Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Henkisiä ongelmia, saako sairaslomaa?

Vierailija
10.08.2015 |

Tilanne on nyt sellanen, että en vaan jaksa enää töissä. Työtahti on säästöjen myötä kiristynyt niin, että teen käytännössä kahden ihmisen työt. Vielä kun hallitus suunnittelee työajan pidennystä, niin tuntuu hirveän vahvasti, etten enää jaksa. Töihin meno ahdistaa ja töiden jälkeen en jaksa enää mitään muuta, yöunet on menneet ja olen jatkuvasti itkuinen. Työaikasaldo paukkuu, enkä silti saa tehtyä kaikkia töitä, mutta ylitöihin ei oo lupaa. En jaksa enää, mutta saanko näin perustein sairaslomaa? Puhuin jo lähiesimiehen kanssa, että kun en vaan jaksa nykyistä työtahtia, niin tämä totesi aika tylyyn sävyyn, että työuupumus ei ole mikään hyväksytty diagnoosi. Eli mitä sille lääkärille selitän? kerronko vain unettomuudesta ja ahdistuksesta? Eikö kuitenkin työterveyden olisi hyvä tietää, että työntekijät eivät jaksa nykyistä tahtia? Pelkään, että jos en saa sairaslomaa niin mitä sitten teen? Tapan itseni?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain voimakkaan ahdistuksen takia sairaslomaa.

Vierailija
2/7 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lääkäriin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos diagnoosina on työuupumus, et saa sairasloman ajalta palkkaa. Mutta noilla oireilla saat sairaslomaa ihan varmasti, kerrot vaan lääkärille rehellisesti miltä tuntuu..myös sen, että olet miettinyt itsesi tappamista, koska et enää jaksa. Lääkäri laittaa sitten luultavasti diagnoosiksi ahdistuksen, masennuksen tms. Olen ollut pari vuotta sitten samassa tilanteessa ja pyörittelin sillon samoja ajatuksia. Apua saa kun vaan pyytää :) Voimia syksyyn <3

T:N25

Vierailija
4/7 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt osaa auttaa ap:ta, kuulostaa kamalalta tilanteelta, mutta pakko kysyä, että miksi työuupumus ei muka riitä palkalliseen sairaslomaan? Kuulostaa ihan absurdilta, että nimenomaan silloin, kun työ on työntekijälle liian kuormittava, ei ole oikeutteu (palkalliseen) sairaslomaan..?

Vierailija
5/7 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 17:20"]En nyt osaa auttaa ap:ta, kuulostaa kamalalta tilanteelta, mutta pakko kysyä, että miksi työuupumus ei muka riitä palkalliseen sairaslomaan? Kuulostaa ihan absurdilta, että nimenomaan silloin, kun työ on työntekijälle liian kuormittava, ei ole oikeutteu (palkalliseen) sairaslomaan..?
[/quote]

Kela ei hyväksy diagnoosia sait pv rahan perusteeksi. Eli työnantaja ei saa päivärahaa. Eikä siis maksa palkkaa

Vierailija
6/7 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 17:20"]En nyt osaa auttaa ap:ta, kuulostaa kamalalta tilanteelta, mutta pakko kysyä, että miksi työuupumus ei muka riitä palkalliseen sairaslomaan? Kuulostaa ihan absurdilta, että nimenomaan silloin, kun työ on työntekijälle liian kuormittava, ei ole oikeutteu (palkalliseen) sairaslomaan..?
[/quote]

Sen takia, koska työuupumusta ei määritellä virallisessa tautiluokituksessa sairaudeksi. Sen sijaan masennus tai ahdistuneisuushäiriö (=seurausta työuupumuksesta) ovat sairauksia.

T: nro 4

Vierailija
7/7 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli työuupumus juuri tuosta syystä: jouduin tekemään yksin 4-5 ihmisen työt. Elimistö paloi puolessa vuodessa loppuun, lihaksia alkoi revähtämään, sydänoireita ja verenpainetta tuli, en saanut nukuttua ja työajalla en ehtinyt syömäänkään. Itkin monesti matkat töihin ja töistä pois koska olin vain niin väsynyt. Lääkäri diagnosoi vakavan työuupumuksen mutta ei ne sitä siihen saikkupaperiin kirjoita vaan siihen tulee määrittelemätön masennustila. Ja näin ollen saat palkkaa sairauslomallasi siinä missä muutkin. Työnanatajat ovat itse syypäitä tähän tilanteeseen. Minun tilanteessani sijaisia ei otettu ja huudettiin vaan että työt pitää saada tehtyä. Kun työrupeama oli ohi ja kaikki palanneet töihin, menin sydänoireiden takia hoitajalle ja siis purskahdin hysteerisesti itkemään, sama lääkärissä. Lääkärille kerroin että olen niin poikki että haluaisin ajaa auton työmatkalla päin puuta että voisin levätä edes hetken kotona. Sairauslomalla olin 3 viikkoa joista kaksi vain nukuin, se kuukausien univelka löi silloin päälle. Lääkäri&psykologi suosittelivat jatkamaan saikkua, mutta menin töihin. Sydänoireet ja verenpaine hävisi vasta vuoden päästä. Ja tämä tapahtui kun olin 25v. Jos olisin ollut 30v, seurauksena olisi voinut olla aivoverenvuoto mikä tuli työkaverille liian kovan työtahdin takia. Mene siis lääkäriin ja kerro reilusti tilanteestasi ja esimiehesi suhtautumisesta asiaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi