Raskaana olevat / raskautta suunnittelevat: käytättekö kevyttuotteita?
Kevyttuotteista erityisesti niitä, joissa on aspartaamia ja asesulfaami K:ta. Tuo aspartaami on kaiketi melko myrkkyä. Mitä neuvolat sanovat asiasta?
Kommentit (6)
Sakariinilla, syklamaatilla, aspartaamilla ja asesulfaami K:lla on enimmäiskäyttörajoituksia. Normaalissa ruokavaliossa käyttörajat eivät ylity. Esimerkiksi normaalipainoinen aikuinen voi juoda aspartaamilla makeutettua virvoitusjuomaa noin kuusi litraa päivässä.
Syklamaatti ei sovi lapsille eikä raskaana oleville tai imettäville naisille.
http: //www. tohtori. fi/?page=7159292&id=4693337
SAKARIINI JA SYKLAMAATTI
Sakariini (E954) on vanhin makeutusaine. Sen makeusarvo on 300-500 kertaa vahvempi kuin sokerin.
Syklamaati (E952) on noin 30 kertaa makeampi kuin sokeri. Kumpaakaan makeutusainetta ei suositella raskaana oleville naisille eikä lapsille jatkuvaan käyttöön.
suositellaan käytettäväksi aspartaamia ja asesulfaami K:ta. Käytin noita itse, joskin mahdollisimman vähän. Tämä on siis neuvoasta saatu suositus, määrärajoitusta sieltä ei annettu, sen tein itse.
Tätini oli joskus lukenut jostain jenkkitutkimuksesta, että aspartaami aiheuttaisi levottomia lapsia. Vauvani, 3 kk, on hyvin temperamenttinen, mutta ei mitenkään levoton minusta. Ja oikein terve tyttö muutenkin!
Miksi Coca-Cola Companyt siirtyi sukroloosiin?
Onko raskaana ollessa pakko juoda limpparia? Onko se joku elintärkeä ruoka-aine? Ettehän juo viinaakaan...?
Ruotsissa aspartaamin käytölle on ehdoton EI raskaana ollessa. Miksi ei Suomessa? Miksi esim. yrttiteet on kielletty, mutta näitä ei?
" luonnon mukaisesti" muutenkin, jotan en käytä.
Vältän niin light-tuotteita, kuten myös aine ruokia ymv. Kun valmistaa ruuan itse, niin se on paitsi parempaa, myös terveellisempää.
Kukaan ei tarvitse esim. light Coca-colaa, siinä ei ole yhtään mitään, paitsi väri- ja makeutus aineita. Miksi sitä pitäisi juoda, oli raskaana tai ei...? Oikeassa Coa-colassa sentään on sokeria, mutta en juo sitäkään...
Minua kauhistuttaa, paljonko väri-makeutus- ja säilöntä-aineita ihmiset nykyään syövät... Miksi muusikin pitää ostaa valmiina pakasteena, tai lohkoperunat? Karkkia syödään vaikka kuinka paljon jne. jne.
Toivoisin ihmisten palaavan kunnon ruuan pariin, sillä silloinkin voi herkutella. Itse leivottu pulla, marja kiisseli, pannukakku, ymv. ovat hyviä, ja luonnon mukaisempia herkkuja kun vaikka karkit.
Ja mikään ei ole parempaa kun itse tehty hedelmä mehu, voittaa limut mennen tullen...
Minulle ainakin " neuvola sanoi asiasta" että pitäisi välttää näitä tuotteita missä on keinotekoisia makeutusaineita.