Rippijuhlat yliarvostettuja
En ymmärrä miksi rippijuhlista on tehty nykyään niin hienoja juhlia. Tarjoilla on parasta, mitä osataan tehdä tai voidaan ostaa, siivotaan hullunlailla. Perheelle hankitaan uudet hienot vaatteet, pöytäliinat, pihakalusteet, katokset, panostetaan kukkiin, kynttilöihin, somisteisiin. Sankarin lahjatoiveet totutetaan, yleensä jotain kallista, uusinta tekniikkaa, mopo, sähkökitara jne. Vieraita paljon ja hienoja lahjoja.. Ja mistä juhlitaan? Siitä, että se nuori on pakotettu rippikoulutapaamisiin, kirkon tapahtumiin ja että on käynyt rymyleirin. Siitä, että on kestänyt loppuun asti?
Kommentit (21)
Oletteko tavanneet rippikoulun reputtaneen? Kai rippikoulu on jonkinlsinen riitti, jota juhlitaan. Ymmärrän paljonparemmin yo- juhlat ja valmistujaiset, varsinkin jos yo-todistus on hyvä. Ammattikoulun läpäiseminenkään ei ole erikoinen suoritys.
Kävitkö itse ammattikoulun..? Tiedätkö mitään niiden sisällöistä?
Sinänsä koko rippikoulu alkaa olla menneisyyden kaiku. Aikoinaan jäätiin sielläkin "luokalle" ja sillä oli jotain yhteisöllistä merkitystä.
Perhejuhlat on tulleet uudelleen muotiin. On kai niin vähän juhlittavaa, että tällaisista otetaan kaikki irti.
Pidän henk.koht. häistä, synttäreistä ja valmistujaisista. Niissä juhlitaan jotain konkreettista. Uskonnolliset rituaalit ei välttämättä sytytä.
Totta, munkin mielestä osalla ihmisistä menee ihan yli nää rippijuhlat. Mun pikkuserkun juhlissa muutama vuosi sitten oli yli 100 vierasta, siis mitä?
Onneksi mulla oli pienet juhlat, n. 18 henkeä eli vaan kaikista lähimmäiset vaikka onkin iso suku. En olisi kestänyt mitään isoja juhlija edes kun en tykkää olla huomion keskipisteenä. Onneks äitikään ei oo mikään himojuhlienjärjestelijä joten nää kaikki juhlat meillä on aina aika pieniä :D
Mä oikeastaan toivon, että poikani valitsee protun ensi kesänä. Miehen vaatimuksesta on olleet jo kirkkohäät ja ristiäiset. Poika ei ole yhtään uskonnollinen, en kuulu kirkkoon eikä mieskään ole himouskovainen.
Voin järjestää juhlat, mutta itsekin "vain" ortodoksirippikoulun käyneenä en tunne mitään pakkoa luterilaiseen systeemiin. Vaikka välillä kirkossa tuleekin ravattua perhejuhlien nimissä, enkä ylenkatso uskontoja mitenkään, se vain tuntuu täysin turhalta vouhotukselta. Tyttäreni selvisi hyvin ilman protujakin.
Ensi kesänä meidän teinillä rippijuhlat :)
Rippijuhlat pienenevät kun suvut pienenevät ja vähenevät kun kasteiden määrä vähenee. Myös viikko jossain korvessa satuja ja moralisointia kuunnellen tuskin jaksaa kunnostaa tulevaisuudessa nuoria.
Rippileirit ovat suosittuja. Suurin osa sellaisen käy ja isosiksikin vielä menee. Sitten kun sota ataas alkaa, tulee uskonnollisuuskin jälleen kasvamaan.
Niinpä. Koin suoranaisena häväistyksenä että minut joka tiesin 10-vuotiaana olevani ateisti pakotettiin uskonnollisten vanhempien toimesta jonnekin hihhulileirille JA siitä piti vielä järjestää valtava show.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 08:17"]Rippileirit ovat suosittuja. Suurin osa sellaisen käy ja isosiksikin vielä menee. Sitten kun sota ataas alkaa, tulee uskonnollisuuskin jälleen kasvamaan.
[/quote]
Ripille päässeiden määrä on tasaisessa laskussa ollut jo vuosikymmeniä kuten muutkin kirkkojuhlien luvut eikä muuta suuntaa ole. Ei tarvita kuin yksi sukupolvi ja luvut voivat romahtaa merkittävästi. Yksi uhka on nykyinen digikulttuuri, joka valtaa nuorten elämästä kokoakan suurempaa alaa.
Oisko siinä kaikuja vanhasta? Ennenaikanahan rippikoulu oli tärkeä merkkipaalu ja sen jälkeen nuorta alettiin kohdella enemmän aikuisena. Tuli naimalupa
Miksi se haittaa ap:ta, jos ihmiset haluavat pitää isoja (perhe-)juhlia? Kukin tyylillään.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 01:07"]Totta, munkin mielestä osalla ihmisistä menee ihan yli nää rippijuhlat. Mun pikkuserkun juhlissa muutama vuosi sitten oli yli 100 vierasta, siis mitä?
Onneksi mulla oli pienet juhlat, n. 18 henkeä eli vaan kaikista lähimmäiset vaikka onkin iso suku. En olisi kestänyt mitään isoja juhlija edes kun en tykkää olla huomion keskipisteenä. Onneks äitikään ei oo mikään himojuhlienjärjestelijä joten nää kaikki juhlat meillä on aina aika pieniä :D
[/quote]
18 henkeä olisi tullut meillä ihan vaan omasta perheestä ja mummoista ja papoista. Siskolla ja veljellä kun on jo lapsiakin. Iso suku on suhteellinen käsite...
Ärsyttää koko rippitouhu, samoin alakoulun uskonnon opetus. Tytär just pähkäilee kumpi on pienempi paha; jeesustella koulun jälkeen vai ens kesänä leirillä. Inhoaa leirejä yli kaiken. Mun mielestä rippikoulussa ei ole mitään järkeä, mut en mä tietenkään hänelle sitä ole sanonut.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 08:39"]
Ärsyttää koko rippitouhu, samoin alakoulun uskonnon opetus. Tytär just pähkäilee kumpi on pienempi paha; jeesustella koulun jälkeen vai ens kesänä leirillä. Inhoaa leirejä yli kaiken. Mun mielestä rippikoulussa ei ole mitään järkeä, mut en mä tietenkään hänelle sitä ole sanonut.
[/quote]
Kerro tyttärellesi, ettei rippikoulua ole mikään pakko käydä yhtään missään muodossa. Outoa mennä vapaaehtoiseen toimintaan valittamalla jo etukäteen.
No mikä estää juhlimasta samoin protun käynyttä? Taitaa vaan suurin osa pitää naurettavana sellaisia.
Onhan se vähän naurettavaa juhlia suurieleisesti sitä, että melkein aikuinen nuori on vahvistanut sen, että uskoo satuolentoihin :)
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 08:17"]
Rippileirit ovat suosittuja. Suurin osa sellaisen käy ja isosiksikin vielä menee. Sitten kun sota ataas alkaa, tulee uskonnollisuuskin jälleen kasvamaan.
[/quote]
Ensin katosi kirkkohäiden suosio, enää alle puolet viettää kirkkohäitä. Ja nyt on menossa perässä kasteet ja rippikoulut. http://www.hs.fi/kaupunki/a1342842460363
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 08:24"][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 08:17"]Rippileirit ovat suosittuja. Suurin osa sellaisen käy ja isosiksikin vielä menee. Sitten kun sota ataas alkaa, tulee uskonnollisuuskin jälleen kasvamaan.
[/quote]
Ripille päässeiden määrä on tasaisessa laskussa ollut jo vuosikymmeniä kuten muutkin kirkkojuhlien luvut eikä muuta suuntaa ole. Ei tarvita kuin yksi sukupolvi ja luvut voivat romahtaa merkittävästi. Yksi uhka on nykyinen digikulttuuri, joka valtaa nuorten elämästä kokoakan suurempaa alaa.
[/quote]Mutta rippileirille osallistuu paljon enemmän nuoria kuin heitä konfirmoidaan. Ateistitkin haluavat mennä kavereiden kanssa. Ja 97prossaa luterilaisista käy nuorena rippikoulun.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 09:07"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 08:24"][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 08:17"]Rippileirit ovat suosittuja. Suurin osa sellaisen käy ja isosiksikin vielä menee. Sitten kun sota ataas alkaa, tulee uskonnollisuuskin jälleen kasvamaan. [/quote] Ripille päässeiden määrä on tasaisessa laskussa ollut jo vuosikymmeniä kuten muutkin kirkkojuhlien luvut eikä muuta suuntaa ole. Ei tarvita kuin yksi sukupolvi ja luvut voivat romahtaa merkittävästi. Yksi uhka on nykyinen digikulttuuri, joka valtaa nuorten elämästä kokoakan suurempaa alaa. [/quote]Mutta rippileirille osallistuu paljon enemmän nuoria kuin heitä konfirmoidaan. Ateistitkin haluavat mennä kavereiden kanssa. Ja 97prossaa luterilaisista käy nuorena rippikoulun.
[/quote]
Ummistakaa uskovaiset vain silmänne maailmankehitykseltä ja väittäkää kiven kovaan että rippileirit ovat suosittuja. :) Valitettavast isässäkään asiassa usko törmää karuun faktaan.
Totuus on kuitenkin että rippileirin käyminen vähenee vuosi vuodelta tasaisen kiihtyvää vauhtia. Helsinkiläiset nuoret seuraavat kavereitaan, joista monet eivät käy ripppileiriä, kun eivät kuulu kirkkoon tai edustavat muita uskontoja. Muut kaupungit seuraavat aina tietyllä viiveellä Helsinkiä ja maalaiset sitten omalla viivellään kaupunkia. :)
Totta :D