Uudelleen raskaana:teini-ikäisen reaktio
Moi, minulla on 14v. ottolapsi (tyttö).. Hän on aina sanonnut ettei halua meille perheenlisäystä..enää ikinä, meillä on oma tyttö 3v.
Olen saanut positiivisen raskaustestin ja tänään kerrottiin uutisen meidän teinille. Reaktio oli aika ikävä.. tyttö ei oikeastaan reagoinut.. ja sanoi ettei häntä kiinnostaa oikeastaan yhtään, ei sekään milloin laskettu aika on.. tms. Tämä järkytti minua aika lailla.. Nyt istutaan eri huoneissa eikä hän halua puhua mitään ja minua vaa itkettää. ONko muilla vastaavia kokemuksia? Miten minun tulisi käyttäytyä tässä tilanteessa tytön kanssa? ja onko toi hänen reaktio normaalia? Kiitos etukäteen vastauksistanne!
Kommentit (3)
Minunkin mielestä ihan normaali reaktio. Ensinnäkin perheenlisäyksestä päättäminen ei kuulu lapsille. Eli sitä sinun ei tarvitse miettiä, että olisit jotenkin pettänyt tämän vanhimman, kun vastoin hänen tahtoaan vielä saatte sisaruksen.
Toiseksi tuon ikäisiä jo ehkä vähän hävettää, että hänen vanhempansa on vielä " sillai" . Anna ajan kulua. Älä tuputa tietoja raskaudesta. Voithan sitten ohimennen mainita, että kävit ultrassa ja kysyä haluaako nähdä kuvan jne.
Meillä vanhin oli myös aika myrtsinä kun viides ilmoitti tulostaan. Mutta nyt on mitä onnellisin pienestä veljestä. Halailee ja hellii, saa hoivata ilman, että kukaan nauraa. Omasta mielestään on liian iso leikkimään nukeilla. Ei tietenkään jatkuvasti ole päivänpaiste vaan luonnollisesti on myös niitä päiviä, että veikka ei tee muuta kuin häiritsee.
Itse ostelin jokin aika sitten paljon näitä " retrovaatteita" vauvalle. Vanhin tokaisi siihen, että toivottavasti ei tule sitten sitä retrovauvaakin. Vielä ei olla kerrottu, että tulossa on.
kun kerroimme, että odotamme vauvaa. Hänen ensi reaktionsa oli " mä haluan koiran jos te saatte vauvan" . No, koiraa hän ei saanut, kun olemme mieheni kanssa allergisia. Silloin tokaisu ei naurattanut, mutta nyt osaan jo hymyillä hänen reaktiolleen.
Raskausaikana hän ei halunnut keskustella vauvasta ja oli kovin välinpitämätön. Kun kuljimme kahdestaan kaupungilla, hän kulki aina pari metriä edellä. Ei siis halunnut kuulua samaan porukkaan odottavan, isomahaisen äitipuolensa kanssa;)
Vauvan synnyttyä hän kävi vauvaa sairaalassa katsomassa, ei sanonut koskaan mitään negatiivista vaikka vauva itki PALJON. Ei kyllä mitään positiivistakaan.
Kun vauva oli tulossa jo vuoden, he alkoivat enemmän olla yhdessä. Nykyään ovat parhaat peuhaus- ja jalkapallokaverit! (Poika nyt 2,5v)
Nyt odotamme taas vauvaa. Teini on nyt 15 ja reaktio vauvauutiseen oli niin positiivinen kuin hänen reaktiot positiivisuudessaan ovat. Pientä vitsailua jne. Jos kaikki menee hyvin, hänestä tulee tulevan vauvan kummi.
Maggi78, uskon, että teilläkin tilanne helpottuu ajan kanssa. Teinien mielenliikkeitä ei täysin aikuinen voi ymmärtää. Kannattaa kuunnella, mitä hänellä on sanottavaa, jos hän hiemankin avautuu.
Meillä varmasti teinimme osittain pelkäsi, miten vauva muuttaa hänen asemaansa kotona. Kun kaikki jatkui normaalisti raskaus- ja vauva-ajan, vauva hyväksyttiin varauksetta. Aikaahan siihen meni kaikkinensa yli vuosi, mutta uskon, etten " pakottamalla" olisi saanut häntä rakastamaan pikkuveljeään yhtään nopeammin. Joten annoin hänen olla ja tutustua pojuun siihen tahtiin kun hän halusi. Nykyään hän on veljestään ylpeä isosisko ja haluaa tutustuttaa kaikki meillä käyvät kaverinsa pojuun.
Tsemppiä teille. Raskausaika voi olla rankka - tai sitten ongelmat selviävät nopeasti, mutta varmasti lopputulos korvaa nämä vaikeudet. Mikään ei ole ihanampaa, kuin nähdä teinin tulevan koulusta ja nappaavan pikkuveikkansa syliinsä. Siinä sulaa äidin sydän!
t. päivikki 30+5
Minulla ei ole teini-ikäistä eikä omaa kokemusta, mutta vielä tuoreena teini-iän muistaen: kaikki reaktiot ovat teini-ikäiseltä normaaleja. Oma napa on lähin napa, eivätkä teinit välttämättä halua tai tajua ajatella muita ollenkaan.
Toivottavasti joku, jolla on omaa kokemusta, osaa antaa helpottavaa tietoa! Itse luulisin, että kyllä aika auttaa.
Onnea plussasta!
Coe rv 37+0