Kännykän ohjelmistoista yksinkertainen kysymys
Voisiko joku selittää täysin ymmärtämättömälle, että jos mun puhelimen käyttöjärjestelmä on
emui 8.0 tms ja android 8.0
ja luin, että ne ei saa enää turvallisuuspäivityksiä joulukuun 2021 jälkeen, niin onko mun puhelin turvallinen???
Mulla on F-secure siinä lisäksi.
Sain ton puhelimen äidiltä (vanhus), joka olikin voittanut arvonnasta uuden ja ton se oli ostanut aikaa sitten, muttei osannut tehdä alkuasennuksia, niin ei ollut ottanut käyttöön vuosiin..
Selittäkää, pliiis!!!
Kommentit (13)
Etsi asetuksista "tehdasasetukset" ja katso,mitä tapahtuu. Niin sori,katkaise ekana virta ja avaa uudelleen.
..siis jos tekee tehdasasetukset.
Mä sammutin virran jakäynnistin uudelleen, mutta siellä lukee samat emui 8.0 tms ja android 8.0 tms..
Lukee vaan siinä emuissa "ei päivityksiä" androidille ei näy uutta päivitettävää kohtaa ees sieltä asetuksista.
Vai tehdäänkö se muualta??
Jos sulla on niin vanha käyttöjärjestelmä (tässä tapauksessa Android), johon ei saa tietoturvapäivityksiä, se tarkoittaa käytännössä sitä, että jos siinä vielä on joku hakkeroitavissa oleva tietoturva-aukko, siihen ei ole tulossa paikkausta. Uudempien käyttöjärjestelmien kanssa kun on niin, että niihin löydettyihin ongelmiin aina kehitetään joku paikkaus.
Käytännössä siis puhelin on tasan niin turvallinen kuin se on tällä hetkellä. Jos siinä jotain ilmenee, sitä ei korjata. Toimii kyllä muuten käytössä samaan tapaan kuin nytkin.
F-Secure skannaa viruksia ja muita turvauhkia ja kyllä se osaltaan suojaa, mutta ei välttämättä pysty kaikkeen.
Eli siis, kun mulla ei oo tullut nyt ongelmia, niin ei luultavasti tuukkaan, mutta voi ehkä tulla??
Ymmärsinkö oikein.
Käyttääkö siis ihmiset tällaisia puhelimia vielä? Pitäisikö mun vaihtaa?
Eikun nyt taisin ymmärtää!!! Eli jos joku keksii uuden hakkeroitavan aukon - sitä tarkoitit??
Oma ei ole saanut päivityksia joulukuun 2020 jälkeen. Ihan turvallisin mielin käytän kun en asenna epäilyttäviä sovelluksia, avaa epäolyttäviä linkkejä enkä juuri surffaile netissä puhelimella.
Itsellä ei edes erillistä tietoturvaa mutta toki tuo Safe on tehokas lisäturva. Toisessa puhelimessa missä minulla Safe, löysi viime viikolla haitallista koodia Google Meet sovelluksesta.
edelleeeen kirjoitti:
Eikun nyt taisin ymmärtää!!! Eli jos joku keksii uuden hakkeroitavan aukon - sitä tarkoitit??
Juu, eli joku löytääkin jonkun uuden konstin, jolla puhelimen voi saastuttaa / hakkeroida, niin näihin ei tule paikkausta vanhoihin käyttöjärjestelmiin. Sama ongelma siis saattaa olla useammassa Android-versiossa, mutta vain uudet saavat siihen korjauksen.
Kyllä Android julkaisee vanhempiinkin puhelimiin kriittisiä tietoturvapäivitykisä. Ainakin Samsung puhelimeen on tullut yksittäisiä kriittisiä päivityksiä vielä 2 vuotta sen jälkeen kun säännölliset päivitykset loppui. Säännöllisten päivitysten loppuminen ei ole sama asia kuin päivityksien loppuminen täysin.
Toki jossain vaiheessa kannattaa harkita uusimista, esim jos 2 vuoteen ei tullut päivitystä.
Pliis vastatkaa!!!!!