Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienet koululaiset ja isot harrastusmäärät

Vierailija
21.08.2015 |

Jos harrastuspaikat ovat lähellä, ja eka-tokaluokkalainen tahtoo kalenterinsa täyteen harrastuksia, annatteko harrastaa? Monet harrastuksista ovat sillä aikaa kun vanhemmat ovat vielä töissä, iltapäiväkerhon päätteeksi. Toppuutteletteko vai annatteko mennä kaikkiin mihin lapsi haluaa? Osa on koulun, osa seurakunnan, osa 4H kerhon järjestämiä, niitä riittää jokaiselle arkipäivälle, parhaalle kaksi. Viikonloppuna lisäksi yksi ratsastustunti, sitä on harrastanut jo vuosia.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antaisi. Maksimissaan kolmelle päivälle jotain.

Vierailija
2/9 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitoluistelua valmentaneena totean, että lapset ovat hyvin erilaisia tässä suhteessa. Sinä tiedät parhaiten. On oikeasti lapsia, jotka tuntuvat nauttivan monta kertaa viikossa harrastamisesta. Oma lapseni ei kuulu heihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin aloittaa, todennäköisesti niistä sitten syksyn pimetessä osa tippuu pois. Sinänsä tylsää, että vie paikan joltakulta, joka kävisi koko vuoden, mutta jos ryhmissä on tilaa, niin miksei. Ja tietysti lapsen jaksamisen mukaan, mutta antaisin kokeilla. 

Vierailija
4/9 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 09:40"]

En antaisi. Maksimissaan kolmelle päivälle jotain.

[/quote]

Miksi? On mun tokaluokkalaisellani oli ykkösellä koulun liikkakerhoa, 4H-kerhoa, partiota, kepparikerhoa, pyhäkoulua, kuoroa, pihapelikerhoa ja ratsastus. Minkä näistä komentaisit lapsen jättämään pois jos tykkää itse käydä kaikissa? Ainoastaan kahtena iltana viikossa harrastuksia on sen jälkeen kun vanhemmat kotiutuu töistä. Plus se ratsastus viikonloppuna.

Tänä vuonna kalenteri todennäköisesti tulee näyttämään samalta.

Vierailija
5/9 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi nimenomaan itse haluaa harrastaa ja jaksaa joka päivä jotain, niin antaisin harrastaa. Missään tapauksessa en vaatisi noin paljon harrastuksia ottamaan, jos lapsi ei sitä halua.

Vierailija
6/9 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ekaluokkalaisella ja eskarilaisella ei oo vielä mitään harrastuksia. Kavereiden kanssa oleminen riittää tällä hetkellä. Eivät ole edes halunneet mitään erityistä harrastusta.

Tehdään perheen kans yhdessä paljon erilaisia asioita. Retkeillään, leivotaan, askarrellaan,nikkaroidaan, käydään useasti kirjastossa (rakastavat lukemista ja äänikirjojen kuuntelua). Ekaluokkalaisen pojan kans yhteinen "harrastus" on farm simulatorin pelaaminen. :)
Talvisin luistellaan paljon, käydään merellä pilkillä jne.

Joskus jos jokin harrastus aloitetaan niin kerta viikkoon riittää.

Vierailija
7/9 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seiskan vastaus ei mitenkään liity ap:n kysymykseen. Teillä noin, hyvä juttu. Pointti oli, antaisitko lapsen harrastaa joka päivä, jos nimenomaan lapsi itse sitä haluaisi.

Minustakin kerta viikkoon riittää ekaluokkalaiselle, jos sitten perheen kanssa urheillaan ja touhutaan ja on kavereiden kanssa pihalla jne. Mutta jos lapsi itse haluaa kerhoihin, pitääkö se kieltää? Minusta ei.

Vierailija
8/9 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti en antaisi. Ekaluokkalainen ei ainakaan itse ymmärrä milloin on väsynyt. On vanhempien tehtävä huolehtia että lepoa tulee riittävästi. Minusta viikonloput + 3iltaa arkena on ehdoton maksimi.

Vierailija
9/9 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kavereiden takiahan minun lapsenikin siellä käy. Musta on vain ihanaa että harrastaminen on mahdollista ennen vanhempien töistä palaamista! Iltapäiväkerhossa läksyt ja välipala, sitten kavereiden kanssa harrastamaan ja kun pääsee kotiin, äiti siellä jo tekee ruokaa. Ja sitten on koko ilta aikaa perheelle.

Jos lapsi haluaisi lopettaa, saisi tietenkin. Mutta en näe mitään syytä miksi kieltäisin menemästä esimerkiksi 4H kerhoon ja käskisin jäädä yksin iltikseen vaikka kaverit lähtevät harrastamaan.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi