymmeneen vuoten maalattu niin varmasti sen aika jo on, eli on normaalia että seiniin tuossa ajassa on tullut jälkiä. Pyykkikaapin kiskosta olisit voinut soittaa vuokrantajalle silloin kun se hajosi ja selvittää kumman vastuulla se on korjata. Voit toki kysyä sitä nytkin.
Samoin muovimaton jäljet kuulostaa normaaleilta.
Kannattaa kuvata jälket nyt jos sattuu että asiassa tulee riitaa.
Normaalia kulumista ovat tahrat ja kulumat kynnyksissä, ovipinnoissa jne. Mitkään esineillä aiheutetut jäljet, kuten kolot cyprocseinässä tai viillot lattioissa eivät ole normaalia kulumista.
no mun mielestä pyykkikaapin korin kisko on normaali kulumaa, se voi mennä rikki ihan tavanomaisessa käytössä.
Sen sijaan seinien kolhiminen ja mattojen viiltely EI ole normaalia ja tavanomaista, ellei ehkä ole perheväkivaltaa tai narkkareita tms... normaali ihminen normaaliasumisessa ei mätki seiniä niin, että niihin tulee kolhuja, eikä työntele teräviä esineitä lattiamattoja pitkin. Johan sen nyt sanoo järkikin.
Siis pinttynyt tahra tai maalin kuluma seinässä voi olla ja usein on ihan normaalia kulumista, mutta KOLHUT, lohkeamat ja sen sellaiset eivät ole. Lattiamattoon voi tulla painaumia esim samalla paikalla vuosia seisoneesta sängynjalasta, mutta viiltoja ei kyllä tule normaalikäytössä normaalihuolellisuudella.
Vastaajat puhuvat selvästi eri asioista.
Teidän olisi kannattanut oleskella ja sijoittaa tavaranne keskemmälle sitä asuntoa, niin ei olisi tullut klommoja seiniin. Ja kyllä seinien säännöllisestä puhtaanapidostakin olisi syytä huolehtia. Myös huonekaluja hankkiessa tulisi katsoa, ettei niissä ole jaloissa mitään teräviä reunoja ja ettei muovimatolle tuoda liian painavia huonekaluja, ettei tule painumia. Ja niitäkin tulee siirrellä aina välillä varovaisuutta noudattaen, ettei samaan kohtaan tule monttua. Kyllä pitäisi vähän kiinnittää huomiota siihen asumiseen nyt!
t. vuokranantaja
Kyllä kai muovimatto joka tapuksessa kymmenen vuoden jälkeen menee vaihtoon? Vai kuinka kauan sen kuuluu kestää? Harvemmin varmaan noin pitkän vuokrasuhteen jälkeen vuokranantaja alkaa vääntää että mikä on kymmenen vuoden asumisen jälkeen normaalia kulumista ja mikä ei.. Normaalisti tuossa ajassa omaan asuntoon olis jo uusittu kaikki pinnat vähintään kertaalleen.
Meillä on muovimattoon tullut viiltoja, kun teini käveli kengillä edestakaisin etsiessään avaimiaan ja kengänpohjassa oli lasinsiru. Ei ole tahallaan aiheutettu siis, mutta ei huomattu sirua ennen kuin lattiaan tulleista viilloista. Minusta normaalia kulumista on se, että ei ole tahallaan mitään turmeltu ja on elelty normaalisti ja rauhallisesti ja asuntoa siivoten asianmukaisesti. Epäonnelle ei voi mitään - tarkistakaapa omat kengänpohjanne joka ulkonakäynnin jälkeen. Tietenkään sisällä ei pitäisi kävellä kengät jalassa, mutta teinikö sen joka kerta muistaisi.
Mulla on kulunut lattiaan sellainen jälki, melkein jo reikä. En oo jaksanut valittaa. Asun kaupungin asunnossa ja ei minua itseäni tuo kuluminen haittaa, kuiteskin joutuu uudet parketit vetämään jossain vaiheessa. Parempi varmaan kaikille, että vasta sitten laitetaan uudet parketit kun itse muutan pois tästä.
Minä olen aina käsittänyt niin, että pienet kolhut ja naarmut on normaalia kulumista. Sitten jos seinässä on kraatteri tai ovesta on lyöty nyrkki läpi tai muovimattoon on piirretty taideteos, se ei ole normaalia kulumista. Mutta riippunee vuokranantajasta miten nipo tai ymmärtäväinen on...
Minusta tuo kuulostaa normaalilta kulumiselta noin pitkässä asumisessa.
Ja jos jotain joutuu korvaamaan, niin ei niistä joudu uuden hintaa maksamaan vaan se vanhan minkä on tärvellyt. Jos vaikka maton käyttöiäksi lasketaan 20 vuotta, niin 10 vuoden kohdalla joutuu korvaamaan puolet, toinen puolihan jää vuokranantajan hyödyksi, koska hänellä on sitten parempikuntoinen asunto, kuin mitä olisi ollut ilman vaihtoa.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:45"]
Normaalisti tuossa ajassa omaan asuntoon olis jo uusittu kaikki pinnat vähintään kertaalleen.
[/quote]
No jaa. Ollaan asuttu nykyisessä omassa talossa 15 vuotta ja suuri osa seinistä on maalattu kertaalleen uusiksi, mutta ei ole kyllä lattioita vaihdettu vielä yhteenkään huoneeseen.
Me olemme muuttamassa nyt ja huonekaluista on jäänyt paikoittain seinään jäljet. Eikö se ole ''normaalia kulumista''?
Kyllä kolhutkin voivat olla normaalia kulumista. Siirrät vaikka kaappia ja nurkka tekee seinään naarmun/kolon. Ei se mitään tahallista omaisuuden tuhoamista ole ja korjaantuu remonttilaastilla ihan helposti samalla kun seinät maalataan.
Tiskipyödän romahtaminen ei ole tavallista kulumista ja johtuu esim. siitä että sen päällä on istuttu.
http://www.vuokraturva.fi/pdf/asunnon-siivous-ja-kuluminen.pdf