Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tt-tuki tiliotteesta peittäminen

Vierailija
10.03.2022 |

Niin eli siis, onko joku sutannut tiliotteesta maksunsaajia? Itse joudun hakemaan toimeentulotukea, mutta haluaisin säilyttää yksityisyyteni. Onko kenelläkään kokemusta, kuinka kelan käsittelijät suhtautuvat tähän. Lain mukaan pitäisi olla sallittua, kunhan summat näkyvät.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hehän ovat kiinnostuneita vain tuloista ja siitä että olet todella maksanut ilmoittamasi hyväksytyt menot. Järjestelmä ynnää tulot ja hyväksyttävät menot. Erotus on toimeentulona maksettava summa. Kaikki tulot vähennetään maksettavasta summasta. Laskuri on yksinkertainen.

Ei tutkita edes sitä, onko ilmoitetut menot maksettu. Vaikka toimeentulotukiasiakas päättäisi ryypätä vuokrarahansa, hänellä on silti oikeus saada sen hyväksytyn asumismenon verran toimeentulotukea, plus perusosa. Se on vuokranantajan ja vuokralaisen välinen ongelma, jos vuokranmaksun sijasta rahat menevät dokaamiseen.

Toki sitten on melko turha tulla kerjäämään harkinnanvaraista tukea, jos on ryypännyt perustoimeentulotuen, mutta on kai sellaistakin joskus myönnetty. Sehän on sananmukaisesti harkinnan varaista. Mutta perustoimeentulotuen saa tosiaan käyttää ihan niin kuin haluaa.

Vierailija
22/24 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä joskus huvikseni testailin, että lukeeko niitä kukaan mitenkään ja laitoin kavereiden velat takaisin mm viitteellä "pari essoo", "pilveen ja kaljaan" ja "maksu viime yöltä". Ei ne niitä lue, tai jos lukee niin ei niitä tosiaan kiinnosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suttaisi tiliotteesta mitään. Kela katsoo vain summia, eikä yksittäisen virkailijan ajatuksilla ole väliä. Minä olen toimittanut tiliotteet Kelalle jo parin vuoden ajalta. Kieltämättä tekisi joskus mieli liittää niihin selityksiä siitä, mihin rahat on käytetty. 

Viimeksi tällä viikolla on painittu Kelan kanssa siitä, millä köyhä pidetään hengissä nyky-Suomessa. Asiaa ruotinut sosiaalialan ammattilainen sanoi, että kaiken jälkeen minulle pitäisi jäädä 500+ kuukaudessa käyttöön, mutta eipä ole miesmuistiin jäänyt.

Vierailija
24/24 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun käsittelin itse toimeentulotukihakemuksia niin selasin vain plussia ja miinuksia summariviltä. Ei ne kiinnostaneet mihin kauppoihin tms rahaa meni. Sen sijaan jos joku suttasi tiedot, niin se nimenomaan herätti kiinnostuksen tarkempaan syynäykseen yritetäänkö peittää jotain vilpillä eikä tukeen olisikaan oikeutta, ja tarvittaessa asia selvitettiin pankista, jolloin paljastui usein ylimääräisiä tilejä joita ei ollut ilmoitettu.

Eli helpointa olla suttaamatta niin ketään ei kiinnosta.