Eläintarha on kuin hullujenhuone
Karhun käytös todells outoa.
leijonat ja tiikerit ei pysty ottamaan juoksuaskelia.
ja kaikki tämä vain että me saataisiin pällistellä niitä.
Kommentit (9)
Riikinkukot saa tepastella vapaasti.
Niillä kai hyvät olot.
Eläintarhat on jäänne ajoilta, jolloin ihmisten tietoisuus oli suppeampi kuin nykyisin, niin että se ei riittänyt tuntemaan empatiaa eläimiä kohtaan.
Aikoinaanhan jopa ihmisiä - erivärisiä ja erirotuisia - saatettiin pitää häkeissä ja tarhoissa, ihmisten pällisteltävänä. Olen nähnyt historiallisia kuvia joissa britit on tuoneet häkissä Afrikasta mustia miehiä ja sitten ihmiset maksaa pääsylippuja että pääsee näkemään moisen kummajaisen. Nykyisin kaikki pitää ihan hirvittävänä sitä että tuntevaa ja tietoista ihmistä on kohdeltu niin.
Seuraava kehitysaskel on että alamme ymmärtää myös eläimiä tuntevina ja tiedostavina olentoina, joita ei saa kohdella miten vaan. Osa ihmisistä tuntee näin jo, mutta vielä on paljon ihmisiä jotka ajattelevat että ne on vain "elukoita" eikä niistä niin väliä.
Entäs apinaeläimet?
onneksi siellä ei ole gorillaa!!
kun sieltä lähtee kuulee leijonan kumisevan huudon ja toivoo sen pääsevän vapaaksi!!
Joo, sen jälkeen kun silmät avautuivat kunnolla, en ole pystynyt enää käymään Korkeasaaressa.
Olen nähnyt sellaisen artikkelin jossa eläintarhojen sanotaan pelastavan uhanalaisia eläimiä sukupuuttoon kuolemiselta?
Onkohan valtavilta kotkilta katkottu siivet?
Ei nekään lentämään pääse.
Jos ei ole katkottu,varmasti luut jo surkastuneet,ettei edes voisi lentää.
Ajatelkaa millainen näky sekin olisi siivet levitettynä taivaalla.
Niinpä. Minua ahdisti jo lapsena eläintarhat. Varsinkin juuri isot petoeläimet, ne näyttivät niin ahdistuneilta ja levottomilta, tai sitten apaattisilta. Sitten kun oli dokumenteista nähnyt miten majesteettisia olentoja ne olivat luonnossa, niin ahdisti nähdä niiden alennustila eläintarhassa. Esim. leijona luontodokumentissa savannin valtiaana ja uljaana metsästäjänä vs. levottomasti edestakaisin eläintarhan aitauksessa ravaava leijona.
Hullujenhuone lienee osuva vertaus siinäkin, että uskon että hulluiksi niistä eläimistä suuri osa virikkeiden puutteessa tuleekin, ja siksi eläintarhaeläimistä ei voi mitenkään päätellä että ko. laji olisi sellainen muussa ympäristössä.