Asiaton lääkäri
Onko lääkärillä oikeus pyytää potilasta riisumaan esim. paita, jos se ei liity käynnin syyhyn mitenkään?
Kommentit (19)
Päänsäryn vuoksi kävin lääkärissä.
Ap
En ole lääkäri, mutta päänsärky voisi johtua esim. jäykästä niskasta tai jostain virheasennosta, minkä näkisi ilman paitaa. Emt. Joku asiaan perehtynyt voisi kommentoida.
Jos päänsärky on sellainen, että se edellyttää tutkimuksia, miten ajattelit lääkärin tutkivan? Verenpaine ja sydänäänet on ainakin yksi lukemattomista asioista, joita voi selvittää paremmin ilman paitaa. Jos on jännityksiä tai kramppeja, ne näkee ja monet testit pystyy tekemään paremmin kun nivelten asento ja lihasten kireys testin aikana näkyy.
Miten niin "ei tutkinut mitenkään"? Kyllä katsominenkin on tutkimista, esimerkiksi ryhtisi tai liikkeidesi arviointi. Luuletko, että sinun piti ottaa paita pois siksi, että lääkäri halusi nähdä rintaliivisi?
Minulla on käynyt useita kertoja potilas, joka valittaa herpes-ihottumaa pakarassa. Kertaakaan hän ei ole suostunut housuja riisumaan sen vertaa, että olisin nähnyt ihottuman. Näitä riittää.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 20:50"]Miten niin "ei tutkinut mitenkään"? Kyllä katsominenkin on tutkimista, esimerkiksi ryhtisi tai liikkeidesi arviointi. Luuletko, että sinun piti ottaa paita pois siksi, että lääkäri halusi nähdä rintaliivisi?
[/quote]
Katsoi edestä päin. Siinä se tutkimus. Eikä katsonut mitenkään läheltä.
Kyl nää av-mammat on mahottomia. Ens kerralla sit noitatohtorille.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 20:55"]Minulla on käynyt useita kertoja potilas, joka valittaa herpes-ihottumaa pakarassa. Kertaakaan hän ei ole suostunut housuja riisumaan sen vertaa, että olisin nähnyt ihottuman. Näitä riittää.
[/quote]
Tää nyt on vähän eri asia...
Sinulla taitaa olla vikaa korvien välissä
Lääkäri voi pyytää mitä tahansa, mutta asiakas on pomo joka määrää tekeekö mitään vai ei.
Olen kai vähän liian avulias riisumaan. Jos lääkäri kehoittaa riisumaan paidan, niin minä jo kyselen, että otanko liivitkin pois :D
En ole mikään pervo, mutta ajattelen tuon vain helpottavan tutkimuksia (esim. olkapään ongelmat tai keuhkojen kuuntelu). Monesti on vastaus kuitenkin, että ei tarvitse. En koe lääkärillä käynnissä mitään noloksi tai kiusalliseksi, he ovat ammattilaisia näkevät intiimejäkin paikkoja koko ajan.
Mullekin on kyllä ihan yhdentekevää mitä se ajattelee ja voin riisua paidan, kunhan ei rupea imemään ja kopeloimaan mitään. Kyllä kai tuollaisissa ongelmissa voi olla perusteltua vilaista vähän luuston asentoja.
Muistelen naureskellun vuosikymmeniä sitten jotain lääkäriä että käskee yskässäkin riisua housut, mutta ehkä se oli vain vitsi viitaten lääkärin homouteen.
Jos valitit päänsärkyä, oli ihan asiallista tarkastella niska-hartiaseutusi asentoa. Eli kyllä se liittyi valittamaasi vaivaan.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 20:55"]
Minulla on käynyt useita kertoja potilas, joka valittaa herpes-ihottumaa pakarassa. Kertaakaan hän ei ole suostunut housuja riisumaan sen vertaa, että olisin nähnyt ihottuman. Näitä riittää.
[/quote]
Onko muuten koskaan ymmärrettävää että jos potilas sanoo pakaravaossa olevan pahan hilseilevän ihottuman, ja ihan verillä ja kipeä, jos ei halua näyttää sitä nolostellessaan että miten onkin voinut päästää tilan niin pahaksi, ja olisi vielä kärsinyt siitä vuosia?
Jos potilas vaikka sanoo että ehkä jotain taliköhnää tms.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 21:33"]Jos valitit päänsärkyä, oli ihan asiallista tarkastella niska-hartiaseutusi asentoa. Eli kyllä se liittyi valittamaasi vaivaan.
[/quote]
Olisi ollut asiallista, mutta näin ei tapahtunut.
Hammaslääkärillä. Oli kuulemma allerginen paitamateriaalilleni.
Kerro millaisessa yhteydessä tämä sinulle tapahtui.