Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisella työhakemuksella pääsisi edes haastatteluun?

Vierailija
13.08.2015 |

Olen kokeillut vaikka mitä, mutta en ole päässyt edes haastatteluun.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannissa EI SAA laittaa kuvaa, ihmetyttää Suomen syrjivä rekrytointikulttuuri.

Vierailija
2/15 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pääsin muuta vuosi sitten sellaisella, jossa oli heti otsikossa kirjoitettu hakemani paikan ammattinimike väärin. Hain teknisen dokumentoijan paikkaa. Hakijoita oli kymmeniä. Kyllä se vaikuttaa eniten mitä osaa ja mitä on tehnyt kuin se, miten hieno hakemus on. Tämä oli tapauksessanikin ratkaiseva tekijä. Hakemus oli aika lyhyt eikä siinä muita virheitä ollut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama juttu.

Vierailija
4/15 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisin hakemus, jolla pääsin haastatteluun:

Ekassa kappaleessa kaksi lausetta. Mitä paikkaa haen, miksi haen ja miksi olisin hyvä.

Toisessa kappaleessa kolme lausetta. Hakemani paikan kannalta keskeisin työkokemus ja mitä olen töissä oppinut.

Kolmas kappale neljä lausetta. Millainen työntekijä olen, miten toimin työyhteisössä ja lyhyt maininta atk-taidoista, joita hakijalta työpaikkailmoituksessa edellytettiin.

Neljäs kappale palkkapyyntö ja milloin olen valmis aloittamaan työt. Lopetuksena jotain "tulen mielelläni esittäytymään ja kertomaan lisää itsestäni" diipadaapaa.

Lyhyt ja ytimekäs hakemus toimii parhaiten. Sivu on maksimipituus, mulla taitaa yleensä olla alle puoli sivua. Kannattaa keskittyä esittämään oikeasti se, mitä osaa ja miksi pitäisi tulla valituksi. Esim. koulutuksesta on usein ihan turha jaaritella liikaa. Mukaan CV, jossa yhteystiedot, työhistoria, koulutus, kielitaito ym. Ja asiallinen, mutta iloinen kuva kasvoista.

Vierailija
5/15 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ärsyttää kun kysyy et kannattaako mun tällasilla ja tällasilla papereilla hakea ni sanotaan vaan et joo pistä paperit tulemaan vaan. Ja sit ku näkee hirveen vaivan todistusten kopioinnissa ja CV:n päivittämisessä ni ei tuu ees kutsua haastatteluun. Miksei voi vaan heti sanoa et joo ei kannata, sori et tuolöa taustalla me ei kutsuta haastatteluunkaan. Tuntuu et ne haluu vaan täytettä hakijalistaan et voivat sitte sanoa et näin paljon meille tuli hakemuksia!

Vierailija
6/15 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 18:15"]Joo ärsyttää kun kysyy et kannattaako mun tällasilla ja tällasilla papereilla hakea ni sanotaan vaan et joo pistä paperit tulemaan vaan. Ja sit ku näkee hirveen vaivan todistusten kopioinnissa ja CV:n päivittämisessä ni ei tuu ees kutsua haastatteluun. Miksei voi vaan heti sanoa et joo ei kannata, sori et tuolöa taustalla me ei kutsuta haastatteluunkaan. Tuntuu et ne haluu vaan täytettä hakijalistaan et voivat sitte sanoa et näin paljon meille tuli hakemuksia!
[/quote]
No hankalapa sitä on siinä varmaan yksitellen arvioida, kysyjästä pääsee kätevästi eroon sanomalla että laita ne paperit niin katsotaan.

Vierailija
7/15 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisiin paikkoihin pitää lähettää kopiot todistuksista? Ja ihanko paperisina, jos niistä hirveä vaiva tulee?

Vierailija
8/15 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmosen kaltaisia hakemuksia tehty ja myös pidempiä. On huumoria, on virallista, on sopivan röyhkeetä hakemuksia jne.
Kuvalla ja ilman.
Olen kehunut itseäni sekä ilmaissut että juuri kyseinen firma kiinnostaa työnantajana jne.
Kaikkea maan ja taivaan väliltä kokeiltu. Mutta kun ei niin ei.
Ap

Vierailija
9/15 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakemuksesta pitää käydä ilmi, että hakija tietää mitä työtä on hakemassa. Työpaikkailmoitus ja esimerkiksi työnantajan nettisivut kannattaa katsoa ensin tarkkaan läpi. Mainitse vain työn kannalta oleellinen osaaminen hakemuksessa, muut harrastekurssit voit luetella halutessasi CV:ssä. Kerro, miksi juuri sinä olisit hyvä valinta tähän työhön, ja miksi juuri tämä työ kiinnostaa sinua. Kun rekryn aikana tulee luettavaksi 50-100 hakemusta, niin ensimmäisenä karsiutuvat ne, joiden hakemuksesta näkee että samalla paperilla on haettu kaikkea kaupan kassasta jakeluauton kuljettajaan, eikä ainakaan tämä työ ole motivoinut niin paljoa, että hakemusta olisi vaivautunut edes muokkaamaan siihen sopivaksi. 

Vierailija
10/15 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 18:41"]

Kolmosen kaltaisia hakemuksia tehty ja myös pidempiä. On huumoria, on virallista, on sopivan röyhkeetä hakemuksia jne. Kuvalla ja ilman. Olen kehunut itseäni sekä ilmaissut että juuri kyseinen firma kiinnostaa työnantajana jne. Kaikkea maan ja taivaan väliltä kokeiltu. Mutta kun ei niin ei. Ap

[/quote]

Ole asiallinen ja positiivinen, anna reipas vaikutelma. Vältä konditionaalin käyttöä (ei siis "haluaisin" vaan "haluan") ja mielistelyä työnantajaa kohtaan. Kuva kannattaa laittaa, hakemus jää paremmin mieleen. Muutenkin tuntemattomille ihmisille on aina kiva saada kasvot.

Vierailija
11/15 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo pituus ei ole kaikki kaikessa, jos siis yhdessä ja sivussa ja väljähkössä asettelussa pysytään. Kannattaa yrittää "vastata" hakemuksessa ilmoituksessa lueteltuihin toivomuksiin taidoista ja osaamisesta. Ilmoituksesta riippuen se voi viedä enemmän tai vähemmän tilaa, aina kokemusta ja osaamista ei saa listattua lyhyesti, jos työnkuvakin on monipuolinen. Mutta toisaalta jos asiat saa listattua lyhyesti, niin turha mitään ylimääräistä sisältöä on väkisin keksiä, muu osaaminen löytyy kuitenkin cv:stä.

Vierailija
12/15 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä työnhakuneuvoissa on vähän se ongelma, että tässä taloustilanteessa ei ole mitään patenttiratkaisua, jonka ihmisille voisi tarjoilla. Voi olla aika turhauttavaakin lukea toistuvia neuvoja eri paikoista, noudattaa niitä parhaansa mukaan ja silti jäädä ilman positiivista lopputulosta. Välttämättä vika ei ole missään muussa kuin siinä, että hakijoita on liikaa.

Tietysti on hyvä yrittää koko ajan parantaa omaa hakemustaan, mutta on hyvä myös yrittää välttää sitä ajattelua, että omissa hakemuksissa tai itsessä on jotain vikaa, kun ei tärppää. Varsinkin jos hakemusta on hiottu paljon ja sitä on kommentoinutkin joku ulkopuolinen. Suurin osa hakijoista on ammattitaitoisia, motivoituneita ja hyviä työntekijöitä. Tämä aika on vain siitä julma, että kaikki eivät pääse kykyjään  näyttämään. Hyviä te silti olette!

Vierailija
13/15 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pituus on kyllä kaikki kaikessa, jos hakemuksia tulee se 150 kpl. Eihän kukaan lue kun muutaman rivin alusta.

Tässä malliksi yksi, jolla olen päässyt haastatteluun ja varasijalle ( hakuilmoituksessa erikseen mainittuja työtehtäviä ja ominaisuuksia olen luetellut noin yhden virkkeen verran varsinaisessa hakemuksessa, ... = tarkemmin työpaikka ja tehtävät):

Haen avoimeen .... virkaan.

Tehtävään soveltuva koulutukseni (vaaditaan tietyn asetuksen mukainen kelpoisuus):

- ylempi korkeakoulututkinto, suorituspaikka, aika ja pääaine.

- muut tehtävässä vaaditut ja tarpeelliset opintosuoritukset

Olen tutustunut toiminta-alueeseen jo vuodesta 1988, jolloin aloitin työni ...

Alueen kunnat ja eri viranomaiset ovat tulleet tutuiksi myös toimiessani ... (työssä, jossa oli samoja vaatimuksia kuin tässä)

... (vastaava työ) olen saanut käytännön kokemusta (tässä vaadituista töistä). Yhteistyökyky, neuvottelutaito, laajojen kokonaisuuksien hallinta ja kehittämisvalmius olivat välttämättömiä aiemmassa työssäni. ...

Ottaisin mielelläni vastaan uuden haasteellisen tehtävän, jossa olisi hyötyä ... opinnoistani sekä aikaisemmasta monipuolisesta  työkokemuksestani.

Vierailija
14/15 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus jotenkin siihen malliin että: olen alle kolmekymppinen vasta korkeakoulusta valmistunut....

...tarvitsen ensimmäisen työpaikan joten voin tehdä todella halvalla aluksi...

...myös 6kk palkaton harjoittelu sopii...

Yli viisikymppisten kannattaa mennä vaikka yrittäjäkurssille koska jos et satu olemaan alasi ainoa ammattilainen niin joku nuorempi hakija kutsutaan haastatteluun sata kertaa sadasta. 

Vierailija
15/15 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helvettiä ne rekrytoijat sitten tekevät jos ei ole "aikaa" lukea edes halemuksia kunnolla? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä