Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua, miten eroon pahasta ajopelosta?

Vierailija
11.03.2022 |

Mulla on ollut ajokortti 20 vuotta, mutta 10 vuotta sitten ajaminen vain jäi pois eikä autoa ollut. Nyt on perheessä ollut auto pitkään, mutta en vain uskalla ajaa :(

Millä ihmeellä pääsen eroon ajopelostani? Pelkään, että pyörryn ratissa. Tuntuu, että mikään ei voi auttaa. Älkää sanoko, että senkun lähdet ajamaan, en pysty siihen, saan paniikkikohtauksen. Jos olisi jokin terapia, menisin heti!

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsiigaa Yle Areenasta Digital Racingin SIM Racing 2022.

Vierailija
2/19 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aja silloin on hiljaista ja joku mukana. Esim. Iltaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsiigaa Yle Areenasta Digital Racingin SIM Racing 2022.

Että mikä??

Vierailija
4/19 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota autokoulusta muutamia ajotunteja ja aja tuttuja reittejä hiljaisina aikoina.

Vierailija
5/19 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde rauhalliseen aikaan, vaikka sunnuntaiaamuna harjoittelemaan. Aja taajamissa ja vähitellen liikennevaloja ja liittymiä jne. Olen itse samassa tilanteessa, jännittää kun tulee vain muutaman kerran vuodessa ajettua.

Vierailija
6/19 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota pari rauhottavaa ennen lähtöä.

Vierailija
7/19 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Grand Theft Auto V. Siellä voi harjoitella ajamista.

Vierailija
8/19 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos pyytäisit että joku veisi autolla sinut jonnekin rauhalliseen paikkaan, vaikka jäähallin parkkipaikalle hallin ollessa kiinni.

Ja ekaksi tavoitteeksi vaikka vaan istua ratin taakse ja käynnistää auto.

Seuraavalla kerralla voi sitten ajaa vaikka metrin tai pari eteenpäin?

Kaveriksi mukaan joku rauhallinen ja kiireetön ihminen, joka ei painosta ja pienillä askelilla eteenpäin.

Tsemppiä!

Vierailija
9/19 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kans ongelmia ajaa yhtäkkiä. Sit tajusin syyn. Oli hiipinyt ikänäkö, enkä siksi nähnyt kauas enää riittävän tarkasti. Ajoin hämärään tunneliin ja siellä se tunne oli ikävä. Sit jonkun ajan päästä hiffasin, ettei näkö sumene mistään muusta syystä ku tosta ikänäkö jutusta ja hankin ajolasit. +1 on mulla hyvä ja a vot nyt ajo yhtä sujuvaa ku aiemminkin.

Joskus voi olla aika pienestä kiinni se on epävarmuuden tunne...

Vierailija
10/19 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen myös paria ajotuntia rohkaisuksi.

Vierailija
11/19 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä muu auta kuin kohdata pelkonsa. Ajattele että moni muukin ajaa ilman sen kummempia ongelmia. Minulla oli sama pelko mutta pakotin itseni sinne ratin taakse ja aloin ajamaan. Nyt olen ajanut sitten jo 5-vuotta ja nyt nautin ajamisesta :)

Vierailija
12/19 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autokoulut tarjoaa kyllä palvelua tuollaiseen tilanteeseen. On yllättävän yleistä.

Vierailija
13/19 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko suositella mitään autokoulua ajopelkoiselle pk-seudulla? Mulle se motari on ihan käsittämätön haaste, uskomaton ajatus että pystyisin ikinä ajamaan siellä.. pelkään onnettomuuksia todella paljon, pelkään että ajan kolarin tai kalliota päin jos vaikka pyörryn kesken ajon :/

Vierailija
14/19 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisko suositella mitään autokoulua ajopelkoiselle pk-seudulla? Mulle se motari on ihan käsittämätön haaste, uskomaton ajatus että pystyisin ikinä ajamaan siellä.. pelkään onnettomuuksia todella paljon, pelkään että ajan kolarin tai kalliota päin jos vaikka pyörryn kesken ajon :/

Ehkä sittenkin tarvitset jotain muuta apua autokoulun lisäksi? Onko kyse siis vain itseluottamuksen puutteesta vai onko sinulla oikeasti jotain ajoa haittaavia pelkotiloja?

Vierailija
15/19 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepä se kun en tiedä! En tiedä mistä pelko johtuu. Ja riittääkö ajo-opetus voittamaan sen.

Vierailija
16/19 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistu Suomen surkeimpaan kuskiin.

Vierailija
17/19 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinun sitten jostain syystä pakko ajaa? Itselläni on melko samat tuntemukset, mutta olen ajatellut, että sitten en vain aja autoa. Onhan ihmiset ennenkin pärjänneet ilman ajotaitoa ja autoa. Itse asun pääkaupunkiseudulla, joten kuljen joukkoliikenteellä ja pyörällä paikasta toiseen sekä tarvittaessa vaikka taksilla.

Vierailija
18/19 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuostakin terapista joku maksun ota ja järjestä aikoja.

Vierailija
19/19 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katatrofiajattelu:

"Parasta olla kävelemättä ympäri keittiötä porkkanaa syödessä, koska jos kompastun, vedän porkkanan väärään kurkkuun ja kuolen. Onhan tämän polun ja tuon rotkon välillä tietysti aita, mutta maa varmasti sortuu, vie aidan mennessään, putoan rotkoon ja kuolen. Tänään olen niin epäilyttävän iloinen, että huomenna aivan varmasti koittaa takaisinmaksun aika – saan ehkä syöpädiagnoosin ja lopulta kuolen."

"Katastrofiajattelu on kognitiivinen vääristymä. Se saa ihmiset ajattelemaan pahinta mahdollista lopputulosta pienessäkin vastoinkäymisessä.

Jos esimerkiksi katastrofiajatteluun taipuvainen opiskelija ei pääse yhdestä tentistä läpi, hän voi alkaa ajatella olevansa surkea opiskelija, jonka alamäki elämässä alkaa juuri tästä hylätystä tentistä ja päättyy katuojaan."

Lähde: https://www.evermind.fi/katastrofiajattelu/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi