Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ansiosidonnaiselle jääminen vai uusi työpaikka

Vierailija
10.03.2022 |

Minut irtisanotaan YT vuoksi huhtikuusta alkaen ja pääsisin muihin hommiin ko. yrityksessä, mutta lopputilanne on, että töistä käteen jäävä osuus olisi about sama mitä saisin ansiosidonnaisella suoraan. Otanko riskin ja jään työttämäksi ja nauttimaan ansiosidonnaista vai huonopalkkaisen työn? Mitä tekisitte? Töitä voi olla tulevaisuudessa hankala saada, mutta tio tarjottu työ ei mikään unelmaduuni vaan päinvastoin.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkatyössä keräät eläkettä, kuulut työterveyden piiriin, urasi ei katkea ja helpompi päästä parempiin hommiin myöhemmin

Vierailija
2/18 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnainen loppuu aikanaan, lisäksi tulee aktiivimallit ja muut, työttömänä on aina hankalampi saada uutta työtä mitä työllisenä puhumattakaan stressistä, joka tulee jatkuvasta työnhausta. Itse ottaisin työn vastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otitko huomioon ansiosidonnaisen veroprosentin, joka on yli 20%?

Kyllä minun kannatti käydä töissä.

Lisäksi töitä on helpompi saada palkollisena kuin anssarina.

Vierailija
4/18 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu iästäsi! Itse jäisin ansiosidonnaiselle ikäni puolesta(60v) Eläkettä ei tosin kerry,mutta ei se lisää elinvuosiakaan.

Vierailija
5/18 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ansiosidonnainen loppuu aikanaan, lisäksi tulee aktiivimallit ja muut, työttömänä on aina hankalampi saada uutta työtä mitä työllisenä puhumattakaan stressistä, joka tulee jatkuvasta työnhausta. Itse ottaisin työn vastaan.

Stressiä? Minä olen elämäntapatyötön ja elämä on erittäin leppoisaa. Miksi minun tulisi stressata?

Vierailija
6/18 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stressiä? Minä olen elämäntapatyötön ja elämä on erittäin leppoisaa. Miksi minun tulisi stressata?

No minä en ole, joten työpaikan löytäminen aiheutti stressiä. Innostus, kun löysi itselle sopivan paikan, hakemuksen viilaaminen, jännitys, kun odotti vastausta, epätoivo, kun mitään ei kuulunut ja lopulta iso suru, kun ei taaskaan saanut töitä. Perheellisenä tarvitsin rahaa ja itselle mieluista työtä.

Vierailija
7/18 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on provo.

Kukaan ei saa yhtä paljon ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa kuin sai palkkaa.

Vierailija
8/18 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitus on provo

Kukaan ei saa yhtä paljon ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa kuin sai palkkaa.

Eipä siinä kovin suurta eroa ole!

Vierailija
9/18 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskimäärin työttömyys lisää sairastamista ja lyhentää elinikää.

Kyllä minullekin ekat 2 kk työttömyyttä oli ihanaa lomaa, mutta kun ensimmäisen autorempan kustannukset joutui tikistämään ansiosidonnaisesta, niin hymy hyytyi. Lisäksi ärsytti siirtyä hernesoppakuurille aina kun halusi päivien sisällöksi jotain muuta kuin työhakemukset, Sims 4:n tai (ilmaisen) ulkoliikuntasalin.

T. 1 v. työttömänä, ei kiitos ikinä enää

Vierailija
10/18 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnainen kerryttää eläkettä, ehkä noin puolet palkkaan verrattuna. Anssille "kannattaa" mennä jos on noin 60-kymppinen. Vielä on eläkeputken mahdollisuus. Tosin sitten on oltava työnhakija virallisesti.

Vierailija
11/18 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan saanut työttömyyskorvausta tai ansiosidonnaista päivärahaa. Olisihan se kivaa saada olla kotona ja ansiosidonnaista päivärahaa maksetaan pankkitilille. Mikäs sen mukavampaa! Olisi kerrankin 24/7 aikaa omalle perheelle, omille lapsille, kodille ja jopa harrastuksille, itsensä kehittämiselle ja levolle!

Tosiasia on se, että Suomessa kohtuullisella ansiosidonnaisella päivärahalla voi ansaita jopa paremmin kuin rehellistä, matalapalkkaista työtä tekemällä. Polttoaineen korkea hinta - yli 2€/litra - tekee työssäkäynnistäni kaupan alan matalapalkkatyössä kannattamatonta.

Valitettavasti omaa autoa on pakko käyttää työmatkoihin. En voi käyttää julkista liikennettä epämukavien työaikojen ja vuorotyön takia. Linja-autovuoroja ei kulje niin, että pääsisin linja-autolla kotoa töihin ja töistä kotiin. Työmatkaa on noin 15 kilometriä/suunta. Talvella ja liukkailla keleillä polkupyörällä (tavallinen pyörä, ei sähköpyörä) kulkeminen on hidasta ja vaarallista.

Vierailija
12/18 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu iästäsi! Itse jäisin ansiosidonnaiselle ikäni puolesta(60v) Eläkettä ei tosin kerry,mutta ei se lisää elinvuosiakaan.

Ansiosidonnainen kerryttää myös eläkettä.

Vierailija
13/18 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset aika usein luulevat liikoja ansiosidonnaisesta. Se on bruttona keskimäärin ihan pikkuisen yli puolet perustana olevasta palkasta ja veroa maksetaan karkeasti 20-25 %.

Isotuloiset tietysti saavat anssin, jolla pärjäilee, mutta senkin laskennassa leikkuri vie ison osan tietyn tulorajan jälkeen.

Työttömäksi joutuessa menettää tosi paljon, terveyspalvelut esim. mainitakseni. Kun ansiosidonnaisen päivät on kulutettu, joutuu € 500/kk nettotuloille.

Työttömiä työnhakijoita on edelleen n. 300 000, uuden työn saaminen voi olla tosi tiukassa - kaikki eivät ole sairaanhoitajia tai eivät voi alkaa lähihoitajaksi.

Suosittelen vahvasti sen työpaikan ottamista ja sitten sieltä käsin hakea sopivampaa.

Vierailija
14/18 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajatus on lomailla niin ansiosidonnainen on huono vaihtoehto. Jos pystyt hyödyntämään sen ajan jollain merkittävällä tavalla ja sen jälkeen työllistymään niin se voi olla hyvä vaihtoehto. Jos menet paljon omaa osaamistasi "huonompaan" paikkaan niin voi olla vaikeaa nousta sieltä. Muiden silmissä olet aina niin hyvä kuin viimeisin tehtäväsi on.

Vierailija
15/18 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet nuori/nuorehko ja omaat jonkun tärkeän harrastuksen tai muun intohimon, suosittelen lämpimästi ansiosidonnaista. Muussakin tapauksessa varmasti parempi vaihtoehto.

Vierailija
16/18 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan saanut työttömyyskorvausta tai ansiosidonnaista päivärahaa. Olisihan se kivaa saada olla kotona ja ansiosidonnaista päivärahaa maksetaan pankkitilille. Mikäs sen mukavampaa! Olisi kerrankin 24/7 aikaa omalle perheelle, omille lapsille, kodille ja jopa harrastuksille, itsensä kehittämiselle ja levolle!

Tosiasia on se, että Suomessa kohtuullisella ansiosidonnaisella päivärahalla voi ansaita jopa paremmin kuin rehellistä, matalapalkkaista työtä tekemällä. Polttoaineen korkea hinta - yli 2€/litra - tekee työssäkäynnistäni kaupan alan matalapalkkatyössä kannattamatonta.

Valitettavasti omaa autoa on pakko käyttää työmatkoihin. En voi käyttää julkista liikennettä epämukavien työaikojen ja vuorotyön takia. Linja-autovuoroja ei kulje niin, että pääsisin linja-autolla kotoa töihin ja töistä kotiin. Työmatkaa on noin 15 kilometriä/suunta. Talvella ja liukkailla keleillä polkupyörällä (tavallinen pyörä, ei sähköpyörä) kulkeminen on hidasta ja vaarallista.

Hae vuorotteluvapaata tai uutta työpaikkaa. Sinulla on työttömyydestä turhan romanttinen kuva.

Vierailija
17/18 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1800€ neljän viikon välein tilille, tulot oli 50k/vuodessa aiemmin.

Vierailija
18/18 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitus on provo.

Mutta tässähän oli yt:t tulossa ja sen vuoksi työtehtävä vaihtumassa vaikka työnantaja säilyisikin. Hyvin voi siis olla matalampi palkka uudessa tehtävässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan