Voiko vuokralaiselle hakea häädön etukäteen?
Irtisanoimme vuokralaisen kerrostaloasunnostamme, jonka aiomme jatkossa pitää oman perheen reissuasuntona. Minulla ja tyttärellä on säännöllisiä työ- ja opintokeikkoja paikkakunnalle, ja majoitus hotelleissa ym. sählinki on alkanut tuntua liian hankalalta, kun vaihtoehtojakin on. No, tämä ei ollut olennaista, mutta pätevä syy irtisanomiselle siis on. Irtisanottu vuokralainen on nyt alkanut vihjailla, ettei hän lähtisikään asunnosta vapaaehtoisesti. Vetoaa mm. siihen, että on luvallani esimerkiksi tapetoinut ja vaihtanut kaappeihin vetimiä. Onko vuokralaiselle mahdollista hakea häätö etukäteen, jotta tämä voidaan poistaa asunnosta välittömästi irtisanomisajan päätyttyä?
Kommentit (13)
Ei ole. Tuomioistuin ei ota käsiteltäväkseen asiaa, jolle ei (vielä) ole oikeusperustetta. Voit saattaa häätöasian vireille aikaisintaan sinä päivänä, jolloin vuokralaisen hallintaoikeus asuntoon päättyy.
Vuokralaisen turha vedota mihinkään, koska vuokrasopimuksen mukaan mennään ja riski joutua lain puitteissa irtisanotuksi asunnosta on aina olemassa.
Vältä yhteydenpitoa vuokralaiseen, teidän perheen mielenrauhan takia. Asioi muodollisissa puitteissa ainoastaan, ei tarvitse vastata esim tekstiviesteihin, kunhan vastaat asiaan liittyviin sähköposteihin.
Joudut maksamaan sopimussakkoa, vahingonkorvausta, muuttokulut... Vähintään.
Lain mukaan ei onnistu.
Itse olen hoitanut nämä ongelmavuokralaiset niin että olen pyytänyt kaverikseni Torpedolta näyttävän kaljun kaverini ja käynyt paikanpäällä kertomassa milloin kämpän on syytä olla tyhjänä. Hyvin on aina toiminut.
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan ei onnistu.
Itse olen hoitanut nämä ongelmavuokralaiset niin että olen pyytänyt kaverikseni Torpedolta näyttävän kaljun kaverini ja käynyt paikanpäällä kertomassa milloin kämpän on syytä olla tyhjänä. Hyvin on aina toiminut.
Toimii tasan niin pitkään kunnes auot päätäsi väärälle vuokralaiselle ja sitten loppuu tuo pelleily :DDDD
Ongelma saattaa olla siinä, että asuntoja on nykyään vaikea saada kaupungeissa. Ellei tilanne parane. Ja vuokralaisilla on hankalin tilanne näissä asumisasioissa. Mitä jos hänellä on joku sairaus joka vaikeuttaa asioita tai ei apua muutossa? Olisiko hyvä sanoa, että hän siirtää tavaransa kuitenkin kun sopimus loppuu, ettei luule että sinne voi jäädä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan ei onnistu.
Toimii tasan niin pitkään kunnes auot päätäsi väärälle vuokralaiselle ja sitten loppuu tuo pelleily :DDDD
Mietin samaa. Ei olisi ensimmäinen kerta kun kovista esittävä aukoo päätä jollekulle jolla on oikeasti näitä kilipää-kontakteja joiden kanssa ei neuvotella. Siinä menee pahimmillaan muutakin kuin vuokrakämppä.
Me sivistyneet ihmiset osaamme hoitaa asiat ihan puhumalla. Hyvin on aina sekin toiminut, mutta jokainen tekee asian niin hyvin kuin osaa...
Asunnosta voi vapaasti irtisanoa vuokralaisen vuokrasopimuksessa olevien ehtojen mukaan.
Jos asunto tullaan ottamaan omaan käyttöön, luulisi ettei irtisanomisessa ole mitään kummallisuuksia.
Häätöjä sun muita typeriä toimenpiteitä ei ainoakaan fiksu suomalainen asunnonomistaja näin aikoina tee, eikä ole tehnyt.
On naurettavaa ja typerää edes mainia tuollaista. Asiat hoidetaan fiksusti ja toisinaan lakimiesten kautta.
Ja ap:lle vinkikisi, laadi srvalla kerralla eden hiukan uskottavampi trolli, vaikutat kaikkinensa tosi tyhmältä ihmiseltä.
Kyllä j. Kotiranta hankkii häädön vuokralaiselle heti kun sopimus on kirjoitettu. Vuokratakuut vetää Kelasta ja siirtää asukkaan toiseen asuntoonsa ja taas sama uudelleen.
Ei voi hakea. Vuokranantaja pitää ensiksi irtisanoa vuokrasopimus 6kk ennen, jonka jälkeen vuokranantaja voi hakee käräjäoikeudessa häätöä, jos vuokralainen ei muuta pois.
Eikä se ole mikään halpa juttu ja vuokranantaja pitää maksaa etukäteen ja myöhemmin periä vuokralaiselta.
Jos vuokralainen on tapetoinut tai vaihtanut vetimiä, hyvitä ne vuokrista pois.
Nyt on vuokralaisten markkinat ja vapaita asuntoja pilvin pimein.
Vierailija kirjoitti:
Asunnosta voi vapaasti irtisanoa vuokralaisen vuokrasopimuksessa olevien ehtojen mukaan.
Jos asunto tullaan ottamaan omaan käyttöön, luulisi ettei irtisanomisessa ole mitään kummallisuuksia.
Häätöjä sun muita typeriä toimenpiteitä ei ainoakaan fiksu suomalainen asunnonomistaja näin aikoina tee, eikä ole tehnyt.
On naurettavaa ja typerää edes mainia tuollaista. Asiat hoidetaan fiksusti ja toisinaan lakimiesten kautta.
Ja ap:lle vinkikisi, laadi srvalla kerralla eden hiukan uskottavampi trolli, vaikutat kaikkinensa tosi tyhmältä ihmiseltä.
Oletpa höveli, jos sinä annat irtisanotun vuokralaisen asua omistamassasi asunnossa maailman tappiin. Annatko varastaa muutakin omaisuuttasi yhtä helposti? (Tietysti haetaan häätöä, jollei asukas poistu määräaikaan mennessä.)
Sehän nyt olisi aivan hullua, jos kaikki kuviteltavissa olevat riidat voisi viedä käräjäoikeuden ratkaistavaksi varmuuden vuoksi, jo ennen kuin mitään riidan aihetta on syntynyt. :D
Ei. 6 kk saa elellä maksamatta vuokria. Vasta sitten pääset eroon. Jos vuokralainen on tuloton, hän voi tuhota asuntosi irtisanomitilanteessa ilman mitään seurauksia, etkä saa koskaan keneltäkään mitään korvauksia.