Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä teistä lapsi voi päättää itse omista vaatteistaan?

Vierailija
18.03.2022 |

Minkä ikäisenä olette antanut lapsen päättää vaatteidensa ulkonäöstä ja tyylistä?
Tai siitä mitä laittavat ulos/kouluun milläkin säällä?

Tuli mieleen, kun meillä ollaan murroksessa tämän kanssa, kun lapsi kasvaa ja lähestyy esimurrosikää. Olemme alkaneet antaa enemmän vastuuta näistä lapselle ja äitini mielestä annamme liikaa vastuuta liian pienelle. Meillä siis on tokaluokkalainen lapsi.

Katselemme ja valitsemme yleensä nettikaupasta vaatteet yhdessä, mutta annan lapsen päättää tyylin sekä budjetin puitteissa myös merkin, jos sellaisen haluaa. Ulos mennessä lapsi saa itse katsoa lämpöasteet ja arvioida mitä laittaa päälle. Jos on epävarma, niin voi kysyä mielipidettä minulta. (Olen etätöissä)

Äitini kontrolloi pukeutumistani pitkälle teini-ikään ja pisti ulkovaatteet pinoon eteisen lattialle ennen töihin lähtöään sekä valitsi aina mitä ostetaan. Vaikea hahmottaa, että olemmeko oman lapsen kanssa ajoissa vai myöhässä. Ainakaan en halua kahlita lasta pukeutumaan niin kuin minusta on hyvä.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin, kun ostaa itse vaatteensa. Tietyissä rajoissa tietenkin jo nuorempana, jos on vaikkapa jotain suosikki- ja inhokkivärejä.

Vierailija
2/30 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakoulun viimeisillä luokilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh? Minulla on kolme lasta ja kyllä he ovat saaneet sanoa pienestä pitäen oman mielipiteensä siitä mistä ovat tykänneet ja mistä eivät. Ihan fiksuja pukeutujia he ovat aina olleet ja oppineet kyllä, jos joskus joku juttu ei ole toiminutkaan. Vaatteet ovat vain vaatteita, ei mitään sen ihmeeempiä valtataistelun välineitä.

Vierailija
4/30 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöillä ehkä on suurempi kiinnostus vaatteita kohtaan. Tietenkin kuuntelin tyttären toiveita vaateostoksilla aika nuoresta lähtien, mutta lopullisen päätöksen tein itse. Joskus 10 v sai muutaman kympin rahaa ja sai kaverinsa kanssa käydä lähiostarilla ostamassa jotakin puseroa tms. Yläasteikäisenä sai hankkia vaatteensa itsenäisesti tietyn budjetin puitteessa. On tarkka ja laatutietoinen vaatteiden ostaja nykyisin.

Poikia ei juuri vaatteet ja shoppailu kiinnosta. Ostan parikymppisille pojilleni edelleen kaikki vaatteet etteivät ihan kamalassa rääsyissä kuljeksi.

Vierailija
5/30 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 v. on kaukana esimurrosiästä.

Vierailija
6/30 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täh? Minulla on kolme lasta ja kyllä he ovat saaneet sanoa pienestä pitäen oman mielipiteensä siitä mistä ovat tykänneet ja mistä eivät. Ihan fiksuja pukeutujia he ovat aina olleet ja oppineet kyllä, jos joskus joku juttu ei ole toiminutkaan. Vaatteet ovat vain vaatteita, ei mitään sen ihmeeempiä valtataistelun välineitä.

Lähinnä aikuisen on pakko ottaa kantaa vaatteiden tilannesopivuuteen, käyttökelpoisuuteen, pestävyyteen ja siihen tarvitaanlo ko vaatetta ylipäätään.

2

Vierailija
7/30 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapset saavat päättää miten pukeutuvat, mutta minä kerron milloin pitää olla esim toppahousut, pipo, hanskat. Eivät itse osaa sitä lämpömittarin lukemasta päätellä. Mutta siis totta kai valitsevat itse mitä kaapista päälleen laittavat, oli se sitten mekko tai Ninjago-paita. Pojat on ekalla ja neljännellä.

Vierailija
8/30 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tokaluokkalainen vielä lähesty esimurrosikää. Ihan on tanakasti latenssivaiheessa, niinkuin pitääkin. Ei tarvii murrosikää, että voi olla mielipiteitä.

Ihmetyttää, kun on niin kiire saada lapsiaan isommaksi kuin oikeasti ovatkaan. 6-luokkalainen voi olla esimurkku, mut eivät kaikki ole siinäkään vaiheessa. Rauha kasvamiselle!

Vierailija
9/30 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin, kun ostaa itse vaatteensa. Tietyissä rajoissa tietenkin jo nuorempana, jos on vaikkapa jotain suosikki- ja inhokkivärejä.

Outoa. Minun lapseni ovat ainakin aina olleet ihan fiksuja lapsia ja ei heitä ole tarvinnut holhota pukeutumisen suhteen. Yhdessä kävimme ostamassa erilaisia mielekkäitä vaatteita ja niistä vaihtoehdoista he olivat oikein hyvin jo alakoulussa ennen kouluunmenoa löytäneet hyvät siistit vaatteet päälleen.

Vierailija
10/30 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se varmaan riippuu lapsesta. Oma 13-vuotiaani ei ole vaatteista yhtään kiinnostunut, toiveena on ”tavallinen huppari”. Hänelle ostan vaatteet edelleen.

Nuorempi taas ollut jo päiväkoti-ikäisestä tarkka ulkonäöstä ja vaatteista, pyytää usein päästä parturiin, toivoo tasan tietynlaisia vaatteita ja tavaroita ja jättää käyttämättä vääränlaiset. Katsoo tarkkaan mitä muilla on, ja mikä on hienoa. Hänen olen antanut itse valita, mutta kieltäytynyt kyllä monta kertaa ostamasta jotain sadan euron juttua mikä on tubettajalla nähty.

Vierailija
11/30 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko pian kotoa muutettuaan...

Vierailija
12/30 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä aikuisen on pakko ottaa kantaa vaatteiden tilannesopivuuteen, käyttökelpoisuuteen, pestävyyteen ja siihen tarvitaanlo ko vaatetta ylipäätään.

2

Huomaan taas kerran sen kuinka fiksuja lapseni ovat olleet ihan pienestä saakka. Ei heillä ja heidän ystävillänkään ole ollut mitään ihmeellisiä mielihaluja, vaan vaatteet ovat olleet tavallisia hyviä vaatteita. Ja jos edellisenä päivänä olemme ulos lähtiessä laittaneet pipon, hanskat ja talvitakin päälle, niin kyllä he ovat oikein hyvin tajunneet tehdä samoin myös seuraavana päivänä ja sitä seuraavana päivänä. Sitäkään asiaa ei ole tarvinnut vahtia ollenkaan. Pääkaupunkiseudulla asumme.

Vierailija
13/30 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa. Minun lapseni ovat ainakin aina olleet ihan fiksuja lapsia ja ei heitä ole tarvinnut holhota pukeutumisen suhteen. Yhdessä kävimme ostamassa erilaisia mielekkäitä vaatteita ja niistä vaihtoehdoista he olivat oikein hyvin jo alakoulussa ennen kouluunmenoa löytäneet hyvät siistit vaatteet päälleen.

Yhdessä ostitte vaateita joten he sanoivat oman mielipide ja tahtonsa. Laita 1 lk opilalle talvi-haalarit päälle kouluun ,aletaan kiusaa. Ainakin pääkaupunki seudun lähiön koulut.

Vierailija
14/30 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina. Lapsi nyt 12, välillä vieläkin saa muistutella laittamaan hanskoja ja paksumpaa takkia ja sellaista normaalia vahtimista, että on tarpeeksi päällä. Mutta aina kun on ollut kiinnostunut, on saanut valita omat vaatteensa. Päiväkodissa ja ala-asteella tuli joskus kyselyä, mutta nekin loppui, kun kerrottiin, ettei meillä suhtauduta asiaan niin vakavasti, pääasia on että vaatteet on ja lapsella niistä hyvä mieli. Ainoastaan juhliin on kerrottu, että pukeudutaan juhlan järjestäjää kunnioittaen, mutta on kyllä saanut nekin itse valita, vaan esivalituista vaihtoehdoista. Nykyään osaa senkin jo itse.

Vierailija
15/30 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdessä ostitte vaateita joten he sanoivat oman mielipide ja tahtonsa. Laita 1 lk opilalle talvi-haalarit päälle kouluun ,aletaan kiusaa. Ainakin pääkaupunki seudun lähiön koulut.

No mun molemmilla lapsilla oli ekalla haalarit, kuten monella muullakin.

T helsinkiläinen

Vierailija
16/30 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli pakko alapeukuttaa kun sanot tokaluokkalaisen lähenevät esimurrosikää, huh hei. Anna sen lapsen olla pieni lapsi. Toinen on nuo mettivaatekauppijen kuvat. Ei mun mielestä noin pienen tarvitse katsella.. tulee liikaa vaikutteita, miltä lapsen "pitäs" näyttää ne vaatteet päällä. Ja sitten kun ne tilatut vaatteet ei näytäkään itsensä päällä yhtä siistiltä kun sen lapsimallin. Mieluummin kävisin kaupoissa katselemassa. mun mielestä jo pieni lapsi voi kertoa mielipiteensä, laittaako tänään vihreän vai punaisen paidan jne.

Vierailija
17/30 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koskaan, koska toimivuus ja se, että on helppo pukue tulee ensin.

Vierailija
18/30 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2

Huomaan taas kerran sen kuinka fiksuja lapseni ovat olleet ihan pienestä saakka. Ei heillä ja heidän ystävillänkään ole ollut mitään ihmeellisiä mielihaluja, vaan vaatteet ovat olleet tavallisia hyviä vaatteita. Ja jos edellisenä päivänä olemme ulos lähtiessä laittaneet pipon, hanskat ja talvitakin päälle, niin kyllä he ovat oikein hyvin tajunneet tehdä samoin myös seuraavana päivänä ja sitä seuraavana päivänä. Sitäkään asiaa ei ole tarvinnut vahtia ollenkaan. Pääkaupunkiseudulla asumme.

Sun lapset ymmärtää mikä on kemiallinen pesu, tietää mitä vaatteita on tulossa kierrätettyinä ja että rippijuhlissa ja hautajaisissa pukeudutaan tietyllä tavalla vaikka olisivat menossa sellaisiin ekaa kertaa? No onpa ihmelapsia toden totta.

Vierailija
19/30 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi jotkut antavat isovanhempien tunkeutua perheensä elämään ikävällä ja holhoavalla tavalla. Esimerkiksi ap. Etkö ole ap kasvanut vielä pois äitisi helmoista? Ei sinun tarvitse tilittää perheenne kaikkia asioita eteenpäin, selitellä ja miettiä mitä mieltä joku mummo on asioistanne. Sinun ei tarvitse edes kuunnella niitä juttuja, vaan voit sanoa, että hän lopettaa alkuunsa höpinänsä ja lopettaa ne, jos ne kuitenkin alkavat.

Vierailija
20/30 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

8 v. on kaukana esimurrosiästä.

Ei välttämättä ole. Näin kevätlukukaudella osa tokaluokkalaisista on jo ehtinyt täyttää 9. Ensimmäisillä yleensä alkavat kuukautiset siinä 10-vuotiaana… siis normaalin tahdin rajoissa kehittyvillö. Välillä joukossa on sitten niitå vielä aikaisemmin kehittyviä, mutta ovat jo sitten poikkeustapauksis.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän