perintö ja toimeentulotuki?
Tietääkö kukaan vaikuttaako ennakkoperinnöksi saatu asunto, johon vanhemmilla on hallintaoikeus, esim toimeentulotuen tai muiden tukien saantiin?
Kommentit (41)
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 08:33"]
En tiedä, mutta ainahan voit kieltäytyä perinnöstä jos tukion sinulle tärkeä. V*tun loiset.
[/quote]
Miten sinun satiaisesi liittyvät puheena olevaan asiaan?
En usko vakuttavan, koska et voi realisoida asuntoa vanhempiesi hallintaoikeuden takia.
En tiedä, mutta ainahan voit kieltäytyä perinnöstä jos tukion sinulle tärkeä. V*tun loiset.
[/quote]
En mä ton hallintaoikeuden takia mitään perintöä varsinaisesti ole saamassa nyt vaan pelkät verot maksettavakseni. Asunto olisi mun nimissä vaan paperilla niin kauan kun vanhemmat elää.
ap
Vuokratulo tietysti vaikuttaa, jos sellaista asunnosta saat. Vanhempasi siis eivät anna sinun myydä asuntoa?
Asuvatko vanhempasi tässä asunnossa?
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 08:38"]
[/quote]
En mä ton hallintaoikeuden takia mitään perintöä varsinaisesti ole saamassa nyt vaan pelkät verot maksettavakseni. Asunto olisi mun nimissä vaan paperilla niin kauan kun vanhemmat elää.
ap
[/quote]
Eli sinulla olisi sijoitusasunto. Kyllä, vaikuttaa toimeentulotukeen.
[/quote]
ap
[/quote]
Miksi tällainen järjestely? Koska olet rintaperillinen, niin verotuksellisesti menee aika yksiin sen kanssa, että saisit normaaliperintönä asunnon.
Ei mitään toimeentulotuke, voit myydä asunnon jos omistat. Toivottavasti sss miehet tekee jotain tälläiselle porsaanreiälle jos saa sossusta ja saanut asunnon.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 08:43"]
Ei mitään toimeentulotuke, voit myydä asunnon jos omistat. Toivottavasti sss miehet tekee jotain tälläiselle porsaanreiälle jos saa sossusta ja saanut asunnon.
[/quote]
Jos vanhemmilla on hallintaoikeus, ei ap voi myydä asuntoa ilman heidän lupaansa. Sen sijaan uskoisin, että sossu velvoittaa vuokraamaan asunnon, jos se on tyhjillään.
Jos vanhemmat asuvat siinä, niin sitten vanhemmilta tulee periä vuokraa. Et tainnut vanhemmillesi kerktoa, että olet toimeentulotuen varassa elelijä? Ei tuota omaisuuden siirtoa olisi nyt kannattanut tehdä.
Niin kun sanoin, niin asunto olisi mun vain paperilla. Mä en voi myydä sitä enkä saa vuokratuottoja siitä. En vastaisi myöskään kuluista. Ainut mitä mä saan on lahjaveron maksettavakseni, joka näyttää vievän kaiken mitä mulla on enkä ole varma edes riittääkö.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:15"]Niin kun sanoin, niin asunto olisi mun vain paperilla. Mä en voi myydä sitä enkä saa vuokratuottoja siitä. En vastaisi myöskään kuluista. Ainut mitä mä saan on lahjaveron maksettavakseni, joka näyttää vievän kaiken mitä mulla on enkä ole varma edes riittääkö.
[/quote]
Miksi tälläinen järjestely?
No et sentään Varmaan ajattele, että se lahjavero sisällytetään toimeentulotukilaskelmaan..
Tuskinpa mitään toimeentulotukea saat. Sinut pistetään vuokraamaan se asunto ja niistä vuokratuloista saat "toimeentulotukesi. Jos vuokratulot on hyvin pienet niin sitten voit saada erotuksen minimitoimeentuloon nähden korvauksista.
Minusta tämä on myös ihan oikein näin. Olen itse nettomaksaja, ja minusta on oikein ok että niistä joilla ei ole muuta keinoa pärjätä, huolehditaan tuilla. Mutta sitä en kyllä hyvällä katsoisi että ihmisille joilla on varallisuutta ehkä jopa merkittävästi, tuettaisiin julkisilla tuilla, jottei heidän vaan tarvitse mitenkään kajota omaisuuteensa vaan voisivat jatkaa työttömänäkin säästämistä. Kyllä nämä tuet on viimesijainen keino, jos ei muuta ole.
Sinulla on siis omaisuutta , jota ei voi realisoida ja josta ei ole tuloja. Ei pitäisi vaikuttaa, mutta ensimmäinen virkailija tod.näk. tekee kielteisen päätöksen, kun ei muuta uskalla. Valitat siis ja rahat tulee viiveellä.
Lähde siitä, että vaikuttaa, koska on varallisuutta. Oletko ajatellut olla toimeentulotuen varassa pitkäänkin vai onko tämä joku ohimenevä vaihe?
Sano vanhemmille, että jos haluavat lahjoittaa, lahjoittavat myös rahaa lahjaverojen maksuun eli laskevat takaperin kuinka paljon rahaa pitää lahjoitaa, että saat sillä hoidettua asunnon ja rahan lahjaverot.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:18"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:15"]Niin kun sanoin, niin asunto olisi mun vain paperilla. Mä en voi myydä sitä enkä saa vuokratuottoja siitä. En vastaisi myöskään kuluista. Ainut mitä mä saan on lahjaveron maksettavakseni, joka näyttää vievän kaiken mitä mulla on enkä ole varma edes riittääkö. [/quote] Miksi tälläinen järjestely?
[/quote]
Verot pienemmät kuin perintövero kuollessa.
Luultavasti velvoitetaan selvittämään realisointimahdollisuus, saatetaan myös tehdä ns. perintäpäätös, eli velotaan myönnetty ttt omaisuudesta sitten kun se on realisoitavissa.Jos itse asut asunnossa, ei tod.näk.vaikuta mitenkään. Huomioithan, että toimeentulotuessa saatetaan huomioida tuloksi varat, jotka olet ajatellut käyttää lahjaveroon, joka ei ole toimeentulotuessa huomioitava meno.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:15"]
Niin kun sanoin, niin asunto olisi mun vain paperilla. Mä en voi myydä sitä enkä saa vuokratuottoja siitä. En vastaisi myöskään kuluista. Ainut mitä mä saan on lahjaveron maksettavakseni, joka näyttää vievän kaiken mitä mulla on enkä ole varma edes riittääkö.
[/quote]
Jos sinulla on asunnon lahjaveron verran rahaa, niin miksi saisit yleensäkään toimeentuloa?
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 08:41"]
[/quote]
ap
[/quote]
Eli sinulla olisi sijoitusasunto. Kyllä, vaikuttaa toimeentulotukeen.
[/quote]
VAIN jos siitä on tuloja (eli vuokratuottoa) ap:lle, ei muuten.
En ole missään sanonut saavani toimeentulotukea, mutta tän jälkeen mä saatan joutua turvautumaan tuohon.
ap