Imetys ja raskaus
Saako jatkaa imetysta vaikka on myos raskaana? Vauva on jo 9 kk, joten imetyksen voisi jo lopettaa, mutta tietaako kukaan, onko siita haittaa sikiolle?
Kommentit (8)
Imetyksestä raskauden aikana ei pitäisi olla ongelmia, jos edellisessäkään raskaudessa ei ole ollut esim. ennen aikaisia supistuksia, ennen aikaista synnytystä tms.
Itse imetän edelleen, rv 26 menossa ja aion jatkaa tandemimetyksenä. Meillä tosin imetettävä on vasta 10 kk ja lehmänmaitoallerginen, joten en näiden syiden takia myöskään halua vielä imetyksestä luopua.
Mutta n.puolivälissä maito loppui/väheni niin paljon että taapero vieroittui vähitellen itsestään. Totesi välillä että " tisu oli hyvää, ei tullu mitään" ja sitten unohti edes pyytää. Olin varautunut tandemiin, mutta toisaalta ihan kiva kun vieroittui kuitenkin omasta aloitteestaan. Tyttö oli silloin 2v4kk. Neuvolassa neuvolantäti rutisi pari ekaa kertaa imetyksestä, mutta totesin että olen ottanut asiasta selvää ja aion jatkaa imetystä. Koko raskaus on sujunut hyvin, paremmin kuin esikoisen jolloin oli turvotusta ja verenpainetta. Hauskaa oli kun tämä samainen neuvolantäti totesi sitten kun tytöllämme oli ollut raju oksennustauti, että " hyvä kun imetät vielä" , vaikka edellisillä käynneillä oli suhtautunut asiaan negatiivisesti.
En tiedä missä vaiheessa raskautta olet, mutta varaudu siihen että joillain rinnat saattavat olla aika kipeät alkuvaiheessa. Itselläni oli, mutta helpottui kyllä sitten kun raskaus eteni. Mutta tosiaan, imettäminen raskausaikana ei ole mitenkään vaarallista. Syö itse hyvin, kuten raskausaikana nyt muutenkin. Itse käytin myös kalkkilisää sillä en juo maitoa enkä ollut varma riittääkö muista lähteistä saamani kalsium sekä imetykseen, sikiölle että minulle.
.. minulla jo raskauden alkuvaiheessa ja esikoiseni sai siksi imetystä vain 5 kk. Toisen vauvan kohdalla maito loppui jo muutamassa viikossa, eli todella todella kateellinen olen teille, joilla maitoa riittää vaikka kahdelle vauvalle!
Meille sanottiin neuvolassa, että imetystä ei raskausaikana suositella, mutta jos maito ei olisi loppunut, olisin kyllä jatkanut. Kurjuus!
Belllis
minä imetin myös raskausaikana. Poika oli reilut 8kk kun sain tietää olevani raskaana. Mutta kuinka kävikään, poika päätti lopettaa itse rinnan syönnin 9 kuisena. Ei vaan enää kelvannut. Liekkö maku maidolla muuttunut?! Jostain olen kuullut että raskaus saattaisi vaikuttaa maidon makuun... Toisaalta olikin hyvä että imetys loppui, sillä sitten pahoinvoinnin alettua tuskin olisi voimat enää siihen riittäneet.
Näin meillä :)
Raskaus on viela ihan alussa, mutta nyt alkoi armoton pahoinvointi. Ruoka ei pysy sisalla ja olo on tuskanen. en tieda oisko itelle parasta lopettaa imetys, etta sais edes sen imetykseen kuluvan energian itselle... En tieda mika ois parasta meille kaikille, mulle, vauvalle, ja masutoukalle... Ekassa raskaudessa pahoinvointi jatkui monta kuukautta, joten pahinta pelkaan.
Itse tosiaan imetän nyt raskausaikana ja olen kärsinyt pahoinvoinnista... ei mukavaa. Jostain muistan lukeneeni, että imetys raskausaikana voi valitettavasti lisätä pahoinvointia. Omalta osaltani tämä raskaus on pahoinvoinnin hiukan helpompi kuin edellinen. En osaa sanoa, mistä johtuu, mutta vähemmän olen oksennellut kuin viimeksi.
minulle sanottiin, että voi olla parempi lopettaa imetys pikkuhiljaa, koska viehän sekin voimia. Lopetin ensin päiväimetykset, iltaimetyksen ja lopuksi aamuimetyksen pari viikkoa sitten. Esikoinen on kohta vuoden. Huomasin ainakin itsessäni, että imetys todella vei voimia ja olin hirmu väsynyt ja kun jätin imetyksiä pois, se helpotti hieman. Tarvitset kuitenkin mahdollisemman paljon energiaa masuvauvan vuoksikin. Jos jatkat imetystä, kannattaa katsoa, että syöt tarpeeksi, että energiaa riittää kolmelle!
Imetys voi aiheuttaa supistuksia. Jos lääkäri kieltää seksin, niin sitten on hyvä imetyskin lopettaa. Muuten ei ole haittaa ja jotkut imettävät jopa kahtakin lasta samanaikaisesti (vauva ensin, taapero sitten).