Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä vaivaa tällaista lasta?

Vierailija
23.08.2015 |

Lapselta puuttuu aloitekyky kokonaan, (ei ole mun lapsi) ei tiedä mitä tekee käsissään oleville tavaroille vaan kysyy joka asiasta "mihin mä laitan tämän", pukiessa ei tiedä mistä ja miten aloittaa, on aina kaikkea vastaan periaatteesta, (ei tykkää, ei halua) mutta kuitenkin sitten pitää niistä asioista kun niihin hieman patistaa.

Ei puhu juuri mitään, ei vastaa kysymyksiin ennen kuin toistaa kysymyksen, silloinkin ehkä yhdellä sanalla pitkän mietinnän jälkeen. Ikä 8 v. Olen ymmälläni.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykö koulua ihan normaalilla luokalla?

Vierailija
2/21 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 19:25"]

[/quote]

Kyllä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 19:26"]

[/quote]

No sitten vähän omissa maailmoissaan elävä tyyppi. Jolla ehkä pientä uhmaa/esimurkkuikää havaittavissa.

Kyllä!

[/quote]

Vierailija
4/21 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 19:28"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 19:26"]

[/quote]

No sitten vähän omissa maailmoissaan elävä tyyppi. Jolla ehkä pientä uhmaa/esimurkkuikää havaittavissa.

Kyllä!

[/quote]

[/quote]

Okei. Ei ole kyllä uhmakas vaan paremminkin arka ja vetäytyvä, hauraan ja vaisun oloinen.

Vierailija
5/21 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko olla liian paljon virikkeitä. Laita telkkari ja kaikki elektroniikka pois sekä vähennä virikkeiden määrä minimiin. Laitapa hänelle pieniä tehtäviä kuten astiat pesukoneeseen, pöydän kattaus tms. Miten hän niihin suhtautuu. 

Lapsi haluaa olla tarpeellinen ja että hänet otetaan käyttöön. Anna hänelle vastuuta ja vaadi tuloksia. Kun hän saa tehtävät suoritettua kiitä normaalisti, ei ylitsevotavasti. Muuten hän on kuin työtön aikuinen, turhautunut ja äkäinen kaiken aikaa eikä saa oikein mitään aikaiseksi.

Vierailija
6/21 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa joltain toiminnanohjauksen ongelmalta. Ja tuo kaiken vastustaminen liittyy siihen siten, että kun ehdotetaan jotain niin aivoissa ei herää siihen liittyen mitään sellaisia mielikuvia kuin normaalisti -> lapsi ei lainkaan tiedä mitä tuleman pitää ja on siksi vastaan kaikkea.

Tuohon auttaa tiivis ohjaaminen, tehtävien pilkkominen, selkeästi strukturoitu päiväohjelma ja ennakointi. Eli jos lapselle sanotaan että nyt lähdetään elokuviin, niin kerrotaan millä sinne mennään, kauanko matka kestää, mitä siellä elokuvissa tehdään ja koska se loppuu, ketä tulee mukaan jne. Tämä voi huomattavasti helpottaa vastustamista. Lapsesta riippuen voi myös olla tarpeen antaa "ohjelma" paperilla kirjoitettuna/kuvitettuna.

Vierailija
7/21 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika oli ennen ton tyyppinen, ei nyt ihan yhtä aloitekyvytön. Leluilla toki leikki ja on utelias. Pojallani on puheen kehityksen viivästymä, vaikeuksia käsitteiden ymmärtämisessä (ylös, alas yms) ja vaikeuksia puheen ymmärtämisessä jos lauseet ovat hyvin pitkiä. Nyt on kolmannella ja vuosi vuodelta pyyhkii paremmin. Edelleenkään ei tykkää yllätyksistä, esim jos ehdotan että lähdetään leffaan tältä istumalta, niin ei innostu vaan sanoo aina ensin ei.
-
En erikseen ole edes tutuille avannut diagnooseja. Jos joku kysyy niin kerron toki, ei ole mikään salaisuus tai peiteltävää. En vain ole nähnyt tarvetta alleviivata lapsen erityistarpeita. Ehkä tällä kuvailemallasi lapsella on jotain saman tyyppistä?

Vierailija
8/21 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa toiminnanohjauksen ongelmilta. Se puolestaan voi johtua monesta asiasta, esim. Adhd- ja autismikirjon lapsilla on toiminnanohjauksessa ongelmia. Voi olla myös oppimisvaikeuksista johtuvaa.

TAI sitten lapsi on erittäin ujo ja kotona passattu liikaa. Mene ja tiedä. Pitäisi nähdä lasta toimimassa erilaisissa tilantekssa. Missä tekemisissä sinä olet hänen kanssaan? Oletko varma, että häntä ei olekin jo diagnosoitu, aina vanhemmat eivät ole sellaisista kovin avomielisiä.

Täällä lisää aiheesta:

http://www.hus.fi/sairaanhoito/sairaanhoitopalvelut/foniatria/lapsen_neuropsykologinen_arvio/toiminnanohjaus/Sivut/default.aspx

Vierailija
9/21 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiminnanohjauksen ongelmia? Tai aikuiset aina tehneet kaiken puolesta? Haukuttu niin paljon virheistä ettei uskalla tehdä mitään? Ei ole koskaan saanut tehdä mitään? Joutunut aikuisten aikana olemaan aina hiljaa ja mielipiteet lytätty?

Vierailija
10/21 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutismikin ehkä yksi vaihtoehto

Vierailija
11/21 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 19:36"]

Toiminnanohjauksen ongelmia? Tai aikuiset aina tehneet kaiken puolesta? Haukuttu niin paljon virheistä ettei uskalla tehdä mitään? Ei ole koskaan saanut tehdä mitään? Joutunut aikuisten aikana olemaan aina hiljaa ja mielipiteet lytätty?

[/quote]

Luulen itsekin että tämä voi olla syy siihen että lapsi ei tee itse aloitteita. Voi olla että lapsen on annettu ymmärtää ettei tee mitään oikein, joten kyselee ja ei tee itsenäisesti.

Vierailija
12/21 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 19:31"]

Voiko olla liian paljon virikkeitä. Laita telkkari ja kaikki elektroniikka pois sekä vähennä virikkeiden määrä minimiin. Laitapa hänelle pieniä tehtäviä kuten astiat pesukoneeseen, pöydän kattaus tms. Miten hän niihin suhtautuu. 

Lapsi haluaa olla tarpeellinen ja että hänet otetaan käyttöön. Anna hänelle vastuuta ja vaadi tuloksia. Kun hän saa tehtävät suoritettua kiitä normaalisti, ei ylitsevotavasti. Muuten hän on kuin työtön aikuinen, turhautunut ja äkäinen kaiken aikaa eikä saa oikein mitään aikaiseksi.

[/quote]

Kuvittele tilanne: lapsella on jokin esine kädessään. Ympärillä on pöytiä ja lipastoja joilla tavaraa, ja tilaa myöskin laskea se esine kädestään. Lapsi kuitenkin haahuilee ja pyörii ja kysyy "mihin mä laitan tämän. Vastaan että laita vaikka tuohon pöydälle. Vähän ajan päästä lapsi tulee se sama tavara kädessä toistamaan kysymyksen. Ja sama voi toistua kolme-neljä kertaa. Siinä vaiheessa olen että no annapa tänne...

Olet pesulle menossa ja lapsen pitäisi riisua vaatteet. Siinä touhuat muita lapsia auttaen ja tämä lapsi seisoo vaatteet päällä kysyen "mihin mä laitan nämä vaatteet". Vastaan että tuohon penkille. Vaan ei tapahdu mitään, seisoo vaan... sama homma sitten pukemistilanteessa. Jotain hämärää tässä on, mutta mitä?

Vierailija
13/21 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytätkö selkeästi että TUOHON pöydälle? Ehkä lapsen on vaikea laittaa jos on monta pöytää.
Ja lapsen voi olla esimerkiksi vaikea päättää mikä vaate riisua ensiksi.

Vierailija
14/21 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsella on toiminnanohjauksen ongelmia + tarkkaavaisuudessa, ja on juuri tuollainen. Ei hahmota miten tilanteissa tulee toimia.

Vierailija
15/21 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama ongelma, siis itsellä ei lapsilla.
T. Mies +40v

Vierailija
16/21 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 19:45"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 19:31"]

[/quote]

Kuvittele tilanne: lapsella on jokin esine kädessään. Ympärillä on pöytiä ja lipastoja joilla tavaraa, ja tilaa myöskin laskea se esine kädestään. Lapsi kuitenkin haahuilee ja pyörii ja kysyy "mihin mä laitan tämän. Vastaan että laita vaikka tuohon pöydälle. Vähän ajan päästä lapsi tulee se sama tavara kädessä toistamaan kysymyksen. Ja sama voi toistua kolme-neljä kertaa. Siinä vaiheessa olen että no annapa tänne...

Olet pesulle menossa ja lapsen pitäisi riisua vaatteet. Siinä touhuat muita lapsia auttaen ja tämä lapsi seisoo vaatteet päällä kysyen "mihin mä laitan nämä vaatteet". Vastaan että tuohon penkille. Vaan ei tapahdu mitään, seisoo vaan... sama homma sitten pukemistilanteessa. Jotain hämärää tässä on, mutta mitä?
[/quote]

Kerroin tossa yllä omasta pojastani, jolla siis puheen kehityksen ja ymmärryksen kanssa mutkia.
Hän on ihan tismalleen samanlainen kuin kuvailemasi lapsi. Sanon, että mene iltapesulle ja laita vaatteet pyykkikoriin. Huutaa aina kylppäristä, että minne laitan vaatteet? Joko ei keskity kuuntelemaan ohjeita tai ei muista.
-
En tiedä tulkitsinko väärin, mutta tuli jotenkin negatiivinen kuva kirjoituksestasi? Hakemalla haet vähän jotain vikaa. Jotain erikoista lapsessa varmasti on, mutta koita pidentää pinnaasi ja yritä jaksaa toistaa. Ennakoi ja kerro tarkasti, ole ystävällinen äläkä hermostu.
Kuinka monta kertaa poikani on tullut itku kurkussa koulusta kotiin ja kertonut, että ei ollut ymmärtänyt mitä pitää tehdä koulussa. Oli kysynyt opelta ja ope hermostuneena sanonut, että kyllä olisi pitänyt kuunnella ja osata tehdä. Joskus sanoo, että opettaja hermostuu hänelle eikä ymmärrä miksi. Ei tiedä, onko tehnyt jotain väärin tai ärsyttänyt opea tahtomattaan.
-
Onneksi on suosittu poika ja kaksoisveli on samalla luokalla ja saa veljeltä paljon tukea.

Vierailija
17/21 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotai ongelmaa ymmärryksessä, tarkkaavaisuudessa, kuulossa tai muistissa ja lisäksi ehkä huono itsetunto joka pahentaa ongelmaa entisestään.

Vierailija
18/21 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 19:51"]

Näytätkö selkeästi että TUOHON pöydälle? Ehkä lapsen on vaikea laittaa jos on monta pöytää. Ja lapsen voi olla esimerkiksi vaikea päättää mikä vaate riisua ensiksi.

[/quote]

Kyllä nimenomaan sanon selkeästi ja vielä kosketan pöytää ja näytän että tähän. Se ei varmaan lapsen mielestä ole hyvä paikka esineelle ja jatkaa haahuilua. Ja kun joku kysyi niin minua ärsyttää kyllä sisäisesti mutta yritän olla leppoinen ja suhtautua kuin olisi tuiki tavallista tuommoinen ettei tilanteesta nousisi "numeroa". Lasten kanssa leikit sujuu ja koulussa menee muiden mukana.

Olen tuntenut lapsen vuosia mutta tuntuu ettei edistystä tapahdu eikä voi enää pienuuden piikkiin laittaa. Äitinsä ei näe mitään erityistä tai sitten näkee mutta vaikenee kuin muuri. Se ei kyllä lasta auta.

Vierailija
19/21 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitekyvyttömyyden ongelma voi joskus olla se, että vanhemmat ovat neuroottisia ongelmakimppuja joiden mielestä on vain yksi ainoa oikea tapa tehdä kaikki asiat, ja jos esim. pistää tavaran väärään paikkaan niin vanhemmat saavat raivokohtauksen. Tällöin on turvallisempaa kysyä aina ensin. Tätä teoriaa tukee myös se että lapsi on arka ja vaisu, mutta toisaalta jos lisäksi on tuo ettei aina reagoi ohjeisiin tai kysymyksiin, en tiedä mistä se johtuisi.

Vierailija
20/21 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy neuvolasta ehdottomasti!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan