Haasteita lapsen nukkumaanlaiton kanssa
5 vuotiaan kanssa ennen sujunut nukkumaanlaitto ongelmitta. Nyt pitää taistella joka asiasta iltatoimissa.
Ennen ei ongelmia nyt illat menee jankuttamiseen iltatoimen joka vaiheessa.
Esimerkiksi eilen sai monta kertaa käskeä yöpuvun vaihtoon ja aloittamaan iltatoimet.
Yöpuku on tuolilla, voisitko jo vihdoin alkaa riisumaan. Vieläkö täällä on hammasharja on kaapissa ja vaatteet yhä päällä. Eilen olisi inttämisen jälkeen mennyt väkisin päivävaatteissa.
Antakaa vinkkejä. Pidättekö esim. yöpuvun vaihtoa kuinka ehdottamana vai antaisitteko siinä periksi?
Sisko sanoi että kuullostaa tutulta, heillä väännettiin myös illalla lapsen kanssa samoista asioista.
Kommentit (12)
Jospa te vanhemmat vaihtaisitte sen yöpuvun ja pesisitte hampaat, kunnes alkaa taas itse tekeminen sujua?
Vierailija kirjoitti:
Jospa te vanhemmat vaihtaisitte sen yöpuvun ja pesisitte hampaat, kunnes alkaa taas itse tekeminen sujua?
Tämä. Ei voi käsittää mistä näitä totaalisen uusavuttomia vanhempia kumpuaa.
Miten olisi että pistäisit kaikki omat tekemisesi pois, ottaisit lapsen syliin ja lukisit iltasadun. Harva lapsi sitä vastustaa. Sitten voit riisua lapselta vaatteet ja pukea yöpuvun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Ei voi käsittää mistä näitä totaalisen uusavuttomia vanhempia kumpuaa.
Mä taas en voi käsittää sitä, että aikuinen ihminen käyttäytyy tuolla tavalla toista ihmistä kohtaan.
nro 2
Jos lapsi ei tottele, niin vanhemmat ottaa ohjat käsiinsä. Puette ja pesette hampaat sen enempää kyselemättä, jos ei hommat ala muuten onnistua. Sitä jankuttamista ei kukaan jaksa kuunnella ja on muutenkin hyödytöntä, koska lapselle siitä on tullut lähinnä taustamelua josta ei ole mitään seurauksia.
Lempeästi mutta jämäkästi hoidatte iltatoimet, kyllä se taas aikanaan lähtee sujumaan. Muistakaa myös kivat iltarutiinit, halit ja iltasadun lukemiset, ne on lapselle tärkeitä.
Ilmeisesti tuo kuuluu myös tuohon ikään että pitää kokeilla rajoja.
Entä jos jättäisi vaan lapsen siihen kiukuttelemaan eikä reagoisi itse mitenkään.
Katsokaapa muutama jakso Supernannya. Aivan sama, koti- vai ulkomaista. Miltei joka jaksossa tulee ohjeita eri-ikäisten lasten nukuttamiseen. Tsemppiä!
Miksi vain huikkaat lapselle että pitäisi mennä nukkumaan? Seiso vieressä ja tehkää nuo asiat yhdessä.
Kyllä on kädetöntä touhua. Oliko teillä ulkopuolinen neuvonantaja myös lasta alulle laitettaessa?
Minä yleensä kiristän, että jos iltatoimet sujuu hyvin niin hän saa valita iltasatukirjan ja jos ei suju mukavasti niin minä valitsen mitä luen.
Kaikki vinkit tervetulleita että illat helpottuisi.