Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö koulun antaa vapaata luottamustehtäviin?

Vierailija
11.03.2022 |

Opiskelen amiksessa ja meillä on nyt keskusteltu koulussa siitä, pitäisikö koulun tai harjoittelupaikan myöntää vapaata luottamustehtävien hoitamiseen.
Minun käsittääkseni samalla tavalla opiskelijalle pitäisi antaa vapaata kuin työssäkäyville, mutta koululla ollaan eri mieltä, koska nuorisotoimintaa ei kuulemma lasketa.
En ole päässyt siis kokouksiin paikalle ja se harmittaa ihan hirveästi, kun jostain syystä aina kokousten pitää olla siihen aikaan kun itse olen vielä koulussa tai harjoittelupaikalla.
Ymmärrän vielä jotenkin ettei päästetä vaikkapa nuorisovaltuuston kokouksiin, mutta en ole päässyt edes joidenkin lautakuntien kokouksiin joihin olen tullut valituksi kuntavaalien kautta niihin.
Onko kellään tietoa miten tämän oikeasti kuuluisi mennä?
Alkaa ärsyttää kun kaikki jää välistä ja koskaan ei sovi aikataulut yhteen.

Kommentit (23)

Vierailija
22/23 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä. Kolmannella asteella opintoja tehdään ikään kuin urakkatyönä. Tietty määrä oppitunteja pitää suorittaa, oli poissaolojen selitys mikä tahansa. Vaikka olisi sairaana, pitää opinnot suorittaa kuten ne on määrätty suoritettavaksi. Toki voi yrittää neuvotella vaihtoehtoisesta suoritustavasta esim. tenttimällä suorittaen. Kolmannella asteella on iso määrä opiskelijoita, joilla on luottamus- tai vastuutehtäviä, kilpailevat kansainvälisellä tasolla, jne. Jos tehtävät eivät mitenkään liity opiskeltavaan alaan, niistä ei voi kerryttää opintopisteitä eli esim. kokouksella ei voi korvata oppitunteja.

Yksi opiskelukaveri ajoi kolarin viimeisen vuoden syksynä ja oli pitkän aikaa pois opiskelusta. Opintoihin palatessaan kuvitteli että lääkärintodistuksella kuitataan suorittamatta jääneitä kursseja, mutta eihän se tosiaan niin mennyt. Joutui vielä seuraavana syksynä suorittelemaan kursseja, jotta sai paperit ulos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ammattikouluopintojen aakkosia on ottaa selvää omista oikeuksista työntekijänä. Sama pätee myös luottamushenkilöön. 

Kun sinä nyt olet kumpaakin, sinun ei todellakaan kuulu kysellä tätä asiaa vauvapalstalla vaan sinä olet se, joka kerrot muille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä viisi