Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotitaloustunnit 7 luokalla oli ihan turhia. Muistan mm. etta astianpesuaine pitaa annostella kayttamalla pikkulusikkaa. Yksi lusikallinen riittaa ja nain ollaan saastavaisia. HAH!

Vierailija
30.09.2006 |

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös Keitämme ja leivomme- kirja on edelleen käytössä. Eli ihan hyödyllistä oli.

Vierailija
2/10 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tehtiin pirtelön lisäksi makaronilaatikkoa, uunibroileria, erilaisia keittoja, kalaruokia, leivottiin sämpylöitä, voisarvia, skonsseja ja jotain kuivakakkua. Opin myös hyytelöimään ja suurustamaan kastikkeen.

Opeteltiin hellan ja uunin puhdistusta (äitini ei sitä koskaan tehnyt kotona), vaatehuoltoa (äitini pesi aina väärässä asteessa, kaikki samassa => värit levisivät ja vaatteet kutistuivat) + keskusteltiin vitamiinien tärkeydestä.

Siis hiton kuivia jotkut tunnit olivat, mutta itse sain tosi paljon vinkkejä! Ja myöhemmin kun olin ravintolakoulussa, tuntui usein siltä, että kaikki mitä siellä opetettiin oli vain sen seiskaluokan kertausta!

En käynyt enempää kuin vuoden verran kotitalouden tunneilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taikina piti laittaa nousemaan uuniin sellaiseen lämpötilaan, että uuni on juuri ja juuri päällä. Siis jotain 30 astetta...Astia oli keraaminen ja homma toimi hyvin, niillä kenellä toimi. Yksi tyttö kysyi multa, missä lämpötilassa pullat paistetaan. Mä vastasin, että 220. Hän ei ollut oikein kuunnellut muita ohjeita ja laittoi muovikipossa taikinan uuniin 220 asteeseen.

Taikinan noustessa tehtiin jotain teoria-juttua. Palaneen muovin haju oli aika paha ja jotkut pesivät uunia loppu ajan.

Jotain tästäkin opittiin.

Vierailija
4/10 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten eivät mene hukkaan.

Vierailija
5/10 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyödyllinen aine, itselätnikin katosi enin uusavuttomuus

Vierailija
6/10 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

just kuosittelin pyykkiä köksän tunnin opein vaikka tunneista on jo kakskymmentä vuotta aikaa. Meillä myös ahkerassa käytössä keitämme ja leivomme kirja!

Vierailija
7/10 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Englannissa ja mun lapsilla on kotitaloutta muutama kuukausi. 12-vuotias (ylakoulun ekalla luokalla) teki hedelmasalaattia. Sen lisaksi tehdaan esim. pizzaa, mutta siihen kuuluu kaikkea tyhmaa lisajuttua kuten kaupassa pitaa kayda tutkimassa erilaisia pizzapakkauksia, hintoja, ravintoarvoja, aineksia yms. Koulussa sitten taytetaan kokonainen monistevihkonen aiheesta, suunnitellaan (piirtamalla) erilaisia pizzavaihtoehtoja yms. Sitten tehdaan yhdella tunnilla se itse pizza. Mitaan perusruoanlaittoa ei ole, kuten ' miten keitat perunat, riisin, paistat kanan, tms' . Ei myoskaan ateriakokonaisuuksia.

Ja kaikki aineet taytyy itse vieda kouluun, oikean kokoisina annoksina (jos esim. tarvitaan 2 rkl jauhoja, taytyy vieda muovikulhossa 2 rkl jauhoja.)

Jotkut koulut ovat kokonaan lopettaneet kuumien ruokien opettamisen, silta varalta etta jos joku lapsukainen vaikka polttaa katensa uunissa, ja vanhemmat vaativat korvauksia :(

Olkaa onnellisia etta Suomessa on viela jonkun verran tervetta jarkea!

Vierailija
8/10 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitetaan ruokalusikallinen eli kolme kertaa pikkulusikka. Ja se on totuus joka lukee annosteluohjeessakin enkä ymmärrä miksi jotkut tunkevat sen luukun täyteen tavaraa?!?!?!?! Todella terveellistä....

Vierailija
9/10 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sovellan omassa taloudessani edelleenkin yli 20 vuoden jälkeen. monista muista oppiaineista ei sen sijaan ole jäänyt juuri mitään käyttökelpoista käteen.

Vierailija
10/10 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

sovellan omassa taloudessani edelleenkin yli 20 vuoden jälkeen. monista muista oppiaineista ei sen sijaan ole jäänyt juuri mitään käyttökelpoista käteen.

Mietitäänpä vaikka, kuinka suuressa tarpeessa ovat jokapäiväisessä elämässämme olleet esim. äikän sijamuodot sun muut konjunktiot?!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi