Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä olet saanut ruokamyrkytyksen Turkissa?

Vierailija
14.08.2015 |

Mitä siellä uskaltaa syödä? Olen vainoharhainen ruuan suhteen, en varmaan voi syödä yhtään mitään. Kohta joutuu varmaan perumaan koko reissun:) mut te siellä reissanneet, mitä voi ja mitä ei ehdottomasti kannata syödä? Kiitos!

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä kertaa käyty perheellä, eikä olla kukaan koskaan sairastuttu vaikka ollaan syöty jäätelöt, hedelmät, majoneesit eikä jääpalojakaan olla vältelty. Lasten kanssa ollaan aloitettu maitohappobakteerit viikkoa ennen reissua, mies ei ole niitäkään välittänyt syödä ja terveenä silti pysynyt.

Vierailija
22/36 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme 5 tähden all inc. hotellissa Turkissa ja söimme melkein mitä vaan mutta toki maalaisjärkeä pitää käyttää eli ei esim. majoneesia ja vesimelonin kanssa pitää varoa kun se pilaantuu herkästi. Puhtaat kädet...esim. rahat tosi likaisia. 

Ja meidän lapset eivät ole koskaan pienenäkään polskineet niissä pienissä lasten altaissa kun niissä ne pöpöt leviää! Ovat siis uineet ja leikkineet vain kunnon uima-altaissa ja meressä ja heti opetettu että pitää varoa ettei mene uimavettä suuhun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep itsekkin sain majoneesista, kannattaa välttää.

Vierailija
24/36 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Majoneesista olen itse saanut. Äitini sai aikoinaan kanasta.

Vierailija
25/36 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 11:28"]

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 11:26"]Ootteko syöneet salaatteja? Entäs onko jotain ruokapaikkoja mitä kannattaa välttää? Kiitos vastauksista!! [/quote] Tajuatko sä ollenkaan minne olet menossa? Joku kun kertoisi ruokapaikan nimen, niin sä et et todennäköisesti ikinä törmää siihen tai sitten luulet saman nimistä paikkaa siksi tjms. Peru matka, tuskin kukaan sun matkaseuralaista tulee nauttimaan matkasta sun sekoilujen takia.

[/quote]

Voi kyllä hyvinkin törmätä samoihin paikkoihin, jos tässä jotain mainitaan. Suurin osa matkustaa Alanyaan tai lähistölle, eikä se ole mikään suuri paikka.

Vierailija
26/36 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kannattaisi jäädä kotiin.

Vierailija
27/36 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mistään. Ja kävin sentään ihan paikallisten eavintoloissa syömässä. Eikä saanut äitinikään.

Vierailija
28/36 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt Turkissa useita kertoja ja muutenkin matkustellut paljon. Ikinä ei ole tullut mitään ongelmia mistään ruuista. Olen syönyt kanaa, majoneesia, salaattia, hedelmiä, ihan kaikkea mitä mieli tekee. Myös katukeittiöistä olen ostanut ja hyvää on ollut. Toki järki mukaan, jokaisesta maasta löytyy varmasti myös epähygieenisiä ruokapaikkoja, mutta mulla ainakin vaisto varoittaa niistä. Juomat pyysin ensimmäisillä matkoilla ilman jäitä, mutta joskus unohtui, niin huomasin ettei niistä mitään oireita tule niin nykyisin mulle kelpaa juomat jäillä. Aluksi söin myös maitohappobakteereita, mutta niitäkään en ole enää käyttänyt. Jos on herkkävatsainen, ja vaikka matkakohteen hanavesi olisikin juomakelpoista, kannattaa muistaa että ulkomailla on vedessä erilainen bakteerikanta ja siksi vesi kannattaa ostaa pulloissa. Tuossa taisikin joku jo mainita kun ketjua silmäilin läpi, että ruokamyrkytyksiä yleisempää on turistiripuli, joka tosiaan johtuu liian vähäisestä veden juomisesta ja neste-suolatasapainon järkkymisestä. Vesipullo mukaan joka paikkaan ja suolaa ripsaus lisää ruokaan. Päänsärky/jano yllättävät erittäin helposti jos vedenjuonti on liian vähäistä, ja se tarkoittaa jo nestehukkaa. Turkissa on nyt erittäin kuuma ja siellä on ihan erinomaisen herkullista ruokaa, hyvää matkaa!

Vierailija
29/36 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kahdenkymmenen vuoden aikana asunut ja matkustanut Turkissa yhteensä noin neljä vuotta enkä ole saanut kertaakaan ruokamyrkytystä. Kerran oli vatsa vähän sekaisin erään pienen pensionaatin aamiaisen jälkeen.

Olen siis syönyt "ihan kaikkea", salaatteja, hedelmiä, jäätelöä, majoneesia, kanaa. Oma näppituntumani on, että useimmiten vatsapöpöt saadaan all inclusive -hotellien ravintoloista, joissa sadat ihmiset näpelöivät ruokia useiden tuntien ajan. Itse en ole koskaan sellaisissa asunut. Turvallisimmat ruoat ovat varmasti paikallisten suosimisissa pienissä ravintoloissa.

Vierailija
30/36 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut joka kerta Turkissa ripulin. Olen käynyt viisi kertaa: Alanyassa, Antalyassa, Kemerissa, Belekissä ja Sidessä. Saattaa johtua eri bakteerikannasta. Ei tule ripulia esim. Espanjassa, Kreikassa, Portugalissa tai Bulgariassa. Juuri toissa yönä tulin Sunny Beachilta. Älä suostu ottamaan jääpaloja juomiin! Minä annoin laittaa baaritiskillä niitä vuonna 1999 ja makasin seuraavana päivänä kuumeessa ja ripulissa Alanyassa. Onneksi se kesti vain vuorokauden. Silloinen poikakaveri ei sairastunut, vaikka söi ja joi kaikkea.

Vierailija
31/36 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 11:26"]Ootteko syöneet salaatteja? Entäs onko jotain ruokapaikkoja mitä kannattaa välttää? Kiitos vastauksista!!
[/quote]

Katukeittiöistä en suosittele syömään. Ruoka seisoo lämpimässä pitkään.

Vierailija
32/36 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 12:44"]Olen saanut joka kerta Turkissa ripulin. Olen käynyt viisi kertaa: Alanyassa, Antalyassa, Kemerissa, Belekissä ja Sidessä. Saattaa johtua eri bakteerikannasta. Ei tule ripulia esim. Espanjassa, Kreikassa, Portugalissa tai Bulgariassa. Juuri toissa yönä tulin Sunny Beachilta. Älä suostu ottamaan jääpaloja juomiin! Minä annoin laittaa baaritiskillä niitä vuonna 1999 ja makasin seuraavana päivänä kuumeessa ja ripulissa Alanyassa. Onneksi se kesti vain vuorokauden. Silloinen poikakaveri ei sairastunut, vaikka söi ja joi kaikkea.
[/quote]

Tuo Side on muuten siisti paikka, hienoja hotelleja. Siellä on kuitenkin mahdollista saada ruokamyrkytys, koska ne lihat kuljetetaan joskus aika epähygieenisesti. Syökää vain hyvin kypsennettyä lihaa! Olen itse oksentanut Siden matkan jälkeen lentokoneessa. Toisesta päästä lensi paska ja toisesta oksennus. Varasin vessan varmaan tunniksi paluulennolla. En ole varma, mitä olin syönyt, ehkä pilaantunutta lihaa tai jäätelöä. Jäätelö on hotelleissa hyvää, sitä on ihan pakko ahmia ja kärsiä seuraukset ;) Meillä mies sairasti Sidessä 3 päivää, mutta opas väitti, että olimme ainoat hänen tietoonsa tulleet mahaongelmaiset. Ehkä sitten niin. Otimme maitohappobakteereja etukäteen ja Sidessa ja joimme vain pullovettä ja viiniä sekä olutta yhtenä iltana.

Vierailija
33/36 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukä siinä vesimelonissa sairastuttaa? (Uskaltaako ulkomaalaista veselonia syödä.Suomessakaan)

Mulla on yksi vagsavaiva, jonka takia mahatauti voisi olla vaaraksi

Itse vältän ulkomailla raakaa munaa (majoneesia), jääpaloja, hanavettä.

Vierailija
34/36 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 13:30"]

Mukä siinä vesimelonissa sairastuttaa? (Uskaltaako ulkomaalaista veselonia syödä.Suomessakaan) Mulla on yksi vagsavaiva, jonka takia mahatauti voisi olla vaaraksi Itse vältän ulkomailla raakaa munaa (majoneesia), jääpaloja, hanavettä.

[/quote]

Kasteluvesi, joka on käytännössä p*skaista kuravettä ja kun vesimelonia ei pestä ennen paloittelua niin se kaikki sonta leviää kuoresta hedelmälihaan.

Vierailija
35/36 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen matkustellut paljon; ainoa ruokamyrkytys on tullut Turkin Antalyassa naudansisäfilepihvistä, joka tuotiin mediumina, vaikka pyysin kypsänä (ravintola Antalyan satamassa). Olen käynyt useammankin kerran Turkissa eli tuo on ainoa vatsatautikerta. Hotellien all incluse -ruuista ei ole tullut vatsavaivoja. Tuolla kerralla kun ruokamyrkytys iski, söin vieläpä Precosa-maitohappobakteereja.

Vierailija
36/36 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sanoa kymmeniä kertoja käyneenä, en yhtään mistään kun käytät järkeäsi, kuten suomessakin syödessä!