Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sähkönkulutuksestani 23 % tapahtuu yöllä

Vierailija
10.03.2022 |

Tuo on helmikuulta. Nyt maaliskuussa näyttää olevan 32,6%, mutta varmaan vähän laskee kuun loppua kohti.
Tv on varmaan yksi joka kuluttaa jatkuvasti ja uunissa palaa kello. Mitään myuuta en keksi. Ulkovaloja mulla ei pala öisin ja asun kerrostalossa, eli lämmitys ja iv:n kulutus menee vastikkeesta.
Mutta tuntuu aika isoilta prosenteilta?
Mitähän mä touhuan öisin 🤔

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämminvesivaraaja auto-asennossa ja lämmittää vettä yöaikaan?

Vierailija
2/18 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kylpärissä lattialämmitys?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko se tv sammuttaa yön ajaksi.

Vierailija
4/18 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sinulla jääkaappikin on? 

Vierailija
5/18 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lämminvesivaraaja auto-asennossa ja lämmittää vettä yöaikaan?

Kerrostaloissa ei ole lämminvesivaraajia.

Vierailija
6/18 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkaappi, pakastin, mahdollinen sähköllä toimiva kylppärin lattialämmitys nyt ainakin.

Vierailija
7/18 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku naapuri varastaa sähkösi

Vierailija
8/18 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrittele yö - jos tuon yön pituus on 6 h, se on 25 % vuorokaudesta, eli kulutat yöllä sähköä suunnilleen saman verran kuin muinakin vuorokaudenaikoina.

Jos "yö" on 8 h, se on 33 % vuorokaudesta, jolloin sähkönkulutus on pienempää kuin muina vuorokaudenaikoina.

Yöllä sähköä kuluttavat jääkaappi, pakastin, kaikki valmiustilassa olevat sähkölaitteet (tv, tietokone, kaikki "älykkäät" kodinkoneet) tai latauksessa olevat laitteet (kännykkä, läppäri, sähköhammasharja). Päivällä sähkönkulutusta lisää näiden laitteiden käyttö sekä valaistus - eli ei sitä sähköä päivälläkään kerrostalossa ihan järisyttäviä määriä kulu. Siksi yön prosentuaalinen osuus on likimain sama kuin muiden vuorokaudenaikojen.

Vierailija
9/18 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pidin lattialämmitystä vessassa täysillä tammikuussa ja heti rävähti kaksinkertainen sähkölasku normaaliin verrattuna. Se syö sähköä kyllä aika reippaasti 😔

Vierailija
10/18 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä pidin lattialämmitystä vessassa täysillä tammikuussa ja heti rävähti kaksinkertainen sähkölasku normaaliin verrattuna. Se syö sähköä kyllä aika reippaasti 😔

Meillä se säädin on lukittu vakiolämpötilaan, joten ainoa keino säästää sähköä on laittaa lattialämmityksen sulake sähkökeskuksesta nollille.

Vierailija
11/18 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Boileri puksuttaa nurkassa tai sitten naapuri varastaa sinulta sähköä ja paistaa alekinkkuja öisin.

Vierailija
12/18 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helen laskee päiväksi 7-22 ajan eli yöllekin jää tunteja. Asenna oman sähköyhtiön sovellus tai käy heidän sivuiltaan katsomassa miten kulutus jakaantuu tunneittain. Itselläni nälyy hyvin missä vaiheessa olen mennyt nukkumaan ja milloin olen herännyt. #6 luettelikin ne sinusta riippumatta tapahtuvat kulutukset. Sammutatko laitteet vai laitat ne valmiustilaan? Lataatko öisin puhelimia, tabletteja tai muita vastaavia?

Vierailija
13/18 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin taloyhtiöissä on ne IV koneet joiden sisällä on mukavuuslämmitys. Jos huoltofirma on laittanut sen päälle, sähkölasku tulee asukkaalle.

Avaa kansi ja laita milloin, jos sellainen löytyy.

Vierailija
14/18 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä johdoissa virrankatkaisu

Vierailija
15/18 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Telkkari

Jääkaappi

Jne

Vierailija
16/18 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkölaitteet syö virtaa vaikka niitä ei käytä

Vierailija
17/18 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kännykkä yöllä latauksessa?!

Vierailija
18/18 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähkölaitteet syö virtaa vaikka niitä ei käytä

Jokainen voi helpolla sähköyhtiönsä raporteista katsoa oman passiivisen kulutuksensa. Minulla nukkuessani näyttää normikulutus olevan 0,02 kWh. Tällä toimii jenkkikaappi, keittiön lattialämmitys, wifi-lähettimet ja ilmanvaihto. Erilaisia muita laitteita on kytkettynä, mutta pois päältä