Tiedättekö mammat että olen ylpeä yliopistopaikastani
Molemmat vanhemmat ja ainoa sisar kävi ammattikoulun, samalla kun minä hankin opiskelupaikan yliopistosta ja pärjään opinnoissa erinomaisesti. Usein kun tulee puheeksi mitä tuttavientuttavat ja serkunkaimat opiskelee tai on opiskellut, huomaa että yliopisto on selvän vähemmistön valinta jopa lukion jälkeen. Siinä mielessä olen itsekseni ylpeä tähänastisesta suorituksestani.
Olen vielä tyytyväisempi kun ajattelen mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Voin nimittäin luottaa siihen että saan viimeistään tutkinnon jälkeen hyvän ja turvallisen työpaikan, että nykyinen koulutus antaa valmiudet hoitaa sitä sitä hyvin, ja että palkka tulee vakiintumaan selvästi väestön keskiansioita korkeammalle tasolle. Nämä on seikkoja mistä harva AMK- ja vielä harvempi ammattikoululainen pystyy olemaan varmoja. Siskokin on parhaillaan "kutsutaan erikseen töihin"-sopimuksella kivijalkakaupassa.
Kommentit (8)
Linjaa ei mainittu eli humanisti eli ei syytä ylpeyteen.
Todennäköisesti työllistävät: lääkis, oikis, kauppis, farmasia, logopedia (puheterapeutit), opet? Muitakin varmasti löytyy...
Kauppis nyt ei todellakaan ole varma valinta työllistymisen suhteen.
En menisi tekemään tuollaisia yleistyksiä ammattikoulun tai amk:n suorittaneista. Kyllä hekin ovat erittäinkin haluttuja työmarkkinoilla samoin kuin yliopiston käyneet. Työllistyminen on enemmän kiinni alasta kuin koulutusasteesta. Yliopistossakin voi suorittaa tutkintoja, joilla työllistyminen on erittäin haasteellista.
Saa toki olla ylpeä yliopistopaikasta. Kannattaa muistaa ettei se yliopisto ole varma tae työllistymiselle nyky-Suomessa. Toki esim. Lääkäreistä on pulaa maakunnissa.
. .Monessa työssä kuitenkin painaa enemmän verkostot ja työkokemus kuin muodollinen koulutus. Näin yksityisellä sektorilla.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 12:35"]
Linjaa ei mainittu eli humanisti eli ei syytä ylpeyteen.
[/quote]
Kova tiede. Aineyhdistelmiä en viitsi kertoa.
Hieno juttu. Haluaisitko kertoa mitä opiskelet, kun minä en tiedä yhtään alaa, jolta ihan varmasti saisi työtä. Tai no joo, lääkärit varmaan työllistyy hyvin.