Jos näette lapsenne kanssa humalaisen, mitä sanotte?
Tarkoitan, jos lapsi kysyy vaikka että miksi tuo setä oksentaa tai miksi tuo täti huutaa.
Sanotteko suoraan että tyyppi on humalassa vai jotain "setä/täti on vähän hassu"
Omani vielä 2v mutta olen pohtinut mitä kannattaisi sanoa. Ja minkä ikäisellä voi mielestänne suoraa sanoa että ks. tyyppi on humalassa ja siksi käyttäytyy noin
Mites muut av:lla?
Kommentit (7)
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 12:42"]Jos setä oksentaa, niin sedällä on varmaan paha olo tai setä on sairas. Ei ole minun asiani spekuloida oireiden syyllä. Ja jos täti huutaa, niin tädillä varmaan vähän lyö isopyörä tyhjää. Ja jos täti huutaa oikein häiritsevästi, niin sitten käydään hiljentämässä täti. Ei tää niin vaikeaa ole.
[/quote]
Hiljentämään täti? Sanotko tosiaan lapsellesi että tädillä lyö iso pyörä tyhjää? Ei ihme että mielenterveyskuntoutujilla on hankalaa!
Minä sanon suoraan, että tuo on luultavasti juonut liikaa viinaa ja tuollaiseksi siitä tulee. Miksi ihmeessä alkoholin olemassaolo pitäisi salata lapsilta?
Riippuu lapsen iästä. Kaksivuotiaalle riittänee, että sanoo, että sedällä on paha olo tai tätiä harmittaa. Vanhemmalle sitten voi vähän selittää jo alkoholin vaikutuksista, lapsen tasoisesti tietysti.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 12:48"]
Riippuu lapsen iästä. Kaksivuotiaalle riittänee, että sanoo, että sedällä on paha olo tai tätiä harmittaa. Vanhemmalle sitten voi vähän selittää jo alkoholin vaikutuksista, lapsen tasoisesti tietysti.
[/quote]
Ja vielä, lapsellehan ei tarvitse vastata kuin siihen, mitä hän kysyy. Jos tulee jatkokysymys, sitten vastataan siihen. Ei tarvitse lähteä heti alkuun selittämään ummet ja lammet miksi naapurin Kalle-setä nukkuu pensasaidan vieressä kossupullo kourasa :-)
Ohis. Lapseni oli kaverillaan leikkimässä ja näin ikkunasta, että tän kaverin vanhemmat hortoili autoonsa. Autossa olikin odottamassa kuski ja mun lapsi kavereineen. Voi sitä raivon tunnetta, minkä koin. Odotin pihassa porukan paluuta kalja/jätskikaupoilta ja yritin vähän rauhotella itseeni. Haukuin sit pariskunnan alimpaan helvettiin ja kerroin neuvolassakin tapahtuneesta.
Jos setä oksentaa, niin sedällä on varmaan paha olo tai setä on sairas. Ei ole minun asiani spekuloida oireiden syyllä. Ja jos täti huutaa, niin tädillä varmaan vähän lyö isopyörä tyhjää. Ja jos täti huutaa oikein häiritsevästi, niin sitten käydään hiljentämässä täti. Ei tää niin vaikeaa ole.