Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi te jotkut roikutte rekan takapuskurissa kiinni?

Vierailija
20.08.2015 |

Eikö millään mene jakeluun, että kun pidätte hiukan väliä, näette vastaantulijat helpommin ja ohitukseen on helpompi kiihdyttää? Tietty kun pitää väliä, tulee sieltä joku pösilö takaa roikkumaan siihen rekaan perään ja estää oman sujuvan ohittamisen, mutta näidenkin pitäisi tajuta tämä sama asia. Usein kun pääsen sen ohi menneen pösilön jälkeen ohi, saavutan hänet ja hän ajaa hitaammin kuin itse ajan (ajan aina rajoitusten mukaista vauhtia, mikäli mahdollista ja ajan itse autolla, jolla saa ajaa niin). 

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 21:42"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 21:30"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 21:29"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 21:25"]

Muuten: jos ajat rekan perässä hyvällä turvavälillä ja joku ehtii tulla sinun ja rekan väliin niin olet itse missannut ohituspaikan.

[/quote]

Täyspitkän rekan ohittamiseen menee moninkertainen aika ja matka henkilöautoon verrattuna, joten tuo ei ole mikään itsestäänselvyys.

[/quote]

Jos tehoa on tarpeeksi niin eipä juuri.

[/quote]

Fysiikan lait ovat kanssasi eri mieltä, kumpaakohan uskoisi?

[/quote]

Minua tietenkin, asia on kuten sanon.

Johtunee kylläkin siitä että rekkaa ohitettaessa pidän kaasua pohjassa muutaman sekunnin pitempää jolloin nopeus nousee paljon enemmän kuin henkilöautoa ohitettaessa.

Katsos: ei tosielämä aina käy yksiin matematiikan kirjan esimerkkien tai nopeusrajoitusten kanssa.

Vierailija
2/24 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 21:57"]

Rekalla on pakko ajaa lähes kokoajan rajoitinta vasten kun nykyään on ajo-ajat määrätty niin lyhyeksi, ja paikka odottaa tavaraa. Kiittäkää siitä EU:ta joka valvoo ja kiristää, EK:ta joka käskee ajaa tavaran äkkiä toiseen paikkaan.

[/quote]

Onneksi on EU joka pitää teidät väkisin kurissa nopeudenrajoittimien avulla! :D

Auto muuten kuluttaa paljon vähemmän ajamalla 80 km/h vs. rajoitinta vasten. Kyllä paljon kuluttavat kuskit kuriin saadaan, ei huolta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä sillä on väliä, kyllä mää aina nopeammin henkilöautolla pysähdyn sieltä takaa kuin se rekka

Vierailija
4/24 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 22:35"]

mitä sillä on väliä, kyllä mää aina nopeammin henkilöautolla pysähdyn sieltä takaa kuin se rekka

[/quote]

No et, jos rekkakuski painaa jarrun pohjaan ja yllättää sinut. Varsinkin jos rekka on uusi -ei meinaan paljoa ole pysähtymismatkassa eroa.

Vierailija
5/24 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polttoainetta säästyy toki. Toisekseen sehän on kuin olisi siinä hinausauton "puomissa", mihin ne eturenkaat tulee, niin siinä kiinni. Eli pysähtyy turvallisesti. Ei vaan saa jättää yhtään väliä, muuten kolisee.

Ja tämä ei nyt ollut kehotus, saatika käsky, eli ette kokeile luonnossa!

Vierailija
6/24 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tuntenut itseni aina jotenkin tyhmäksi, kun joudun pitämään väliä rekkaan, jos haluan päästä ohi.
En todellakaan näe kuin hyvissä paikoissa tuleeko vastaan autoa, jos ajan rekan tai ison pakettiauton perässä.
Yleensähän kaikki vetää ihan rekan perseessä kiinni ja äkkiä suhaavat ohi.

Vierailija
7/24 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos roikun perseessäsi (rekka tai muu ajoneuvo) se tarkoittaa sitä että olet hidas ja haittaat minun tiellä liikkumistani. Ystävälliset rekkakuskit Itä- ja Pohjois-Suomessa näyttävät vilkkua ja antavat tilaa kun ohitus on mahdollinen. Hyvin on toiminut. Jos jättäisin välin (jonka avulla kyllä näkee paremmin) joutuisin laskemaan aika tarkasti riittääkö ohitusmatka. Rekan persauksesta en juuri näe kuin kurkkimalla, mutta kun rakonen tulee niin ohitusmatka on helppo laskea: =rekan mitta.

Vierailija
8/24 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 22:08"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 21:57"]

Rekalla on pakko ajaa lähes kokoajan rajoitinta vasten kun nykyään on ajo-ajat määrätty niin lyhyeksi, ja paikka odottaa tavaraa. Kiittäkää siitä EU:ta joka valvoo ja kiristää, EK:ta joka käskee ajaa tavaran äkkiä toiseen paikkaan.

[/quote]

Määrätty? Joku viranomainen vai?  Ja paskat. Kukaan ei pakota rikkomaan lakia.

[/quote]Pomot ne määrää. Ei minulla ole aikaa 350km:n matkalla ajella 60km/h. sitä matkaa. Tulee työaikalainsäädäntö ja asiakkaat/pomot soittaan suuta kun tavara ei kulje tarpeeksi rivakasti. Näin se kuule on nykyään.

Jos alan hidastelemaan loppuu työt.

Vierailija
9/24 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ne vaan tajua, ihan turha edes yrittää heille selittää. Huoh... :(

Muuten: jos ajat rekan perässä hyvällä turvavälillä ja joku ehtii tulla sinun ja rekan väliin niin olet itse missannut ohituspaikan.

Vierailija
10/24 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No on se vähän eri asia ohittaa rekka kuin henkilöauto. Lisäksi nämä väliintulijat tulevat ohi usein älyttömissä paikoissa ja/tai sellaisilla autoilla, joissa on ytyä enemmän kuin minun 1,4 litran sataheppaisessani. Ei ne siksi ohita, että mulla olisi ollut joku hyvä ohituspaikka, vaan ohittavat jokaisen vaikka millainen jono olisi. 

Vierailija
11/24 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Täyspitkän rekan ohittamiseen menee moninkertainen aika ja matka henkilöautoon verrattuna, joten tuo ei ole mikään itsestäänselvyys.

Vierailija
12/24 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Vierailija
13/24 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja ennenkuin joku saivartelee, rekka on puhekielessä yleisnimitys kaikille kuorma-autoa isommille autoille. Tarkoitan tällä kaikenlaisia yhdistelmiä ja täysperävaunuja myös. ap. 

Vierailija
14/24 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 21:28"]

[/quote]

No on se vähän eri asia ohittaa rekka kuin henkilöauto. Lisäksi nämä väliintulijat tulevat ohi usein älyttömissä paikoissa ja/tai sellaisilla autoilla, joissa on ytyä enemmän kuin minun 1,4 litran sataheppaisessani. Ei ne siksi ohita, että mulla olisi ollut joku hyvä ohituspaikka, vaan ohittavat jokaisen vaikka millainen jono olisi. 

[/quote]

No, itsekin teen niin. Tosin paikka joka on 1.4-litraiselle älytön on ihan turvallinen ohituspaikka kun tehoa on tarpeeksi. Se vaan on vaikea uskoa jos ei ole itse kokeillut.

Vierailija
15/24 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 21:32"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 21:28"]

[/quote]

[/quote]

No, itsekin teen niin. Tosin paikka joka on 1.4-litraiselle älytön on ihan turvallinen ohituspaikka kun tehoa on tarpeeksi. Se vaan on vaikea uskoa jos ei ole itse kokeillut.

[/quote]

Tiedän, miehen dieselillä pääsee ihan eri tavalla ohi kuin tuolla pikkuisella, vaikka merkki on sama. Miehen auto on muistaakseni 1,6 litraa, mutta en muista heppojen määrää. Auto ei ole nyt täällä, että voisin tarkistaa, mies ja auto ovat muualla.  

Vierailija
16/24 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysynpä minä sitten toisin päin: Miksi te rekat työnnätte kärsänne ihan pienen henkilöauton persuuksiin. Talvella on monesti kylmä rinki persauksissa, kun tie on liukas ja rekka nuuskii auton perää. Entä jos joudun äkkijarruttamaan? Pikkukärryni voi olla sen jälkeen liiskana rekkasi alla. Kehutte aina olevanne isokokoisia, mutta hyvätapaisia. Minä en valitettavasti voi allekirjoittaa manifestiänne.

Vierailija
17/24 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 21:30"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Fysiikan lait ovat kanssasi eri mieltä, kumpaakohan uskoisi?

Vierailija
18/24 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 21:34"]

Kysynpä minä sitten toisin päin: Miksi te rekat työnnätte kärsänne ihan pienen henkilöauton persuuksiin. Talvella on monesti kylmä rinki persauksissa, kun tie on liukas ja rekka nuuskii auton perää. Entä jos joudun äkkijarruttamaan? Pikkukärryni voi olla sen jälkeen liiskana rekkasi alla. Kehutte aina olevanne isokokoisia, mutta hyvätapaisia. Minä en valitettavasti voi allekirjoittaa manifestiänne.

[/quote]

Tätä ihmettelee myös ap. Mm. toissa talvelta jäi mieleen epävarma olo, kun edellä oli rekka, sohjoinen tie ja rekka meni ihan rajoitusten mukaan, eli oli talvirajoitus 80 km/h. Takana tuli rekka ihan takapuskuriin kiinni. Mulla ei ollut mitään tarvetta ohittaa, koska edellä menevä rekka ei ajanut ns. alinopeutta, vaan vakkarini näytti 85, eli todellinen nopeus aika lähelle 80. Oli myös huono keli ja vastaantulevaa liikennettä, joten ei ollut mitään syytä ylinopeuteen. llmeisesti se toinen olisi halunnut ohittaa. No siinä sitten tuli mopo, jota varten edellä oleva hidasti ja kyllä näytti siltä, että se takana tuleva tulee päälle. 

Vierailija
19/24 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Ohitusmatka on vain sen verren pidempi mitä rekka on henkilöaitoa pidempi, ei tietenkään moninkertainen vaan murto-osan pidempi. Ohitusmatka voi olla henkilöautoon ohituksessa 400m ja rekan ohituksessa 420m, eli ero +5%.

Vierailija
20/24 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ainakin rekan perässä roikkuja tappaa peräänajossa vain itsensä eikä vammauta myös sitä edellä ajavaa.