Suomalainen kulttuuri, mitä se on?
Onko se makkara, kalja ja sauna? Vai mitä suomen kulttuuria arvon mamukriittiset puolustaa? Suomi ei ole kulttuuri maa ja kaiken me kopioimme naapurimaa ruotsista.
Kommentit (43)
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 15:47"]
Itse tunnen suomalaisuuden syvällä sisimmässäni esimerkiksi, kun tällaisena aurinkoisena loppukesän päivänä katselen kauniita viljapeltoja ja kirkkaana välkehtivää järvenselkää. Olen kuullut isovanhemmiltani kuinka he elivät ja uurastivat huolehtiakseen perheestään.Tekivät pellot, rakensivat talot, hoitivat karjan, lapset jne. Puolustivat Suomea henkensä uhalla. Olen säilyttänyt ja säilytän kaikkea kuulemaani sydämessäni; rehellisyyttä, vaatimattomuutta, ahkeruutta, Jumalan tahtoon taipumista. Sitä minulle on suomalainen kulttuuri, esimerkiksi. Yhtäaikaa niin kaunista ja rujoa.
[/quote]
Amen.
Suomalaisessa musiikkikulttuurissa on esim. monta maailmalla ihailtua tähteä. Sibbe, Esapekka Salonen, oopperalaulajamme, Nightwish jne.
Joka ei tunnista suomalaista kulttuuria, on sokea, kuuro ja tyhmä.
Onhan meilläkin ruokamme. Suomalainen musiikki ja elokuvataide nyt ei ole oikein mistään kotoisin. Suurimmaksi osaksi suomalainen kulttuuri tarkoittaa varmaan tiettyjä käytöstapoja/-sääntäjä. Suomessa esimerkiksi ollaan hyvin täsmällisiä ajan kanssa. Jos joku aika sovitaan niin silloin ollaan paikalla. Ympäristön puhtautta vaalitaan (siis henkilötasolla, maahan ei heitetä roskia ja nekin mitkä joku toope heittää niin toinen nostaa ylös). Länsimaiseen kulttuuriin ja näin myös suomen kulttuuriin kuuluu sananvapaus, tasa-arvoasiat miesten ja naisten välillä. Meillä on mökkikulttuuri, lähes jokaisella perheellä/suvulla suomessa on kesämökki jonne rynnätään aina koko suvun voimin kesäisin. Toisaalta en kyllä ymmärrä mikä/mitkä näistä on uhattuna jos suomeen tulee ihmisiä muistakin kulttuureista.
Joulupukki. Vaikka onkin maailmalla melko tuntematon ilmiö...
Sauna. Toinen vähän tunnettu...
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 12:52"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 12:40"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 12:37"] Ainakin demokratia, tasa-arvo ja uskonvapaus (vapaus uskoa mihin haluaa ilman pelkoa vainotuksi/ammutuksi tulemisesta) on se osa kulttuuria, jota minä arvostan ja haluan puolustaa. [/quote] Nuo asiat tosin toteutuu paremmin monissa muissa länsimaissa. [/quote] Suomi on pohjoismaa ei länsimaa.
[/quote]
Pohjoismaat on länsimaita.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 16:30"]
Onhan meilläkin ruokamme. Suomalainen musiikki ja elokuvataide nyt ei ole oikein mistään kotoisin. Suurimmaksi osaksi suomalainen kulttuuri tarkoittaa varmaan tiettyjä käytöstapoja/-sääntäjä. Suomessa esimerkiksi ollaan hyvin täsmällisiä ajan kanssa. Jos joku aika sovitaan niin silloin ollaan paikalla. Ympäristön puhtautta vaalitaan (siis henkilötasolla, maahan ei heitetä roskia ja nekin mitkä joku toope heittää niin toinen nostaa ylös). Länsimaiseen kulttuuriin ja näin myös suomen kulttuuriin kuuluu sananvapaus, tasa-arvoasiat miesten ja naisten välillä. Meillä on mökkikulttuuri, lähes jokaisella perheellä/suvulla suomessa on kesämökki jonne rynnätään aina koko suvun voimin kesäisin. Toisaalta en kyllä ymmärrä mikä/mitkä näistä on uhattuna jos suomeen tulee ihmisiä muistakin kulttuureista.
[/quote]
Lue kommentti no 43.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 16:30"]
[/quote]
Uhattuina ovat:
-täsmällisyys
-rehellisyys
-tasa-arvo
-uskonnonvapaus
-sananvapaus
jne.
Karjalanpaisti, tanhu, kanteleen soitto, Koskenkorva, mökötys, suokupuolettomuus, hitaus, "sinisilmäisyys"...
Kaljaa juodaan pieruverkkareissa ja jurotetaan
Peruna ja ruisleipä, jota syödään, vaikka suoli verta vuotaisi. Auktoriteettiuskovaisuus.
Ryhmähenki josta pidetään kiinni vaikka itku tulisi. Kun kerran jotain saavutetaan ei hellitetä. Yksilöllisyyttä korostetaan varsinkin kun kaverilla on hätä, oma syy. Hyvien tapojen taakse piiloutuminen.
Ei kai mamuillakaan sitten ole kulttuuria, jos ei kerran suomalaisilla sitä ole?
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 12:34"]
Onko se makkara, kalja ja sauna? Vai mitä suomen kulttuuria arvon mamukriittiset puolustaa? Suomi ei ole kulttuuri maa ja kaiken me kopioimme naapurimaa ruotsista.
[/quote]Ruotsi kopioi maailmalta myös kaiken. Hyvien käytäntöjen poiminen maailalta EI ole monikulttuuria.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 12:34"]
[/quote]Tutustu kotimaasi kulttuurihistoriaan. Kun joudut kysymään täältä niin annat aika tyhmän kuvan itsestäsi. Yritit tulla mollaamaan persuja mutta teit itsestäsi idiootin
Siis ihan oikeasti... en todellakaa ole rasisti, mutta missä muussa maassa omaa maata halveksutaan näin rankasti? Tottakai Suomessakin on kulttuuri, ja mielestäni sitä tulisi arvostaa, ihan kuin muitakin kulttuureja. Miten tämä on mennyt tällaiseksi???
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 15:32"]Siis ihan oikeasti... en todellakaa ole rasisti, mutta missä muussa maassa omaa maata halveksutaan näin rankasti? Tottakai Suomessakin on kulttuuri, ja mielestäni sitä tulisi arvostaa, ihan kuin muitakin kulttuureja. Miten tämä on mennyt tällaiseksi???
[/quote]
Mita asioita sina arvostat suomalisessa kultturissa? Onko suomalainen kultturi ja yhteiskunta niin nuori, etta ihmisilla ei ole siita selvaa kuvaa?
Itse tunnen suomalaisuuden syvällä sisimmässäni esimerkiksi, kun tällaisena aurinkoisena loppukesän päivänä katselen kauniita viljapeltoja ja kirkkaana välkehtivää järvenselkää. Olen kuullut isovanhemmiltani kuinka he elivät ja uurastivat huolehtiakseen perheestään.Tekivät pellot, rakensivat talot, hoitivat karjan, lapset jne. Puolustivat Suomea henkensä uhalla. Olen säilyttänyt ja säilytän kaikkea kuulemaani sydämessäni; rehellisyyttä, vaatimattomuutta, ahkeruutta, Jumalan tahtoon taipumista. Sitä minulle on suomalainen kulttuuri, esimerkiksi. Yhtäaikaa niin kaunista ja rujoa.
Marimekko ja Alvar Aalto. Sibelius ja lavatanssit järven rannalla. Rehellisyys ja tasaisuus. Pellavapäät ja siniset silmät. Pohjanmaa ja Karjala.
Ei Suomen tarvitse ruotsalaisia kopioida. Mutta jostain syystä ne svedupellet himoitsee tuota marimekkoa ja metsäsuomalaisia miehiä.