Isäpuoli lyö pikkusiskoani.
Mitä ihmettä teen? Olen 21-vuotias opiskelija ja asun yksin. 13-vuotias pikkusiskoni asuu äitimme ja hänen uuden miehensä kanssa. Äitimme on alkoholisti. Ironista kyllä, niin on tämä uusi mieskin. Nyt on käynyt ilmi, että mies on useaan kertaan ollut väkivaltainen pikkusiskoani kohtaan. Lyönyt, potkinut, vetänyt tukasta yms. Äiti ei tee mitään.
Miten voin pelastaa rakkaan siskoni? Pelkään hänen puolestaan joka päivä ja opiskelukin kärsii.
Kommentit (13)
Ota yhteys sosiaalitoimistoon lastensuojelutyöntekijään ja kerro hänelle. Pääsee pikkusisko parempiin oloihin, mitä varmaan toivoisi itsekin.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 16:27"]
LaSU-ilmoitus sosiaalitoimistoon. Sen voi tehdä myöskin nimettömänä.
[/quote]No niin tietysti. Kiitos. Teen sen mahd. pian. ap
Lastensuojeluilmoitus. Jos kynnys on liian suuri niin ota yhteyttä siskosi kouluterveydenhoitajaan tai -kuraattoriin. Ethän jätä asiaa tähän?
Lastensuojeluilmoitus tietty. Todennäköisesti pääsisi jopa luoksesi asumaan, kun olet täysi-ikäinen, jos se muuten on puoleltasi mahdollista ja sinusta tuntuu, että jaksat huolehtia hänestä.
Ihanaa, että edes sinä välität.
Paljon tsemppiä. Olet ihana sisko. Onneksi kyse on jo 13-vuotiaasta, niin häntä kuullaan varmaan hyvin prosessissa, toisin kuin joitain surullisenkuuluisia 8-vuotiaita. Prosessin nopeuttamiseksi voisi miettiä että, jos teet ilmoituksen itse ja joku muu tekee toisen ilmoituksen, esim. koulun th. Kun samasta lapsesta on useampi ilmoitus, ehkä tilanne tarkistetaan nopeammin. Maallikkopohjalta näin neuvon.
Soita sossuun. Meillä oli aikoinaan sama tilanne, ihana 9v mua vanhempi sisko halusi ja sai mut luokseen asumaan, kun olin 14v. Ihanimmat vuodet elämässäni olivat ne, jotka vietin siskoni kanssa <3 Kunnes hän löysi miehen ja meni naimisiin, ja jouduin "luopumaan" hänestä, kapinoin kahta kauheammin :(
Mä olen yleensä näitä lasu-huutelijoita vastaan mutta en tällä kertaa.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 16:29"]
Lastensuojeluilmoitus tietty. Todennäköisesti pääsisi jopa luoksesi asumaan, kun olet täysi-ikäinen, jos se muuten on puoleltasi mahdollista ja sinusta tuntuu, että jaksat huolehtia hänestä.
[/quote]Ehkä parikymppinen ei kuitenkaan ole murkkuikäisen kasvattajana ihan paikallaan.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 17:01"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 16:29"]
[/quote]Ehkä parikymppinen ei kuitenkaan ole murkkuikäisen kasvattajana ihan paikallaan.
[/quote]
Parempi parikymppinen kuin kaksi juoppoa.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 17:01"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 16:29"]
[/quote]
Ehkä välittävä parikymppinen on parempi kuin välinpitämätön juoppo keski-ikäinen.
Jos on akuutti tilanne päällä tai sisko ei uskalla kotiin mennä hän voi hakeutua myös nuorten turvatalolle tai turvakotiin. Tsemppiä!
Samanlainen aloitus oli pari kuukautta sitten..
Terveisin true-av-mamma :)
LaSU-ilmoitus sosiaalitoimistoon. Sen voi tehdä myöskin nimettömänä.