Sähkönkulutuksestani 23 % tapahtuu yöllä
Tuo on helmikuulta. Nyt maaliskuussa näyttää olevan 32,6%, mutta varmaan vähän laskee kuun loppua kohti.
Tv on varmaan yksi joka kuluttaa jatkuvasti ja uunissa palaa kello. Mitään myuuta en keksi. Ulkovaloja mulla ei pala öisin ja asun kerrostalossa, eli lämmitys ja iv:n kulutus menee vastikkeesta.
Mutta tuntuu aika isoilta prosenteilta?
Mitähän mä touhuan öisin 🤔
Kommentit (18)
Kannattaisiko se tv sammuttaa yön ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Lämminvesivaraaja auto-asennossa ja lämmittää vettä yöaikaan?
Kerrostaloissa ei ole lämminvesivaraajia.
Jääkaappi, pakastin, mahdollinen sähköllä toimiva kylppärin lattialämmitys nyt ainakin.
Määrittele yö - jos tuon yön pituus on 6 h, se on 25 % vuorokaudesta, eli kulutat yöllä sähköä suunnilleen saman verran kuin muinakin vuorokaudenaikoina.
Jos "yö" on 8 h, se on 33 % vuorokaudesta, jolloin sähkönkulutus on pienempää kuin muina vuorokaudenaikoina.
Yöllä sähköä kuluttavat jääkaappi, pakastin, kaikki valmiustilassa olevat sähkölaitteet (tv, tietokone, kaikki "älykkäät" kodinkoneet) tai latauksessa olevat laitteet (kännykkä, läppäri, sähköhammasharja). Päivällä sähkönkulutusta lisää näiden laitteiden käyttö sekä valaistus - eli ei sitä sähköä päivälläkään kerrostalossa ihan järisyttäviä määriä kulu. Siksi yön prosentuaalinen osuus on likimain sama kuin muiden vuorokaudenaikojen.
Mä pidin lattialämmitystä vessassa täysillä tammikuussa ja heti rävähti kaksinkertainen sähkölasku normaaliin verrattuna. Se syö sähköä kyllä aika reippaasti 😔
Vierailija kirjoitti:
Mä pidin lattialämmitystä vessassa täysillä tammikuussa ja heti rävähti kaksinkertainen sähkölasku normaaliin verrattuna. Se syö sähköä kyllä aika reippaasti 😔
Meillä se säädin on lukittu vakiolämpötilaan, joten ainoa keino säästää sähköä on laittaa lattialämmityksen sulake sähkökeskuksesta nollille.
Boileri puksuttaa nurkassa tai sitten naapuri varastaa sinulta sähköä ja paistaa alekinkkuja öisin.
Helen laskee päiväksi 7-22 ajan eli yöllekin jää tunteja. Asenna oman sähköyhtiön sovellus tai käy heidän sivuiltaan katsomassa miten kulutus jakaantuu tunneittain. Itselläni nälyy hyvin missä vaiheessa olen mennyt nukkumaan ja milloin olen herännyt. #6 luettelikin ne sinusta riippumatta tapahtuvat kulutukset. Sammutatko laitteet vai laitat ne valmiustilaan? Lataatko öisin puhelimia, tabletteja tai muita vastaavia?
Joissakin taloyhtiöissä on ne IV koneet joiden sisällä on mukavuuslämmitys. Jos huoltofirma on laittanut sen päälle, sähkölasku tulee asukkaalle.
Avaa kansi ja laita milloin, jos sellainen löytyy.
Onko teillä johdoissa virrankatkaisu
Sähkölaitteet syö virtaa vaikka niitä ei käytä
Onko kännykkä yöllä latauksessa?!
Vierailija kirjoitti:
Sähkölaitteet syö virtaa vaikka niitä ei käytä
Jokainen voi helpolla sähköyhtiönsä raporteista katsoa oman passiivisen kulutuksensa. Minulla nukkuessani näyttää normikulutus olevan 0,02 kWh. Tällä toimii jenkkikaappi, keittiön lattialämmitys, wifi-lähettimet ja ilmanvaihto. Erilaisia muita laitteita on kytkettynä, mutta pois päältä
Lämminvesivaraaja auto-asennossa ja lämmittää vettä yöaikaan?