Omilleen muuttavat nuoret (18-21v) eivät tajua,
että yksin asuminen ei ole ilmaista. Miksi muuttaa, jos opiskelupaikka on samassa kaupungissa? Itsenäistyä ehtii sitten vanhempana.
Kommentit (15)
Itse muutin ensin saman kaupungin sisällä, jotta sain pari vuotta "harjoitella" itsenäistä asumista lähellä lapsuudenkotia. Lisäksi kotona oli usein riitoja (vanhempien välillä tai vanhempieni ja pikkuveljeni välillä), joten siellä asuminen vaikutti negatiivisesti minuun. Kärsin mm. paniikkioireista ja masennuksesta. Elän mieluummin niukasti ja tasapainoisessa ympäristössä kuin aineellisessa yltäkylläisyydessä ja psyykkisesti musertuneena.
Voin kertoa, että aika nopeasti sen huomaa, että ei ole ilmaista. Jos siis on tu tieto jotenkin päässyt livahtamaan ohi.
Paras koulu elämään on asua vähillä varoilla itsenäisesti. Oppii vertailemaan hintoja ja tajuaa hyvin, mitä esim. ruoka maksaa ja miten siinä voi säästää.
Olet ikis ihan hassu.
Saa omaa rauhaa. Meil on kotona aina semmonen härdelli että muutin mieluusti toiselle paikkakunalle opiskelemaan.
Mutta sitähän voi löytää kumppanikseen jonkun vähän vanhemman miehen, ja sitten elämä hymyilee. Eiks niin, Ikis? :)
Ja ketähän siitä voi syyttää jos eivät sitä tajua? Ah, aivan, niitä vanhempia jotka eivät ole näistä asioista puhuneet ja opastaneet nuorta.
T: aikoinaan 17-vuotiaana omilleen muuttanut, joka kyllä oli hyvin tietoinen tästä asiasta.
Täh? Muutin pois ennenkuin täytin 16, opiskelin itselleni ammatin, nyt 20 vuotiaana vakituinen työpaikka enkä muuttaisi valintojani mitenkään. Ei tietenkään asuminen ole ilmaista, kaikki maksaa. Ei tullut mulle yllätyksenä ja ihmettelen jos jollekin tulee.
Olisit voinut Ikis edes vähän erilaisen provon tällä kertaa laittaa. Aivan samanlainen ketju pyörii tuossa etusivulla tälläkin hetkellä.
Milloin arvon ikiksen mielestä ihminen on riittävän vanha itsenäistyäkseen?
No, itse asuin 20-vuotiaana kotona. Ne kaverini, jotka olivat tuossa vaiheessa jo omillaan, muuttivat kotiin vuodeksi 22-23-vuotiaana koska rahat loppuivat. Eli ei kannata muuttaa liian nuorena, kun tarvitsee vielä vanhempiensa hoivaa.
Uskon että se on niin paljon kiinni nuoresta ja siitä minkälaiset eväät on kotoaan saanut..Joo kaikki eivät todellakaan tiedä mitä se yksin asuminen oikeasti on..Jos on jo kotona joutunut elämään niukasti niin se voi helpottaa..Tai sit ei..Se on niin ihmisestä kiinni
Joo näin kävi myös itselleni ja monelle monelle muulle tuttavalleni
Ei se aina itsenäistymisestä ole kiinni. Minä ja yksi kaveri ei voitu asua äitiemme kanssa, kamalaa riitaa aina ja liikaa alkoholinkäyttöä.
Vanhempien asuntoon on mahdotonta kutsua ystäviä ja seksiseuraa. Omassa asunnossa saa tehdä mitä lystää eikä yhdeksän jälkeen tarvi elää täyshiljaisuudessa, koska vanhemmilla aamuvuoro.
siinäpä sitten oppivat mikä on ap:n ongelma?
Juupajuu.