Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Antakaa apua: Miten sietää työ"kaveria" joka on tahallaan hankala?

Vierailija
13.08.2015 |

Olen uusi työntekijä kukkakaupassa, osa-aikainen, olen töissä muutaman vuoron viikossa. Saan (onneksi) olla suurimman osan ajasta yksin, mutta välillä työvuorossa on kanssani tämä henkilö. Kutsukaamme häntä vaikka Seijaksi.

Seija on jo eläkeikäinen kukkakauppakonkari, joka käy työpaikallani lähinnä tekemässä kukkalaitteita. Ensikokemukseni Seijasta tuli pomoltani, joka kertoi että täällä käy välillä sellainen räväkkä eläkeläinen töissä. Olin ihan että fine, ei siinä mitään.
Myöhemmin kohtasin Seijan. Tervehdin, ei tervehtinyt takaisin. Ensimmäinen lause häneltä oli että "Mä saatan olla sit aika pelottava." Hämmennyin ja mietin kuulinko oikein, ja vastasin että "Ei mua kyllä pelota..." ja siihen Seija vastasi naurahtaen että "Tulet kyllä pelkäämään!" Olin että mitä ihmettä?! Tästä alkoi yhteinen työntekomme.

Seija viettää aikaansa pyörien ympäriinsä valittamassa milloin mistäkin. Täällä on kuiva kukka, oletko kastellut näitä ollenkaan? Onko TÄMÄ muka myyntikuntoisen näköinen?! Oletko koskaan edes siivonnut täällä? Tuolla on asiakas, onko sulla silmät selässä?! Miksi nämäkin on ollut tässä kuukauden (hyväkuntoiset kukat samalla paikalla), etkö ymmärrä että tavara liikkuu kaupassa?! Hän valittaa siisteydestä yms, ihan sama kuulenko vai en, valitusta kuuluu taukoamatta. Pomo päättää meillä yleensä kaupan tavaroiden järjestyksen, ja kun näin perustelin, vastaus oli "No HÄN nyt ei mistään mitään tiedä, ei hän ole edes ammattilainen!"

Minun kukansidontataitoja arvostelee, ja "korjailee" tekemiäni kimppuja, vaikka ne on ainakin ennen menneet ihan hyvin kaupaksi...

Ei tervehdi tullessa tai lähtiessä.

Hän on kanssani samaan aikaan siksi, että hän ei ole suostunut opettelemaan yksinoloa ja mm. Kassan käyttöä. Perusteena "no enhän minä rupea tällä iällä mitään opettelemaan!"

Inhottaa myöntää että AHDISTAA mennä töihin, kun en voi tietää pamahtaako eukko jossain vaiheessa sisään... Töissä käyttäydyn häntä kohtaan kylmän viileästi, mutta en vain saa mitään rauhaa...

Kertokaa, mistä tuollainen käytös johtuu ja miten voin sietää sitä?! Yleensä töissä on mukavaa ja aika lentää kuin siivillä, mutta Seijan ollessa paikalla minuutit matelevat.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi Seija.

Vierailija
2/51 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että Seija käy paljon av-palstalla.

Vierailija
4/51 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
5/51 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

nar

Vierailija
6/51 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiset nipottajat ovat hyvin tuttu juttu monellakin työpaikalla ja yleensä tähän syyllistyvät juurikin vanhemmat naiset, noilla on usein 30 vuoden kokemus jostain (mikä ei välttämättä edes liity alaan), mutta omasta mielestään ovat aina maailman pätevimpiä joka asiassa. Pahinta on se, jos tuollainen tyyppi on laitettu esimieheksi. Usein hän on toki esimies jo pelkän ikänsä puolesta, vaikkei se palkassa tai tittelissä mitenkään näkyisikään. Näille kannattaa kertoa aivan helvetin selkeästi se, että itse tietää mitä on tekemässä, eikä kannata pelätä äänensä korottamista, jos jotain kukkoilua esiintyy. Toki perustellen oma näkökulmansa siten, ettei toisella ole mitään sanottavaa asiaan.

Vierailija
7/51 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin tuohon pystyy paljoa puuttumaan. Yrittää kestää ja olla ottamatta itseensä. Pomolle puhuminen tuskin auttaa, koska näyttää sallineen pidempään. Tuskin tuollaiseen ihmiseen puhekaan tehoaa.
Toimi oman pääsi mukaan. Luota itseesi ja ammattitaitoosi. Jos olet eri mieltä, sano se. Älä kuitenkaan jankkaa. Vahvan persoonan kanssa täytyy olla vahva. Yritä olla ottamatta vakavasti
Tsemppiä! Kuulostaa hankalalta ihmiseltä.

Vierailija
8/51 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan tuota ihmistyyppiä. Ja todellakin ovat oman kokemukseni mukaan yleensä ikäneitejä tai -rouvia.

Vierailija
9/51 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kuvittelen tällaisen tyypin olevan sketsihahmo! Se oikeasti helpottaa. Asiallisena toki täytyy pysyä, mutta kun suhtautuu oikein, voi tämä ihmistyyppi jopa tuoda iloa päivään!

Vierailija
10/51 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös tuollainen hankala työkaveri. Kaikkien kanssa tuntuu hänellä olevan jotain skismaa. Olen asiallisesti sanonut suoraan hänelle mitä mieltä olen hänen käytöksestään. Ei enää juurikaan puhu minulle tai käyttäytyy kuin minua ei olisi olemassakaan. Sopii minulle, itsekään en enää jaksa yrittää tulla hänen kanssaan toimeen, kun hänkään ei yritä. Ahdistaa kyllä työskennellä hänen kanssaan, silloin ei mikään onnistu kun jännitän häntä.

Vierailija
11/51 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 00:16"]Itse kuvittelen tällaisen tyypin olevan sketsihahmo! Se oikeasti helpottaa. Asiallisena toki täytyy pysyä, mutta kun suhtautuu oikein, voi tämä ihmistyyppi jopa tuoda iloa päivään!
[/quote]

Ihan hyvä idea, kiitos! Ongelma on vain siinä että haukut kohdistuvat suoraan minuun... Itsellä ei siis ole vielä floristin tutkintoa, mutta tähtäimessä olisi päästä opiskelemaan se. Kaikkien haukkujen jälkeen tekemääni kimppua "korjatessa" tokaisi toissapäivänä että "Tämä ala siis tosiaan VAATII nopeutta, siisteyttä ja hyvää makua."

Vihlaisi, sillä yritän oikeasti parhaani... Ei pitäisi varmaan ottaa itseensä, mutta toivon ettei eukko murenna itsetuntoani murusiksi.

Vierailija
12/51 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 viesti siis AP, anteeksi!

Vierailija
13/51 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö olekkin ahdistavaa, kun ihminen omalla käytösellä häiriköi noin, että oma rauha katoaa. Sillä sun työkaverille on isoja pulmia itsensä kanssa. Tuo ei oo normaalia, eikä tuollaista tarvitse sietää. Tiesitkö, että jotku tekevät tuota täysin tahallaan. Neuvoisin olemaan nyt turhaan ahdistumatta, ja ilmoitat rehellisesti työnantajalla tuosta tai sanot suoraan tälle "seijalle". Harmi kun tuota ei voi nauhoittaa nauhalla, vai voiko työpaikassa tehdä niin? Mutta jos joudut keskusteluun asian puolesta, pysy vain rauhallisena ja määrätietoisena miten asiat siellä työssä sujuvat, jos tuota käsitellään. Työpaikallani kuuluu käyttäytyä, ja siellä on olemassa myös säännöt. Työrauha kuuluu kaikille.

Vierailija
14/51 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
15/51 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 00:13"]Inhoan tuota ihmistyyppiä. Ja todellakin ovat oman kokemukseni mukaan yleensä ikäneitejä tai -rouvia.
[/quote] Ja iästä riippumatta, eikö tuollaiset ihmiset käsitä omaa käytöstä? Käyttäydytään niinku oltaisiin kotona oman miehen kansa. En ihmettele vaikka ap on ahdistunut tuosta, nainenhan nollaa häntä joka toisessa lauseessa, pidän todella törkeänä tuollaista käytöstä!!

Vierailija
16/51 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustalla huumorilla ja toisesta korvasta sisään, toisesta ulos -asenteella. Tuo ihmistyyppi on samanlainen kaikille, eli kyseessä ei ole mikään henkilökohtainen viha sinua kohtaan.

Vierailija
17/51 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 00:45"]Eikö olekkin ahdistavaa, kun ihminen omalla käytösellä häiriköi noin, että oma rauha katoaa. Sillä sun työkaverille on isoja pulmia itsensä kanssa. Tuo ei oo normaalia, eikä tuollaista tarvitse sietää. Tiesitkö, että jotku tekevät tuota täysin tahallaan. Neuvoisin olemaan nyt turhaan ahdistumatta, ja ilmoitat rehellisesti työnantajalla tuosta tai sanot suoraan tälle "seijalle". Harmi kun tuota ei voi nauhoittaa nauhalla, vai voiko työpaikassa tehdä niin? Mutta jos joudut keskusteluun asian puolesta, pysy vain rauhallisena ja määrätietoisena miten asiat siellä työssä sujuvat, jos tuota käsitellään. Työpaikallani kuuluu käyttäytyä, ja siellä on olemassa myös säännöt. Työrauha kuuluu kaikille.
[/quote]

Kiitos vastauksesta! En ole pomolle uskaltanut asiasta puhua, sillä en tiedä kuinka hyvää pataa on Seijan kanssa, ja itse olen vain "kesätyöntekijän" asemassa. Enkä haluaisi antaa pomolle kuvaa etten tule toimeen työkavereiden kanssa. Seijallekin pelottaa sanoa, sillä riitatilanteissa tuppaan jäätymään ja sitten häviän... Ja sanasota siitä varmasti tulisi!

-AP

Vierailija
18/51 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa toki koittaa keskustella pomon kanssa, onhan aina olemassa pieni mahdollisuus että kukaan muu ole tästä Seijasta hänelle sanonut. Minulla on myös työpaikalla samanlainen "Seija", itse olen esimiesasemassa ja tämä meidän Seija on sellainen kieli ruskeana kulkeva yksilö. Minun läsnäollessani on aina samaa mieltä asioista ja tavoista toimia mutta kun selkäni käännään ni johan alkaa suu jauhamaan kuinka hän kyllä tietää miten asiat kuuluu hoitaa ja opettaa sitten näitä omia tapojaan nuoremmille työntekijöille oikeina ja sitten selvitellään kun hommat on hoidettu miten sattuu. Seijojen kanssa pitää olla tiukkana ja tehdä pelisäännöt selviksi, kuten aiemmissakin kommenteissa on sanottu. Ja sano sille omistajalle. Jos hänellä on yhtään järkeä päässä niin häntä kiinnostaa työntekijöiden hyvinvointi, iloiset työntekijät luovat positiivisia asiakaskokemuksia jotka tuovat asiakkaan uudelleen liikkeeseen. Ja ainahan voi kysyä josko niitä vuoroja voisi järjestää niin ettei se Seija sattuisi olemaan samaan aikaan.

Vierailija
19/51 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 00:37"][quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 00:16"]Itse kuvittelen tällaisen tyypin olevan sketsihahmo! Se oikeasti helpottaa. Asiallisena toki täytyy pysyä, mutta kun suhtautuu oikein, voi tämä ihmistyyppi jopa tuoda iloa päivään!
[/quote]

Ihan hyvä idea, kiitos! Ongelma on vain siinä että haukut kohdistuvat suoraan minuun... Itsellä ei siis ole vielä floristin tutkintoa, mutta tähtäimessä olisi päästä opiskelemaan se. Kaikkien haukkujen jälkeen tekemääni kimppua "korjatessa" tokaisi toissapäivänä että "Tämä ala siis tosiaan VAATII nopeutta, siisteyttä ja hyvää makua."

Vihlaisi, sillä yritän oikeasti parhaani... Ei pitäisi varmaan ottaa itseensä, mutta toivon ettei eukko murenna itsetuntoani murusiksi.
[/quote] Pidemmällä aikavälillä, tuollainen käytös omalta työkaverilla saa aikaan stressiä, jännitystä töihin menemisestä ja positiivinen työvire muuttuu negatiiviseksi. Voit kyllä ap sanoa ihan suoraan suomenkielellä Seijaihmeelle, että saisinko työrauhan, kiitos! Voit jopa jutella työnantajalle hänestä ennen sanomista, niin jos sattuu olemaan epämiellyttävä tapaus, niin työnantaja tietää asiasta, mikäli käy niin että Seija, ei asiaan asiallisesti osaa suhtautua ja juoksee työnantajan pakeille.

Vierailija
20/51 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up