Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaista on tehdä gradu?

Vierailija
14.08.2015 |

Taitaa olla pitkä ja vittumainen prosessi?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gradun tekeminen oli mukavaa. Löysin ohjaajan jonka työ kiinnosti minua ja häneltä sain gradu-aiheen, luin kirjallisuutta, suunnittelin kokeet, tein kokeet - ei toiminut - kokeilin uudestaa ja taas uudestaan, sitten tuli tuloksia, sitten kirjoitin tavanomaiseen tieteelliseen tyyliin (mallia löytyy tieteellisistä julkaisista ja muista opinnäytetöistä ja tätä oli harjoiteltu opintojen aikana useasti pienemmissä harjoitustöissä). Gradu oli kevennetty versio siitä mitä sen jälkeen tein työkseni seuraavat viisi vuotta. 

Vierailija
2/13 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

onneks ei tarttenu tehä ku oon vaa amis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin pitkä ja äärimmäisen vittumainen.

Vierailija
4/13 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä ahdistavin rupeama ikinä. Mutta jos minä sain sen tehtyä 40-vuotiaana työn ohessa niin eiköhän moni muukin siihen pysty eikä sen pelossa kannata ainakaan hylätä haaveita yliopistoon menosta :)

Vierailija
5/13 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa, verrattuna väikkärin tekoon.

Vierailija
6/13 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut silloin tarpeeksi tukea laitokselta, mutta itse asiassa se vapautti mut tekemään itsenäisesti.

Oli se oli raskas prosessi, mutta se johtui juuri tuosta tuen puutteesta eikä silloin ollut netissä yhtä hyvin materiaalia josta saisi apua (kuten nyt on).

Mutta oli hienoa kun oli kerännnyt aineistonsa, ja sitten sovelsi metodiaan ja yhtäkkiä kaikenlaisia teemoja alkoi löytyä! Aivan mahtavaa.

Olisi vaan pitänyt olla vahvempi usko itseen, eikä stressata niin paljon ja nauttia enemmän. Mulla oli jotenkin outo asenne että tutkimus on ihme juttu joka syntyy päässä enkä meinannut päästä alkuun ja saada hommaa asiohin. Pitää vaan suunnitella hyvin. Kun aihe on hyvin valittu, rajaus on mietitty ja napakka, on valittu sopiva teoria ja metodi, sitten vaan hihat heilumaan.

Gradulle on tarkat rajat kuinka monta sivua (laitoksen mukaan) saa olla, joten katsot mallia muista samantyyppisistä graduista ja jaat samanlaisesiin osiin gradusi. Hahmottelet osien otsikot aiheesi mukaan, osahan on ikään kuin pakollisia. Jaat joka osiolle sopivan sivumäärän, ja rupeat työstämään osia. Askel askeleelta ja pian se on valmis.

Vierailija
7/13 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se nyt niin ihmeellistä ollut. Alkuun pääseminen oli hankalaa, että hahmotti mitä kaikkea pitää tehdä, miten rajata jne. Sitten kun sai jonkinlaisen käsityksen siitä, mitä kaikkea graduun tarvitaan, oli loppu tavallaan melko helppoa ja mekaanista. Riippuu kovin myös graduohjaajasta, miten homma etenee. Omaltani ei irronnut minkäänlaista apua, vaan kaikki piti oivaltaa itse, mikä hidasti juuri tuota alkuvaihetta pahasti.

Vinkeiksi antaisin jonkin graduoppaan lukemisen sekä edes hieman samaa aihetta käsittelevien gradujen lukemisen, että saat käsityksen siitä, minkälaisia asioita gradussa pitää käsitellä. Aihe kannattaa miettiä tarkkaan, että siitä saa järkevästi rajattua sopivan kokonaisuuden. Sitten vaan etsimään materiaalia ja teoriaa, niin kyllä se siitä. Ei kannata ahdistua liikaa, siitä on niin monet selvinneet, niin selviät sinäkin :)

Vierailija
8/13 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on oikeesti ihan kivaa. Mun mielestä tenttiin lukeminen on paljon inhottavampaa kuin gradun kirjoittaminen. Ei siitä kannata tehdä mitään isoa mörköä. 

Vierailija
9/13 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 22:32"]

Ei se nyt niin ihmeellistä ollut. Alkuun pääseminen oli hankalaa, että hahmotti mitä kaikkea pitää tehdä, miten rajata jne. Sitten kun sai jonkinlaisen käsityksen siitä, mitä kaikkea graduun tarvitaan, oli loppu tavallaan melko helppoa ja mekaanista. Riippuu kovin myös graduohjaajasta, miten homma etenee. Omaltani ei irronnut minkäänlaista apua, vaan kaikki piti oivaltaa itse, mikä hidasti juuri tuota alkuvaihetta pahasti.

Vinkeiksi antaisin jonkin graduoppaan lukemisen sekä edes hieman samaa aihetta käsittelevien gradujen lukemisen, että saat käsityksen siitä, minkälaisia asioita gradussa pitää käsitellä. Aihe kannattaa miettiä tarkkaan, että siitä saa järkevästi rajattua sopivan kokonaisuuden. Sitten vaan etsimään materiaalia ja teoriaa, niin kyllä se siitä. Ei kannata ahdistua liikaa, siitä on niin monet selvinneet, niin selviät sinäkin :)

[/quote]

Kas, joku ehtikin kirjoittaa edelle melkein samansisältöisen viestin.

Vierailija
10/13 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä gradun jälkeen on ollut helppoa kuin heinänteko.

Vierailija
11/13 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivaa, toki vaatii itsekuria. Minulla oli kuitenkin niin itseäni kiinnostava aihe, että oikeasti nautin siitä.

Vierailija
12/13 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti sopiva aihe, aiheen rajaus ja tutkimusmenetelmä. Sitten vaan alat lukemaan aineistoa ja yrität kirjoittaa tekstiä esim. sivun päivässä. Itse sain gradusta eximian ja gradupalkinnon tuolla menetelmällä.

Vierailija
13/13 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti sopiva aihe, aiheen rajaus ja tutkimusmenetelmä. Sitten vaan alat lukemaan aineistoa ja yrität kirjoittaa tekstiä esim. sivun päivässä. Itse sain gradusta eximian ja gradupalkinnon tuolla menetelmällä.