Saako 17v kotona asuva lukiolainen opintorahaa?
Lapsilisä loppuu 17v., saako hän Kelan opintorahaa? Kahlasin Kelan sivut läpi, mutta jäi epäselväksi, koska tuo toisen asteen koulutus on ilmainen.
Kommentit (38)
Tuossa oikea osoite asian selvittämiseen.
Teet kelaan hakemuksen ja laitat kaikki liitteet, tulot vaikuttavat.
Lukio on ilmainen vain syksyllä 2021 aloittaneille.
Kelan sivuilla on opintotukilaskuri, sitä voi kokeilla ensin.
Kokolailla kaikki koulutus on Suomessa ilmaista. Ei koulutuksen hinta liity mitenkään opintotukeen.
Tässähän tämä on selkeästi kerrottu.
Opintojen ilmaisuus ei vaikuta
"Opintoraha - kela.fi" https://www.kela.fi/opintotuki-opintoraha
Aika korkea se vanhempien tuloraja. Meidän 17 v ei saa vaikka itse olen työtön.
Vierailija kirjoitti:
Kokolailla kaikki koulutus on Suomessa ilmaista. Ei koulutuksen hinta liity mitenkään opintotukeen.
Tietenkin se liittyy. Koska lukion kustannukset on erilaiset niille, jotka ei ole oppivelvollisuuden piirissä kuin niille jotka on.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi kuinka? En minä ainakaan maksanut penniäkään lukiokoulutuksestani. Eikä maksaneet vanhempanikaan.
t. yo vm. 2003
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin se liittyy. Koska lukion kustannukset on erilaiset niille, jotka ei ole oppivelvollisuuden piirissä kuin niille jotka on.
Toisen asteen koulutus on kaikille maksutonta. Älä sekoita koulutusmaksua ja opintomateriaalikustannuksia toisiinsa. Ne ovat kaksi eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
https://www.kela.fi/opintotuki-opintoraha
Tuollahan se on selkokielellä kerrottu.
Juu tuota sivua juuri tavasin ja sen mukaan ymmärsin että jos ei saa lapsilisää, voi saada opintotukea, johon vaikuttavat vanhempien tulot. Lapsi asuu toisen vanhemman luona ja mietin että lasketaanko siihen vain yhden vanhemman tulot, sen kenen luona asuu... Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi kuinka? En minä ainakaan maksanut penniäkään lukiokoulutuksestani. Eikä maksaneet vanhempanikaan.
t. yo vm. 2003
Sinäkö sait kirjat ja matkat ja oppimateriaalit ja läppärit yms ilmaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisen asteen koulutus on kaikille maksutonta. Älä sekoita koulutusmaksua ja opintomateriaalikustannuksia toisiinsa. Ne ovat kaksi eri asiaa.
Saivar, saivar, saivar, saivar. Paljonko sulla on ikää? 8 vuotta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. yo vm. 2003
Et näköjään ymmärrä, mikä ero on koulutuksen ilmaisuudella ja oppimateriaaleihin liittyvällä maksulla. Niin, ja meillä ei mitään läppäreitä käytetty. Ihan kirjoitettiin kynällä paperille :D
Kyllä saa. Meillä 17 vee ja käy lukiota, tänä vuonna täyttää 18 vee. Saa opintotukea noin 24 euroa, tuen määrä riippuvainen vanhemoien tuloista.
Vierailija kirjoitti:
Onko nyt siis viime syksynä aloittanut lukion? Vain heille lukio on ilmainen.
Opintoraha riippuu vanhempien tuloista ja jos on isä/äitipuolia, myös heidän.
Juu viime syksynä aloitti. Asuu minun luona, ei isäpuolta, oma isä asuu eri taloudessa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Aika korkea se vanhempien tuloraja. Meidän 17 v ei saa vaikka itse olen työtön.
Siis matala piti kirjoittaa, keskituloisten lapset ei opintotukea saa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. yo vm. 2003
Et näköjään ymmärrä, mikä ero on koulutuksen ilmaisuudella ja oppimateriaaleihin liittyvällä maksulla. Niin, ja meillä ei mitään läppäreitä käytetty. Ihan kirjoitettiin kynällä paperille :D
Eikö sulla ollut kirjojakaan 😮
Onko nyt siis viime syksynä aloittanut lukion? Vain heille lukio on ilmainen.
Opintoraha riippuu vanhempien tuloista ja jos on isä/äitipuolia, myös heidän.