Mitä amiksen jälkeen?
Moro!
Valmistuin keväällä amiksesta ja hain kahteen ammattikorkeaan. Olin tyhmä ja unohdin tehdä ennakkotehtävät enkä siis päässyt kumpaankaan sisään. Voiko tästä saada karenssia tai jotain sinne päin?
Nyt pitäisi myös tietää mitä ainakin tämän vuoden teen sillä ajattelin ensi vuonna hakea uudestaan ammattikorkeaan. eLukiota olen ajatellut, mutta siinä varmaan menisi se kolme vuotta? Vai pääsenkö amispohjalla vaikkapa kahdella vuodella?
Työnhakijaksi aioin ilmoittautua tämän kuun aikana.
Olen siis 18-vuotias ja asun vielä vanhemmillani, jotka tienaavat kumpikin hyvin rahaa. Isä muistaakseni yli 60000€ vuodessa. Voinko siis saada mitään tukia?
Anteeksi, minulla on liikaa kysymyksiä, joihin en ole saanut vastausta. Isot kiitokset, jos autat minua vähääkään. :)
Kommentit (6)
sulla on ammatti... miksi et yritä mennä vaikka töihin? tienaat vuoden rahaa ja sit ens vuonna haet uudelleen, toki on huono työtilanne aina kannattaa yrittää :)
Hae toimeentulotukea. Sinulla on siihen oikeus ja vanhempien tulot eivät vaikuta koska olet täysi-ikäinen ja näin ollen vanhemmilla ei ole elätysvelvollisuutta enää.
Jos et saa karenssia, voit saada 50 % työmarkkinatuesta, mikäli et saa karenssia, koska sinulla on ammatti - mikäli tämä ei ole muuttunut kahdessa vuodessa, poikani kaksoistutkinnon käyneenä sai armeijan jälkeen hetken aikaa vaikka oli koulupaikka tiedossa. Ei se, ettet päässyt ammattkorkeaan pitäisi kyllä vaikuttaa, koska sinulla on ammatti ja minkäs sille mahtaa ettet päässyt. Ei kai ne sitä tiedä, miksi et päässyt. Mutta sinulle voi tulla karenssi siitä, ettet ole ilmoittautunut heti työnhakijaksi, tästä sain itse aikoinaan karenssin kun elin säästöillä ja ilmoittauduin vasta kun ne alkoivat olla lopussa. En tiedä onko enää näin tiukkaa. Itse onneksi sain töitä aika pian.
3 tarkentaa, 50 % maksimista. Voit laittaa hakemukseen sellaisen rastin, ettet ilmoita vanhempien tuloja, koska noin isot vaikuttavat.
2 on kyllä väärässä, vanhempien tulot vaikuttavat toimeentulotukeen, jos asuu kotona ja siihen sinulla tuskin on oikeutta, huolimatta täysi-ikäisyydestä. Vaikuttavat myös työmarkkinatukeen, mutta ammatin vuoksi voit tuon puolet saada, se on summa, mihin ei vanhempien tulot vaikuta.
Kiitos paljon vastauksista. Huomenna olisi eLukion info-tilaisuus johon aion mennä. Sieltä saan varmasti tarpeeksi vastauksia. Otin myös selvää ettei eLukiosta saa opintotukea, koska opiskelua ei katsota päätoimiseksi.
Tiedän myös omat rajani, enkä varmasti jaksaisi käydä töissä samalla kun opiskelen lukio-opintoja. Mistä muualta siis voisin saada rahaa jos vaikka muuttaisin omilleni?