Päivähoidosta:Kuinka pitkiä päiviä lapsenne on?
Neitimme aloitti hoidon n. 1 kk sitten 1 v 3 kk iässä.
Saimme mieheni kanssa joustettua niin, että hoitopäivät ovat maksimissaan 6 h pituisia (n.9.00-15.00).
Nyt aloitan maanantaina uudessa työssä ja hoitopäivät pitenevät hieman, n. 7,5 h/pvä.
Laitankin gallupia pystyyn eli lapsen ikä ja hoitopäivän pituus?
Ja mikä on mielestänne kohtuullinen aika 16 kk ikäiselle?
Kommentit (31)
Lapsi on ihan turvassa hoidossa ja varmasti viihtyy.
Ole ihan huoletta töissä sen mitä pitää äläkä pode huonoa omaatuntoa!
Tämä ei ole muutenkaan ehkä paras paikka kysyä aiheesta: päivähoito kun tietää palstan kohderyhmän...ainakin sen suurimman.
ap:han kysy että mikä olisi sopiva aika tuonikäselle ja todellakin sopivaa olisi ettei lapsi olisi lainkaan päiväkodissa. Eiköhän se nyt ole ihan hyväksyttävä fakta? Ja vaikka olen sitä mieltä että parempi lapsen olisi olla kotona niin olen silti itsekin vienyt lapseni (esikoisen) hyvin pienenä päiväkotiin ja hän oli siellä täyspäivän. Niin ja viihtynyt on aina ja on oikein mukava tyttö, nyt 7v. En kadu tekemisiäni enkä usko että lapseni on saanut mitään pahoja traumoja tai edes joutunut hetkellisesti hirveästi kärsimään. Silti minusta on tosiasia että pieniä (1-vuotiaita) pitäisi jos suinkin mahdollista hoitaa kotona.
Eli ihan puhtaasti ja pelkästään 1-vuotiaan kannalta päivähoito ei varmasti ole paras vaihtoehto, tästä kai jokainen on samaa mieltä. Mutta sitten jos asiaa katsoo koko perheen kannalta niin useassa tapauksessa päivähoito onkin sitten se paras vaihtoehto.
Ap:lle vielä, lapsesi pärjää varmasti ihan hyvin ja kun olette kerran tehneet päätöksen niin sitä on turha murehtia ja potea huonoa omaa tuntoa.
ja on hoidossa keskimäärin neljänä päivänä viikossa noin 8.30-16.30. Aloitti hoitouran 11 kk ikäisenä ja suurinpiirtein samalla lailla on aina ollut hoidossa.
..meidän pikkuinen aloitti hoidon 1v3kk ikäisenä. Alku meni ihan mukavasti, ei itkeskellyt perään, löysi mieleisiä leikkikaluja, ajattelin että hyvä näin.
Ennen ensimmäistä hoitopäivää olin aivan sairas huolesta (niin paljon kuulee pelottelukertomuksia ja kauhistelua siitä miten alle 3-vuotiaan voi laittaa hoitoon): Minun pikkuinen vauva siellä kaikkien muiden lasten keskellä.
Nyt pieni 1v5kk, pomppii innoissaan ja nauraa ääneen kun näkee tarhakaverit, liikkumis-, syömis- ja puhumistaidot menneet valtavasti eteenpäin vajaassa 3 kuukaudessa. Näiden kokemusten perusteella tällä hetkellä olen sitä mieltä että juuri meidän pienelle paras paikka on hoidossa juuri tuossa päiväkodissa.
(Huom: Oikeaa, kaikkia lapsia koskevaa, universaalia vastaustahan oikeasta hoitopaikasta ei ole olemassa...)
Kotiin lähtiessä hänellä ei ole kiire, yleensä kyllä noteeraa että vanhempi on tullut, mutta ei syöksy kimppuun, haluaa yleensä vielä jatkaa leikkejä ulkona (jatketaan omassa pihassa).
Hoitopäivä 7-8 h. Tarha on hyvin lähellä kotia, äiti ja isi vuorottelevat ja kummallakin varsin lyhyt työmatka.
Kakkonen menee hoitoon varmaan jo vuoden ikäisenä jos suinkin pääsee samaan paikkaan kuin ykkönenkin...
Poika meni hoitoon 14 kk iässä, totutteluun meni noin kaksi viikkoa jon aikana jo mielellään päiväkotiin meni. Nyt vajaat 17kk ja vilkuttaa iloisesti äidille aamulla ja ip vitkuttelee kotiinlähtöä. :) Minä teen vajaata työaikaa joten hoitopäivä nyt noin 6,5 tuntia. Luultavasti pidennetään 8 tuntiin ennen joulua. Meidän päiväkoti on kyllä ihan unelma: 8 1-3 vuotiasta lasta ja kolme hoitajaa / ryhmä. Lapsen omaa rytmiä kunnioitetaan.
Uskallan väittää että meidän lapselle ja perheelle tämä on parempi ratkaisu kuin mitä kotihoito äidin kanssa. ;-) Kotihoito isän kanssa ei onnistu joten olemme onnen pekkoja kun asiat on näin.
Toiv. ap löydätte teille sopivan ratkaisun. Luota itseesi ja lapseesi! Näet kyllä hänen reaktioistaan mikä tuntuu hyvältä hänelle.
ovat päiväkodissa 9.00-15.30, tuolla välillä minä sitten juoksen päiväkodin, työn ja yliopiston väliä ja koetan saada hommat tehtyä.. Muutaman kuukauden päästä siirrymme pidempiin tarhapäiviin, kun lapset tottuneet kunnolla päiväkotiin ja minä siirryn kokopäivätyöhön.
ovat hoidossa 2-3päivää viikossa(mulla vuörötyö ja miehellä päivätyö)
joko 6.30-15 tai 10-15.30.
Mutta meillä nuorin aloitti päivähoitotaipaleen 1 v 3 kk ikäisenä. Hoitopäivät ovat n. 7-16.30 eli aika pitkät. Muutakaan mahdollisuutta ei ole.
Esikoinen aloitti päiväkodissa 11 kk vanhana ja toinen 1v 2kk iässä. Hoitopäiviä 10 /kk ja hoitoajat olleet 14-16 tai 10-16. Nyt ollaan lisäämässä päivien pituutta päiväkodin hoitajien aloitteesta 9-16. Hoitopäiviä kuitenkin vain edelleen tuo 10/kk. Tädit sitä mieltä että vanhempi jää paljosta paitsi kun aamupiiri alkaa klo 9 isojen ryhmässä. Molemmat ollaan miehen kans vuorotyössä.
Molemmat lapset ovat viihtyneet todella hyvin hoidossa ja vapaapäivinä isompi kaipaa kavereitaan kun ei niitä meidän naapurustossa ole.
Lapset viedään 9 aikaan ja haen 16.30 eli 7,5 tuntia. Poikkeuspäivinä tunti enemmän (n. kerran viikossa).
Pääosin lapset valittaa, että hoitopäivä on liian lyhyt vaikka haen heidät melkein viimeisenä kaikista lapsista. Hyvin viihtyvät eikä päivät tunnu heistä pitkiltä kun on vakio rytmi ja monta ruokailua sekä unet välissä. Yhtään ei tarvitse miettiä päivän aikana sitä, että viihtyvätköhän lapset. Maanantaisin kirmaavat aina riemuissaan hoitoon. Ei voi valittaa ;D
Päiväkoti on kyllä pieni, pienten puolella alle 10 lasta kerralla ja isoissakin ehkä n. 16-18 keskimäärin päivän aikana. Osa lapsista on osapäivä hoidossa joten ryhmäkoko vaihtelee tosi paljon.