ollaanko outoja kun 6v. ei saa olla yksin pihalla?
Asutaan kerrostalossa. Leikkipiha on takapihalla jonne ei ikkunoista näe ja pihan vieressä iso tie. Lapsi täytti 6 kesäkuussa. Lapsen päiväkoti on toisella puolella kaupunkia ja kaikki kaverit siellä puolen myös. Tässä taloyhtiössäkään ei ole saman ikäisiä lapsia eli leikkii aina yksin tai meidän kanssa, kun on meidän hoitoviikko. Äitinsä asuu siellä toisella puolella kaupunkia ja siellä saa olla kavereiden kanssa pihalla. Ollaanko ylivarovaisia? Pelkään, että jos jotain käy, ei ole kaveria joka tulisi sanomaan siitä tai, että lapsi keksii yksinään jotain vaarallista, kun ei ole kaveria siinä johon keskittyä.
Kommentit (9)
Ihan hyvä systeemi. Yksin on ihan eri asia, kuin että pihalla on muitakin lapsia tai kavereita.
En minäkääm päästäisi yksin pihalle. Olette huolehtivaisia, muttei toi mun mielestä ylihuolehtivaisuutta ole. :)
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 21:02"]En minäkääm päästäisi yksin pihalle. Olette huolehtivaisia, muttei toi mun mielestä ylihuolehtivaisuutta ole. :)
[/quote]
Kiitos, tulipa hyvä mieli tästä! :) t. 2
Meidän 6v saa olla yksin pihalla, mutta tuossa teidän tapauksessa ei varmaan saisi. Tapaus koskee siis sitä että ei ole kavereita, kerrostalo, pihalle ei näe ja vilkas tie.
Kyllä tuossa tilanteessa kuulostaa järkevältä
En välttämättä päästäisi itsekään, jollei pihapiirissä muita lapsia, jotka osaa tulla kertomaan, jos jotain käy, esim. Tippuu keinusta ja pyörtyy. Tuskin tapahtuu, mutta yksinään kerrostalon pihalla jonne näe, en usko. Joskus kaverin kanssa voisin päästää.
Minusta järkevää. Lapsi on vielä pieni ja voi saada jonkun tyhmän idean. Pitäkää vaan sama.
Meillä ap:n lasta nuorempi lapsi ulkoilee joskus lyhyitä aikoja yksin. Ero ap:n tilanteeseen on se, että asumme ensimmäisessä kerroksessa, leikkipaikka on aivan asuntomme vieressä ja näen sinne koko ajan sekä keittiöstä että olohuoneesta (teoriassa yhdestä makuuhuoneestakin näkisi sinne). Joskus siis on kätevämpi lähettää lapsi sinne keinumaan kun teen ruokaa tai itse valmistelen lähtöä johonkin, sen sijaan että mankuisi jaloissa. En antaisi leikkiä siellä ellei olisi näköyhteyttä ja ellen tietäisi itse pääseväni paikalle n viidessä sekunnissa.
En päästäisi yksin jos ei ole näköyhteyttä pihaan ja en välttämättä kerrostalon pihaan ollenkaan jos ei ole yhtään aikuista ulkona vaikka muita lapsia olisikin . Älä päästä jos et itse pääse.
Meillä sama tilanne, tosin lapsi ei edes halua olla yksin pihalla. Taloyhtiössä ei muita lapsia. Kavereiden pihoilla ulkoilee kaverin kanssa. En ole ollut huolissani. Tuleepahan itsekin ulkoiltua kun menen yhä lapsen mukana! :)