Kodinhoitohuoneen funktio ja tarve
Pienessä kerrostaloasunnossa kun asutaan, ei oikein osaa kuvitella mitään varsinaista käyttötarkoitusta (isolle) kodinhoitohuoneelle. Paljon pienempikin riittäisi, oikeastaan jopa vähän isompi pesuhuone, jonne mahtuisi pyykkikone, olisi ihan riittävä. Käyttäisi sen khh:n osuuden johonkin hyödyllisempään
Mutta, miksi siis pitäisi olla kodinhoitohuone? Ja mikä on mielestänne khh:n minimikoko?
Kommentit (27)
Kodinhoitohuone on välttämätön. En suostuisi asumaan asunnossa jossa sitä ei ole. En kyllä halua pyykinhajua ja pölyä kylppäriini. Kun käsitellään vaatteita niin niistä irtoaa pölyä joka sitten tarttuu seiniin ja joka ikiselle pinnalle. Haluan että minulla on paikka jossa vaatehuolto tehdään. Kodinhoitohuoneessa tehdään myös muuta. Se on sellainen yleinen kodin työhuone jossa tehdään likaavat kodin työt. Kuten pyykinpesu, askartelut, ompelutyöt ym. Meillä se on myös se paikka johon viedään kastuneet vaattee kuivumaan. Kumisaappaat ja talvisaappaat jos ne on kostuneet.
Kodinhoitohuone on keksintö entisestä apukeittiöstä joka oli maataloissa. Parasta mitä on kerrostaloasuntoihin keksitty.
Meillä on kodinhoitohuone yhdistetty vaatehuoneen kanssa. Sieltä löytyy pesukone, kuivausrumpu, isolla vesialtaalla varustettu vaatehuoltopöytä ja keskuspölynimurin yksikkö varusteineen omassa tilassaan. 2,40 korkeaa kaappitilaa muutama metri ja muutama kymmenen hyllymetriä verkkohyllyjä lisättynä muutamalla metrillä vaatepuutilaa. Lisäksi omat tilat siivousvälineille. Kaikki vaatteiden säilytykseen ja huoltoon ja siivoukseen liittyvät asiat tapahtuvat kodinhoitohuoneessa.
Ihan ehdoton lapsiperheessä! Ennen asuttiin pienessä kerrostaloasunnossa, jossa ei ollut khh ja kaikki nurkat oli aina täynnä puhdasta pyykkiä, jota ei kukaan ehtinyt viikkaamaan ajoissa. Nyt pyykit, likaiset ja puhtaat, on khh:ssa ja muu koti on siisti. Khh <3
Onneksi ei ole lapsia. Ei tarvitse maksaa yhdestä epämiellyttävästä huoneesta.
Tän vuoden asuntomessuilla oli talo, jossa oli kaksi kodinhoitohuonetta. Ylä- ja alakerrassa omat, ja ihan normaali 5-henkinen perhe oli rakennuttanut. Se oli mun mielestä aikamoista neliöiden tuhlausta.
Asun kaksin mieheni kanssa, ja välillä ollaan ajateltu, että sellainen vaatekomeron kokoinen kodinhoitokomero voisi olla kiva. Ei kuitenaan missään tapauksessa mitään kokonasta huonetta!
Kuivausrumpu mahtuu sinne ja mahdollisesti useampi pyykkikori ja kuivausteline. Sinänsä mulle ei ole kyllä väliä onko khh vai vähän isompi kylppäri. En ikinä silittäisi missään pikkkukopissa vaan mielummin vaikka telkkua katsellen.
Mä niin haluaisin kodinhoitohuoneen. Olisi ikkuna, paikka mankelille, pesukone ja kaappi likapyykille ja pesuaineille, lavuaari, tila pyykinkuivaukseen ja ovi ulos, että voisi käydä ravistelemassa tekstiilit siitä suoraan. Ideaalitilanteessa vielä paikka kahdelle vierekkäiselle pesukoneelle. Toinen normaali ja toinen koirien pyykeille ja matoille. Olisin ihan valmis maksamaan parikyttonnia lisää asunnosta, jos tommosen saisi pienehköön perheasuntoon. Mutta kun niitä on vain omakotitaloissa ja jossain isoissa asunnoissa.
Meillä on n. 10m2 khh ja on älyttömän kätevä. 3 poikaa pelaa lätkää niin voitte arvata mikä määrä sitä hikistä harrastuskamaa on. Ja on kätevää kun sinne pääsee myös suoraa ulkoa pesemään kuraisen koiran.
Mun mielestä olis tosi ankeeta jos vieraat joutuisivat käymään vessassa jonka yhteydessä on pyykkikone. Mutta kukin tyylillään, meillä kunnon khh oli ihan ehdoton kriteeri kun etsittiin kotia.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:16"]Tän vuoden asuntomessuilla oli talo, jossa oli kaksi kodinhoitohuonetta. Ylä- ja alakerrassa omat, ja ihan normaali 5-henkinen perhe oli rakennuttanut. Se oli mun mielestä aikamoista neliöiden tuhlausta.
[/quote]
Joo mäkin tätä ihmettelin! Mutta samassa talossa oli myös oma wc/kylpyhuone ja vaatehuone jokaisessa makkarissa plus vielä vieras-wc ja vaatekaapit erikseen joten ei tainnut olla rahasta pulaa rakennuttajilla.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 01:11"]
Itselläni on toive joskus hankkia asunto, jossa olisi tilava hyvinvarustettu ikkunallinen kodinhoitohuone. Khh pitäisi mahduttaa kaikki pyykkirumpaan liittyvät asiat. Peuskone, kuivaurumpu, mankeli, säilytystilaa pesuaineille, siivousvälineille ymv. sekä silitykselle. En haluaisi silittää muualla asunnossa, koska se on melko pölyävää hommaa. En tykkää silittämisestä, mutta joskus se on kuitenkin välttämätön juttu. Ymmärrän kuitenkin, ettei kaikki arvosta ko. kodin huoltoon tarkoitettua erillistä huonetta. Aika näyttää toteutuuko oma haaveeni :).
[/quote]
Pölyävää? Miten niin? Ravisteletko vaatteita kovasti silittäessäsi? Meinaan ei mulla ainakaan mikään pölyä silittäessä. Paljon mieluummin istun vaikka olkkarin sohvalla silittäessäni ja katson samalla jotain telkkarista kuin nyhjään muilta piilossa kodinhoitohuoneessa. Ilmankos minä silitänkin melkein kaiken pyykin, parin päivän välein reilut puoli h.... Silittäminen on mukavaa, kun siitä tekee mukavaa.
Mutta sinänsä olen samaa mieltä edellä kommentoineiden kanssa, kodinhoitohuone ei ole must, mutta ihan kiva tapa piilottaa katseilta arkiseen huoltoon liittyviä asioita. Jos rakentaa itse talon, sen huonejärjestyksen voi tehdä ihan omannäköisekseen.
Hyvällä suunnittelulla pienempikin khh menee, meillä on surkeasti suunniteltu 8m2 huone, mutta siellä on kaikki pyykkihuoltoon liittyvä, siivoukseen liittyvä (imurit, mopit, pesuaineet, höyrypesurit yms), lääkkeet ja sidetarpeet, lamput ja patterit, kukkaruukkujen suojaruukut ja muu sälä, jolle ei muuta paikkaa keksi, ompelukone tykötarpeineen, ja sitten miehen harrastusvälineet ja vaatteet.
Meillä on suurehko kodinhoitohuone. Sinne mahtuu pyykinpesukone, kuivuri, laatikoston upotettu silityslauta, kaapit imurunletkulle (keskuspölynimuri, niin "käärme" on PITKä ja tilaavievä), liinavaatekaapit, kaappi käsityövälineille, liakvaatekorit eri värisille pyykeille, naulakot, runsaasti tasotilaa jne.
Pidän kovasti. Ilmankin varmatsi pärjäisi, mutta nykyisellään sujuvoittaa paljon arkea ja auttaa pitämään paikat siisteinä.
Me muutimme nk piianhuoneen kodinhoitohuoneeksi. Siellä on pesutorni, mankeli, kaapista ulosvedettävä silityslauta, ompelukone, tilat siovousvälineille ja pyykille. Yksi seinä on omistettu vaatesäilytykselle. Keittiön jälkeen khh on kodin tärkein tila.
Ihanaa, kun kylpyhuoneessa ei tarvitse pestä pyykkiä. Ja meitä on vain mies ja minä.
Khh on paras! Meillä samassa tilassa vaatehuone, ei tarvitse kiikuttaa puhdasta pyykkiä ympäri taloa. Likaiset tuodessa otetaan puhtaat tilalle.
Imurin letku, siivouskamat, harrastusvälineet, kaikki kodin tekstiilit, harvemmin käytettävät ulkovaatteet ja kengät, kuivauskaappi, kuivausrumpu ja pari (!) pesukonetta. En mä noita tahtois kylppärissä katsella, meillä peseytymistilat eri oven takana.
Huoneen koko 14m2.
Meillä on iso kodinhoitohuone. Emme ole sitä itse suunnitelleet, mutta talossa on siis aika iso. Sinne mahtuu pyykinpesukone ja kuivuri, likapyykki, kaappeihin kaikki liinavaatteet ja pyyhkeet, siivouskomero. Siellä on vesipiste, taso jolla viikata vaatteita. Aikanaan nuorimman vaipanvaihtopaikka oli siellä vesipisteen vieressä. Oli tosi kätevä. Kodinhoitohuoneessa silitän ja kuivaan pyykit, en tykkää käyttää kaikessa pyykissä kuivuria. Mahtuisi myös hyvin mankeli, jos mankeloisin ;-) Siellä on myös käynti saunaosastolle, joten kodinhoitohuoneessa on penkki ja naulakot, jossa vaihtaa/riisua vaatteet ja ripustaa pyyhkeet. Kodinhoitohuoneestamme on myös käynti ulos pienelle katetulle kuistille, jossa voi vilvoitella saunan jälkeen tai vaikka kuivata pyykkejä kesällä. Uloskäynnin edessä on kurakko, jossa voi putsata helposti nuorimman kuravaatteet, tai muun tosi likaisen minkä vaan.
Todella kätevä tila, mutta ymmärrän hyvin, että voi tuntua tilan haaskaamiselta. Ilmankin varmasti pärjää.
Ollaan lapseton pariskunta ja ei ole koskaan tuntunut, että 170m2 kokoisen talomme kodinhoitohuone olisi muka jollain tavalla turha. Päinvastoin. En ikimaailmassa haluaisi pestä ja viikata pyykkiä suihkun kanssa samoissa tiloissa.
Meillä on myös koira, joten kuraritilä ja pesutila kodinhoitohuoneessa on välttämätön. Koiran voi myös jättää kuivumaan khh:n, jolloin kura ei siirry muuallr taloon.
Ymmärrän kyllä tilanteen jos on kaupunkilainen ikisinkku ja villi bilettäjä, jolla ei tosiaan ole tarvetta kodinhoitohuoneelle.
Meille ihanne olisi eteisen yhteydessä oleva kuraeteinen, jossa voisi huuhtoa kurikset ja kumpparit ja kuivattaa lenkkivaatteet ym. Makuuhuoneiden ja pesutilojen yhteyteen sitten pieni kodinhoitohuone, jossa pesutorni, taso pyykkien käsittelyyn ja mankeli, vaatekaapit.
Kyllä huonejako riippuu ihan käyttäjästä.Itse haluan luopua isoista erillisistä makuuhuoneista ja käyttää tilaa vaikkapa harrasteisiin ja kodinhoitoon. Joku toinen haluaa tilaa vaikkapa elokuvien katseluun. Meitä on moneksi.
"Riippuu perheestä. Monissa lapsiperheissä kodinhoitohuone on ilmeisesti sellainen yleinen eteisenä, välitilana, kuraisten koirien ja pyykinsäilytyspaikkana toimiva tila, jonne voi halutessaan levittää myös pyykkitelineen kuivumaan. Useinhan se toimii myös saunan pukuhuoneena."
Yleisimmin kai ajatellaan khh:n olevan sellainen arkieteinen, jota muksut ja koirat käyttävät. Molemmat tuovat kaksi kiloa hiekkaa ja santaa ja lehtiä ja muuta kuraa siihen lattialle. Lisäksi on läjä kenkiä ja ulkoiluvaatteita.
Niin kysympähän vaan että kuka siellä siivoaa joka päivä, jos kerran samaisessa tilassa käsitellään pyykkiä, myös sitä puhdasta, ja sitten pitäisi vielä saunan jälkeen päästä puhtain jaloin kotisohvalle löhöämään?