Ohhoh, juoppo isäni jättikin minulle järvenrantatalon
Lähti, kun olin 7-vuotias, emmekä ole sen koommin nähneet. Äiti sanoi työttömäksi juopoksi isääni. Yllätys olikin suuri, kun tuli tieto, että perintöä olisi tulossa. Varsinkin, kun olen pitkään ollut sairauseläkkeellä. Nyt kuitenkin huolettaa, voiko isän sisarukset lapsineen vaatia omaa osuuttaan perinnöstä, kun emme ole ollet isän kanssa tekemisissä?
Kommentit (33)
Joku oikeus tapahtunut tässäkin. Näissä tilanteissa on aiheellista onnitella perinnöstä: Onnea ❤️
Rintaperillisenä olet ainut perinnönsaaja jos testamenttia ei ole laadittu.
Kun et isääsi tavannut pitkään aikaan, niin yritä nyt tutustua häneen jäämistönsä kautta. Saattaa tulla yllätyksiä vastaan. Olisi tietysti ollut mukavampaa, että olisit ehtinyt tutustua häneen niinä hänen raittiina vuosinaan. Mutta tavaratkin kertovat hänestä jotakin, joten älä heitä niitä vain pikaisesti pois.
Jos et olet tottunut yhtään isompaan rahamäärään, niin neuvon käymään pankissa. Perintö kannattaa käyttää siten, että sen arvo säilyy tai että sitä riittää mahdollisimman pitkään. Jos haluat jotenkin juhlistaa uutta varakkuuttasi, niin tee jotakin vähän poikkeavaa - lähde parin viikon reissuun tai hanki iso kodinkone - mutta älä aloita jatkuvaa tuhlaamista, koska sillä tavalla menetät kohta koko perinnön ja vain katkeruus jää jäljelle. Äläkä kerro perinnöstäsi ystäville ja kavereille, koska sitten joudut maksamaan heidän ilojaan!
Ajattelin muuttaa itse taloon, asun nyt kaupungin asunnossa vuokralla huonolla alueella. Olen luultavasti työkyvytön loppuelämäni ajan, niin hyvä olisi jokin oma paikka olla. Isäni veli oli äidilleni laittanut sähköpostia, että kyllä heillekin oma osansa kuuluu. Muita yhteystietoja ei ollut löytänyt isän veli. Ilmeisesti isä ja äiti ovat toisilleen sähköpostia laitelleet. Äitini oli tämän veljen viestin näyttänyt lakimiehelle, joka oli kehottanut olemaan vastaamatta.
Ap
Olen iloinen ap:n onnekkuudesta. Kerrankin tuollainen yllätys jollekin joka sitä tarvitsee.
Kannattaisi ehkä harkita muuttavansa itse asumaan siihen taloon, jos se on mahdollista. Mikäli perintöön kuuluu myös riittävästi rahaa, niillähän voi hoitaa perintöverot. Sairaseläkeläisenä saat jopa Kelan asumistukea asumiskuluihin, vaikka asuisit omassa talossa. Se olisi paljon edullisempaa kuin vuokralla asuminen ja jos talo sijaitsee vähän syrjässä, sen myyntiarvo ei kenties ole kovin suuri. Ja sairaseläkeläiselle tuskin tulee toista tilaisuutta asua omassa talossa järven rannalla. Ainahan talon voi myydä myös myöhemmin, jos siellä ei viihdy.
Ikävää että äitisi mustamaalasi isääsi sinulle. Kenties äitisi käytös oli myös syynä sille, ettei isäsi koskaan pitänyt sinuun yhteyttä. Isäsi kuitenkin jätti tekemättä testamentin jonkun muun hyväksi, joten siitä voi olla kiitollinen.
Vierailija kirjoitti:
Isäni veli oli äidilleni laittanut sähköpostia, että kyllä heillekin oma osansa kuuluu.
:-DDDDDDDDDDDDDDDDDDDD Ei voi kuin ihmetellä joidenkin ihmisten käsittämätöntä tyhmyyttä. Se on kyllä ehtymätön luonnonvara.
Siinähän isäsi veli luulottelee. Kehotan näyttämään keskisormea, ainakin kuvaannollisesti.
Onnea perinnöstä! Olet ainoa perijä, koska olet rintaperillinen, isäsi veljelle ei kuulu mitään osia jäämistöstä, jos ei ole testamenttia. Nauti, kunhan muistat perintöverot, mutta ilmeisesti rahaa on jäänyt niiden(kin) maksuun.
Vierailija kirjoitti:
Olen ainoa lapsi. Testamenttia isä ei ehtinyt tehdä. Talo on lähes uusi, toki syrjemmässä, eikä missään ison kaupungin tuntumassa. Rahaakin jätti jonkin verran. Ilmeisesti isän vanhin veli olisi ollut taloa kärttämässä, oli unohtanut minun olemassaolon. Isä oli kuulemma raitistunut viimevuosikymmeninä, käynyt töissäkin.
Ap
Jos näin on, niin perit kaiken. Ei mitään epäselvyyttä.
Jos et ole myymässä taloa lähiaikoina, niin kannattaa laittaa sen arvo alakanttiin perukirjaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos isäsi ei ollut naimisissa, sinä perit. Varaudu perintöveroihin.
Hyvä neuvo, perintöverot tosin eivät tule ihan heti vaan siihen ehtii varautua.
Perintöverolaskurilla pystyt katsomaan perintöveron suuruuden kun tiedetään perunkirjoituksen mukaisesti perinnön suuruus.
Mikäli asunto on yliarvioitu perukirjaan ja se esim. myydään samantien, perintöveroon voi hakea muutosta, eli alennusta.
Ja vielä, kuten jo jotkut in oikein kertoneet. Jos olet isäsi ainoa lapsi eikä hän ole tehnyt testamenttia on koko omaisuutensa sinun. Isän sisarukset tai heidän lapsensa eivät peri mitään.
Jos välit menevät tämän takia niin anna mennä. Hehän eivät silloin halua olla sinun kanssasi tekemisissä muuten kuin hyötymistarkoituksessa.
Hieno asia, saa ahneet sukulaiset jäädä nuolemaan näppejään. Hyvä että perintö menee sitä tarvitsevalle, yleensä perinnöt päätyy riitakapulaksi ihmisille, joilla on jo ennestään kaikkea yllin kyllin.
Mut yllätti sama asia eli perintö. Alkoholisti- ja sarjapettäjäisäni häipyi ja jätti äidin ja mut, kun olin 3 v. Isä ei ikänä maksanu mitään elareita saati että sillä olis ollu rahaa. Viipotti pitkin poikin milloin minkäkin vosun kanssa eikä mun olemassaolo sitä suuresti kiinnostanut. Tapasin isän yo-juhlissani ekan kerran sen jälkeen kun hän lähti. Oli selvin päin ja sovimme tapaamisesta ja tuli tunne lähentymisestä. Mikään ei kuitenkaan koskaan toteutunut eikä isä koskaan vastannut soittoihini tai viesteihin. Sit sain kuulla hänen muuttaneen Saksaan. Kaks vuotta sitten 32-vuotissynttäreideni alla mulle tuli helsinkiläisestä lakitoimistosta ilmoitus että isä on kuollut ja että olen isän kuolinpesän osakas. En ollut edes tiennyt että isä on palannut Suomeen saati että hän olisi onnistunut rikastumaan. Mutta niin vain oli. Sekin oli yllätys että niin paljon kuin hän pitkin maailmaa siementään kylvi niin olin jäänyt hänen ainoaksi lapsekseen. Avovaimo hänellä oli ulkomailla ollut ja tämä oli toinen kuolinpesän osakas. Perin 3 asuntoa priimapaikoilta Helsingistä Taka-Töölöstä ja lisäksi erittäin huomattavan rahasumman. Isä oli erikseen pyytänyt että hänen lähestyvästä kuolemastaan ei minulle ilmoitettaisi ja sekin selvisi vasta kun näin isän testamentin. En kuuna päivänä olisi uskonut isän elämästä todeksi tuollaista tarinaa.
Siis miten sisän sisaret lapsineen voisi pyytää perintöä, kun sinä ilmeisesti olet isäsi ainut perillinen? Ei kai perintöön vaikuta kuinka paljon on pitänyt yhteyttä?