Imetys ja tuttipullo
Täällä esikoista odottava kyselee tyhmiä...
Oletteko totuttaneet vauvan myös tuttipulloon, vaikka imetätätte? Itsellä siis tarkoitus imettää ja tarvittaessa lypsää pulloon. Missä vaiheessa tuota pulloon totuttamista kannattaa tehdä?
Kommentit (7)
Synnärillä jo annettiin tuttipullosta. Hyvin oppi sekä rinnalle että tuttipullolle.
Monet vauvat eivät opi pullolle lainkaan, vaikka kuinka opettaisi. Mä käytin itse rintakumeja nännien muodon takia, joten vauvat oppivat syömään myös pullosta aika helposti, mutta näin ei ole kaikkien vauvojen kohdalla.
Jotkut herkimmät vauvat voivat myös alkaa hylkiä rintaa, jos saavat pulloakin. Eli jos haluat varmistaa onnistuneen pitkän imetyksen, käytä pulloa vain silloin kun on "pakko". Niin minä tein, vain 3 kertaa söi vauva pullosta kun olin poissa yli 2 tuntia. Tämä siis puolen vuoden täysimetyksen aikana.
Kun imetys on hyvin käynnistynyt, voit kokeilla pulloa. Esim noin 2vk iässä. Siitä sitten jos esim 1x/vk pidät yllä. Enempää ei kannata, ettei ala hylkiä rintaa kun pullosta tulee vähemmällä työllä.
Meillä vauva sai ihan alusta asti yöllä yhden imetyksen pullosta. Mulla valui ekat pari kuukautta toisestakin rinnasta maitoa aina kun imetin, otin maidot talteen ja mies syötti pullosta yöllä että sain edes yhden pidemmän unipätkän. Yhdessä vaiheessa olikin sitten viikon mittainen tauko pullosta ja sen jälkeen ei pulloa enää huolinut.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 21:10"]Meillä vauva sai ihan alusta asti yöllä yhden imetyksen pullosta. Mulla valui ekat pari kuukautta toisestakin rinnasta maitoa aina kun imetin, otin maidot talteen ja mies syötti pullosta yöllä että sain edes yhden pidemmän unipätkän. Yhdessä vaiheessa olikin sitten viikon mittainen tauko pullosta ja sen jälkeen ei pulloa enää huolinut.
[/quote]
Meillä sama, alussa kelpas pumpattu äidinmaito pullostakin, sitten tuli pidettyä parin viikon tauko pullon annossa ja sen jälkeen pullo ei kelvannut enää ikinä vaikka sinnikkäästi yritettiin tarjota. Eli anna pullosta KERRAN JOKA PÄIVÄ, jos haluat, että pullo myös kelpaa jatkossa.
Alussa pullo oli kivempi joten piti huolehtia että tissikin kelpaa, sitten tissi oli niin hieno että pullo kelpasi huonosti. Lopulta vieroitus tissistä sujui hyvin ja pullo oli vaikeampi pala. Tasapainoilua.