4-vuotiaan arvostelu ja haukkuminen
Isovanhempani alkoivat yllättäen puhua minulle siskoni tyttärestä. Tyttö on hyvin vilkas ja hänen on vaikeaa keskittyä asioihin, mutta ei suinkaan ole pahantahtoinen tai ilkeä. Isovanhempani puhuivat minulle kuinka huonokäytöksinen ja kummalinen tyttö on. Vastasin tähän, ettei ole koskaan minulle käyttäytynyt huonosti tai ollut "kummallinen". Isovanhempani jatkoivat jankuttamista kuinka tyttö ei ollut halunnut syödä jälkiruokaa vaan oli alkanut kiukuttelemaan. Eikö ole suvaittavaa että 4-vuotias lapsi joskus kiukuttelee tai tuo oman tahtonsa ilmi? Minulle tuli vaivaantunut ja hieman surullinenkin olo kun vanhat ihmiset puhuvat pahaa niinkin pienestä lapsesta.
Kommentit (4)
Joo, kyllä ne "vanhat ja viisaat" ovat usein uskomattoman säälimättömiä lapsia kohtaan. Ennen kaikkea, jos on kyse uusperhekuvioista. Esim. äitini käyttäytyi ihan ok lapsipuoliani kohtaan, mutta selän takana oli haukkumassa paljon enemmän kuin lapsia yleensä. Samaten kun inhoamansa veljen lapsella oli (ehkä) väärät sääret, niin siitäkös riemu repesi :(
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 17:44"]Kyllä jotku on jo 4-vuotiaana oikeita pirulaisia.
[/quote] Sitä en epäile. Mutta tämä tyttö on ollut meilläkin hoidossa ja yökylässä kymmeniä kertoja ja ei todellakaan ole sellainen mitä isovanhemmat puhuivat
On surullista. Ikävä, että joillakin vanhemmilla ihmisillä on se oma shapluuna asioista, ihmisistä ja ilmiöistä ja jos ne eivät natsaa, vika on vain muussa kuin siinä shapluunassa. Ikävä juuri tämän tytön kannalta ja tietysti tytön läheisten kannalta.
Olen tuntenut tällaisen vanhemman ihmisen ja todistanut myös muutosta. Kun hänelle elämä alkoi antaa kaksin käsin hyvää ( rakastuminen vanhana), niin ihminen muuttui suvaitsevaisemmaksi ja väljemmäksi, hyväntahtoisemmaksi.
Tosin kaikki eivät muutu. Heille on turha selittää toista näkökantaa, eivät halua ymmärtää muuta kuin oman näkemyksensä.
Kyllä jotku on jo 4-vuotiaana oikeita pirulaisia.