Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkkärin kiero tapa estää opiskelu avoimessa

Vierailija
20.08.2015 |

Suomen järjestelmät ovat niin hemmetin pielessä kuin olla voi! Olen työttömänä ja haluisin opiskella samalla avoimessa, jotta työnsaantimahdollisuudet paranisivat. Olen valmis maksamaan vähistä säästöistäni 300 euroa, jotta saisin opiskeltua 25 opintopisteen kokonaisuuden, koska uskon sen olevan hyödyksi.

Avoimissa yliopistoissa (varmaan koko maan kaikissa) yksi kurssisuositus on aina 5 op. Ja tuohon 25 op. kokonaisuuteen kuuluu siis 5 kurssia, joista jokaisesta saa 5 op n. kerran kuussa. 

No, työkkäri on keksinyt kivan pykälän, että ollakseen sivutoimista opiskelua, pitää saada kuukaudessa alle 5 opintopistettä!

Huvittavaa on vain se, ettei avoimessa edes ole kursseja, joista saisi alle 5 opintopistettä, koska yliopistoissa se 5 op on vakio! Eli toisin sanoen aika vittumaisen kiero temppu työkkäriltä. Muka annetaan lupa opiskella sivutoimisesti, mutta samalla tiedetään, ettei se annetuilla säännöillä onnistu. 

No, ei siten vissiin lisäkouluteta itseä, eikä koskaan saada töitä. Näin se valtio niitä työttömiä tekee. Ja sitten vielä valitetaan meistä. 

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne niitä tarkista. Niillä on niin paljon muutakin kytättävää. Opintotuen tarkistukset ovat eri asia. Ainoa tapa miten voivat saada tietää on jos itse kertoo.

Vierailija
22/53 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mä tein perusopintoja, niin avoimen lukuvuosi oli 1.9.-31.8 jonka aikana tuo 25op suoritettiin. Tuli siis reilusti alle 5op/kk. Ja mainitsin kyllä kun työttömäksi ilmoittauduin et opiskelen avoimessa, mut en tiedä eivätkö huomanneet vai oliko ihan saman tekevää kun eivät sitä koskaan puheeksi ottanut eikä missään papereissa siitä mitään lukenut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei luulen että asia on aika monimutkainen, koska samoja opintoja voi opiskella sekä sivutoimisesti että päätoimisesti.

Miten opinnot liittyvät alaasi ja mitä olet sopinut opinnoista työllistämissuunnitelmassasi?

Sinä siis voisit mahdollisesti opsikella työttömyysetuudella päätoimisesti tai sivutoimisesti riippuen miten itse asiasta sovit.

http://www.hs.fi/kotimaa/a1387605137428

Vierailija
24/53 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:32"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:27"]

Ai työkkäri keksinyt? Minä kuvittelin, että se olisi kirjattu ihan työttömyysturvalakiin (2. luku 10§) ja sieltähän se löytyy. Kun ne ei voi työkkärissä rikkoa lakia juuri sinun kohdallasi.

[/quote]

Aivan, se on kirjattu lakiin, so? Et ilmeisesti ymmärtänyt lainkaan pointtiani. Mitä järkeä on laissa, jonka sisältö käytännössä tekee itsensä turhaksi. Vähän niin kuin olisi laki: Jos haluat suklaata, saat ostaa vain alle viisi suklaapatukkaa, mutta kaikissa Suomen kaupoissa myytäisiin suklaapatukoita vain viiden kappaleen pakkauksissa. Ei mitään järkeä?! Ymmärrätkö pointin kun väännän rautalangasta? AP.

[/quote] No ehkä niiden tarkoituksena onkin estää työttömyysturvalla opiskelu? Koska se on väärin opintotuella opiskelevia kohtaan ja työttömyysetuudella opiskelevaksi on tiukst kriteerit nykyään.

Vierailija
25/53 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:44"]Okei luulen että asia on aika monimutkainen, koska samoja opintoja voi opiskella sekä sivutoimisesti että päätoimisesti.

Miten opinnot liittyvät alaasi ja mitä olet sopinut opinnoista työllistämissuunnitelmassasi?

Sinä siis voisit mahdollisesti opsikella työttömyysetuudella päätoimisesti tai sivutoimisesti riippuen miten itse asiasta sovit.

[/quote]

Vaan kun ei voi! Avoimen opiskelu ei täytä päätoimisuuden kriteerejä,

Vierailija
26/53 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:31"]Jos se menee niinkun meillä päätoimisilla opiskelijoilla niin kerran vuodessa tarkistetaan, ei kuukausittain. Lukuvuoden pituus on keskimäärin 9 kk, siis niin kauan kuin teet alle 45 op/vuosi pitäisi olla ok.

Meidän opiskelijoiden "minimi" on 5/kk mutta kukaan ei tule valmistamaan vaikka välissä olisi useita kuukausia jolloin tulee 0 opintopistettä kunhan vuoden kokonaissaldo on tarpeeksi.

Toki kannattaa varmaan vielä varmistaa työkkäristä että menee näin, mutta meillä ainakin tuo markkinoitu 5op/kk toimii käytännössä kuvailemallani tavalla.
[/quote]

Ja avoimessa opiskeluaikaa perusopinnoille on 1,5 v

Vierailija
27/53 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:45"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:44"]Okei luulen että asia on aika monimutkainen, koska samoja opintoja voi opiskella sekä sivutoimisesti että päätoimisesti. Miten opinnot liittyvät alaasi ja mitä olet sopinut opinnoista työllistämissuunnitelmassasi? Sinä siis voisit mahdollisesti opsikella työttömyysetuudella päätoimisesti tai sivutoimisesti riippuen miten itse asiasta sovit. http://www.hs.fi/kotimaa/a1387605137428 [/quote] Vaan kun ei voi! Avoimen opiskelu ei täytä päätoimisuuden kriteerejä,

[/quote]

Avoimessa opiskellessa tarkastellaan suoritettua opintopistemäärää, eli ne menevät viimeisen lainkohdan alle jossa lain alaan määritellään käytännössä mitkä tahansa opinnot jotka ylittävät 5 op/kk.

Vierailija
28/53 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:28"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:26"]

Onko kellään muuten kokemusta tilanteesta, jossa työssäkäyvä opiskelee työn ohessa avoimessa ja jää sitten työttömäksi? Jääkö ilman työttömyyskorvausta? Joskus ammoisina aikoina homma meni niin, että jos oli osoittanut, ettei opiskelu haittaa työntekoa juuri em. tavalla, ei menettänyt ansiosidonnaista, mutta mikä mahtaa olla tilanne nykyisin?

[/quote]

Tähänkin löytyy vastaus työttömyysturvalain 2. luvusta. Ei tarvitse arvailla.

[/quote]

No niinpä löytyikin. Kiitoksia kovasti avuliaisuudestasi!

Vierailija
29/53 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:28"]Itse asiassa päätoimisia opiskeluita ON mahdollista opiskella työttömyystuella, joten unohdetaan se reiluus-ajattelu. Sairasta tässä onkin se, että en halua opiskella päätoimisesti saadakseni työttömyystukea, vaan haluan opiskella sivutoimisesti, kurssin silloin tällöin. AP.
[/quote]

Itseasiassa ei ole mahdollista, jollei ole maisteriopinnot tai erityisperuste kuten nykyinen työpaikka kyseisellä alalla.

Vierailija
30/53 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kurssit on 2-6 op ja kurssi kestää 1,5 kuukautta. Eikö teillä ole noin? Itse ainakin olen ajatellut, että voin käydä enintään sen 7op/jakso koska se alittaa sen alle 5op/kk.

Vierailija
31/53 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:45"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:44"]Okei luulen että asia on aika monimutkainen, koska samoja opintoja voi opiskella sekä sivutoimisesti että päätoimisesti.

[/quote]

Vaan kun ei voi! Avoimen opiskelu ei täytä päätoimisuuden kriteerejä,
[/quote]

No, miten niin? Jos opiskelee yli 5op/kk se lasketaan päätoimiseksi. Koska et ole virallinen opiskelija, et saa opintotukea ja koska oåiskelu on päätpimista, et saa työmarkkinatukea.

Vierailija
32/53 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:32"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:27"]

Ai työkkäri keksinyt? Minä kuvittelin, että se olisi kirjattu ihan työttömyysturvalakiin (2. luku 10§) ja sieltähän se löytyy. Kun ne ei voi työkkärissä rikkoa lakia juuri sinun kohdallasi.

[/quote]

Aivan, se on kirjattu lakiin, so? Et ilmeisesti ymmärtänyt lainkaan pointtiani. Mitä järkeä on laissa, jonka sisältö käytännössä tekee itsensä turhaksi. Vähän niin kuin olisi laki: Jos haluat suklaata, saat ostaa vain alle viisi suklaapatukkaa, mutta kaikissa Suomen kaupoissa myytäisiin suklaapatukoita vain viiden kappaleen pakkauksissa. Ei mitään järkeä?! Ymmärrätkö pointin kun väännän rautalangasta? AP.

[/quote]

Otsikkosi mukaan työkkärillä on kiero tapa estää opiskelu. Mistä alkaen työkkäri on säätänyt lait? Ymmärrätkö pointin?

Vierailija
33/53 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:44"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:32"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:27"]

[/quote]

[/quote] No ehkä niiden tarkoituksena onkin estää työttömyysturvalla opiskelu? Koska se on väärin opintotuella opiskelevia kohtaan ja työttömyysetuudella opiskelevaksi on tiukst kriteerit nykyään.
[/quote]

Opiskelijat saavat kurssit ilmaiseksi, avoimessa maksaa 10-15e/opintopiste eli se 60op eli vuoden opinnot maksaa 600-900 euroa vuodelta. Lisäksi, jos opiskelet kandiopintoja tavoitteena väylän kautta sisään, et edes voi olla varma sisäänpääsystä.

Vierailija
34/53 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee selvitys työkkärille. Laskevat KESKIMÄÄRÄISEN opintopistemäärän. Mulla tulee 30op välillä syyskuu-huhtikuu; kuukaudessa alle 5op, vaikka yksittäiset kurssit 6op. Lähetin sinne opintosuunnitelmat ja tiedot kursseista. Sain hyväksytyn päätöksen, että sivutoimista on. Pitää ilmoitella enää vain jos meinaan suorittaa enemmän kuin on sovittu.

Vierailija
35/53 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:38"]

Minä opiskelin avoimessa kun jäin työttömäksi. Suoritin 30 op kuudessa kuukaudessa. En sanonut työkkärissä mitään asiasta. Kyseessä olivat erilliset opintojaksot, joita tein yksi kerrallaan, en siis ollut ilmoittautunut kokonaisuutta opiskelemaan. En kehota ketään muuta tekemään näin. Mutta eipä ne sitä minun kohdallani mistään selvittäneet. Sanoin vain ettei ole opintoja kesken kun kysyivät koska sillä hetkellä ei ollut. Olisin hyvin voinut vastaanottaa työtä jos sellaista olisi löytynyt sinä aikana joten olin aivan yhtälailla työmarkkinoiden käytettävissä kuin jos olisin maannut kotisohvalla syljeksimässä kattoon.

[/quote]

Minäkin opiskelin, peräti keskimäärin 8 op/kk. Kerroin työkkärissä ja sain jatkaa opintoja siihen samaan tahtiin, koska olin tehnyt niin jo ennen kuin jäin työttömäksi. Silloin sivutoimisia opintoja saa jatkaa menettämättä mitään etuuksia, koska todetaan, että jos tuo onnistui jo työssäkäyntiaikana, niin se ei ole este työttömänä työnhaulle.

Vierailija
36/53 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:44"]Okei luulen että asia on aika monimutkainen, koska samoja opintoja voi opiskella sekä sivutoimisesti että päätoimisesti.

[/quote]

Itseasiassa ainakin varsinais-suomi on tehnyt linjauksen, mikä estää avoimen yliopiston opiskelun päätoimisesti työttömyystuella. Tiedän tämän, koska itse yritin tehdä näin. Tuetaan vaan maisteriopintoja tai jos olet jo alalla ja tarvitset koulutuksen jatkaaksesi töitä. Väylä opintoja ei tueta.

Vierailija
37/53 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 19:31"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:44"]Okei luulen että asia on aika monimutkainen, koska samoja opintoja voi opiskella sekä sivutoimisesti että päätoimisesti.

[/quote]

Itseasiassa ainakin varsinais-suomi on tehnyt linjauksen, mikä estää avoimen yliopiston opiskelun päätoimisesti työttömyystuella. Tiedän tämän, koska itse yritin tehdä näin. Tuetaan vaan maisteriopintoja tai jos olet jo alalla ja tarvitset koulutuksen jatkaaksesi töitä. Väylä opintoja ei tueta.
[/quote]

Aapeen tapaus voisi tosin käydä, jos opintojen ei ole edes tarkoitus johtaa tutkintoon vaan opinnot vaan täydentävät vanhoja opintoja.

Vierailija
38/53 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuulemma avoimen tiedot saattavat mennä kelaan, koska koulut saavat tukea avoimen opiskelijoista. Eli listat ja opintopisteet menee sinne. Eli kela voisi periaatteessa käräyttää, jos näkee että opiskelija saa työmarkkinatukea.

Vierailija
39/53 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin halunnut täydentää avoimessa yliopistossa vanhaa tutkintoani niin, että olisin suorittanut kaksi erillistä ja eriaikaista kokonaisuutta, molemmat sen 5 op. Kysyin asiasta sähköpostitse Te-toimistosta ja kävin paikan päällä juttelemassa. Eivät suositelleet, sillä eivät voi taata opintojen vaikutusta harkinnanvaraisuuden vuoksi. Käskivät kuitenkin soittaa valtakunnalliseen koulutusneuvontaan, 0295 020 702.

En siis saanut selkeää vastausta. Alue Varsinais-Suomi.

Vierailija
40/53 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työkkäri sinua estä opiskelemasta. He vain ilmoittavat, että jos opintoja on noin paljon, olet heidän kirjoissaan opiskelija etkä ole enää oikeutettu työttömyysetuuteen. Toki voit opiskella ja kustantaa elämäsi jotenkin muuten esim. tekemällä osa-aikaista duunia opiskelun ohella tai hakemalla toimeentulotukea.