Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Se unikoulusta kysellyt äiti kaipaa nyt kipeästi apua!

Vierailija
10.08.2015 |

Aloitin muutaman päivä sitten tän ketjun: http://www.vauva.fi/keskustelu/4548495/ketju/ei_maitoa_24_06_unikoulu_esim_kokemuksia_toimiiko_vauva_9kk

Ja sen rohkaisemana aloitettiin tassuttelu-unikoulu perjantai-iltana. Mies pitää, minä nukun esikoisen kanssa eri huoneessa.

Ekana yönä (pe) vauva (9kk) huusi jokseenkin hysteerisesti 2h ja simahti sitten.  Mies joutui useaan otteeseen ottamaan syliin, jossa rauhoittuikin, mutta karmea huuto heti kun laski takaisin omaan pinnikseen. MInä itku kurkussa mietin, että voiko tää olla vauvalle hyväksi. Mutta kerran nukahdettuaan nukkui 6.30 asti, vein pois makuuhuoneesta toiseen, valoisaan huoneeseen syömään ja koska simahti taas rinnalle, vein takaisin nukkumaan omaan pinnikseen, katsoin että herää ennen kun lasken sänkyyn. Nukkui 08 asti.

Toinen yö meni paremmin, heräsi kolme kertaa, mutta itku ei yltynyt hysteeriseksi. Heräsi taas 6.30 ja sama homma, valoisaan huoneeseen syömään ja takaisin nukkumaan (koska ei yksinkertaisesti pysy hereillä vielä tuohon aikaan). 

Viime yö olikin sitten yhtä helvettiä. Heräsi klo 01 ja karjui hysteerisesti klo 04 asti, jolloin marssin huoneeseen ja vein toiseen huoneeseen syömään. En kestänyt enää kuulla sitä. Vauvalle ei voi olla hyväksi olla hysteerinen 3h putkeen!!! Isä oli myös aivan loppu. Oli kannellut suurimman osan sylissään mutta heti kun laski pinnikseen, huusi ja huusi ja huusi eikä rauhoittunut millään, paniikkihuutoa siis.

Mitä tässä nyt sitten pitää tehdä? En halua huudattaa lasta tuohon malliin, se ei voi olla hyväksi vaikka on kuinka sylissä. Mutta vaihtoehto ei voi olla heräilly ja maito 2h tunnin väleinkään. Aiemmin on siis syönyt n viisi kertaa yössä.

SAiraalaunikoulu on vakavasti harkinnassa, jos tämä menee puihin. kuulisin siitä mielelläni kokemuksia.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annat illalla nukkumaan käydessä pullosta vellin rintamaidon sijaan. Lapsi pinnikseen,pullo suuhun,joku rauhoittava musiikki hiljaisella taustalle niin nukahtaa siihen. Tuo velli pitää yöllä nälän paremmin poissa eikä sen takia ainankaan heräile sitten. Rauhoittava musiikki auttoi meillä molempia lapsia nukahtamaan paremmin :) En väitä että nämä toimii,mutta meillä auttoi.

Vierailija
22/34 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole rääkkääjä. Kaikki me aikuisetkin olemme joskus oppineet nukkumaan yksin ja syömättä. Luonnollista ja normaalia, toiset reagoivat voimakkaasti itkemällä. Unohda kaikki turhat huono äiti ajatukset ym. täällä aina muutama vajakki huutelee, se heille sallittakoon niin ei tarvitse mennä osastolle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvoja ei valitettavasti ole kummempia kuin että tuki laps mahdollisimman täyteen illalla tukevampaa evästä. Yöllä vaan vettä, jos huutaa tottumusta maitoon. Saattaa huutaessa tulla janokin.
Paljon voimia, toivottavasti tilanne helpottaa! Jätä idioottien haukkumiset omaan arvoonsa :)

Vierailija
24/34 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako lapsi päivällä ja illalla tarpeeksi kiinteitä, ettei ainakaan nälkään herää? Jos imetät, lopettaisin yösyötöt ja antaisin maidon pullosta.

Vierailija
25/34 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 11:04"]

Annat illalla nukkumaan käydessä pullosta vellin rintamaidon sijaan. Lapsi pinnikseen,pullo suuhun,joku rauhoittava musiikki hiljaisella taustalle niin nukahtaa siihen. Tuo velli pitää yöllä nälän paremmin poissa eikä sen takia ainankaan heräile sitten. Rauhoittava musiikki auttoi meillä molempia lapsia nukahtamaan paremmin :) En väitä että nämä toimii,mutta meillä auttoi.

[/quote]

Minä antaisin 9 kk ikäiselle kyllä puuroa öljylorauksella.

Vierailija
26/34 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meilläkin puurot syödään iltapalalla,mutta kun suoraan pöydästä ei mennä sänkyyn niin unille mennessä saanut tuon vellipullon. Nukahtanut pullon kanssa paremmin ja velli puuron päälle niin ei yöllä nälkä yllätä. 

Vierailija
27/34 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole asiantuntija, mutta kerron omat kokemukset, meillä 10 kk vauva täällä. Heräsi parin tunnin välein syömään, kunnes päätin, että nyt loppuu
.
Mä olen ottanut periaatteeksi, että kaikki muut keinot on sallittuja paitsi tissi. Mä olen tarjonnut vettä nokkamukista, se selvästi rauhoittaa vauvaa. Lisäksi meillä on aika kuuma nyt, että se voi olla oikeastikin janoinen. Jos lapsi huutaa kauan, niin siinäkin varmaan tulee jano? Veden takia vauva ei ainakaan täällä meillä ole viitsinyt heräillä 1,5 tunnin välein, nykyisin n. viiden aikaan herää kerran, ja annan vettä.
.
Kun vauva itkee, olen pyrkinyt katkaisemaan itkun jollain, millä vaan hämäyksellä. Lelu käteen, soittorasia soimaan, mitä vaan kunhan vauva hämmästyy ja unohtaa itkeä. Sitten on onnistunut rauhoittelu ja nukuttelu samoilla keinoilla kun illalla. Itku pitäisi saada katkaistua ennen kuin menee hysteeriseksi.
.
Jos paniikki-itkuksi kuitenkin on mennyt, olen antanut nukahtaa syliin, ja laskenut nukkuvana sänkyyn. Ainakaan meillä tämä ei ole aiheuttanut mitään havahtelukierrettä.
.
Meillä unikoulun olen hoitanut minä, isän lohduttelu ei vauvalle yöllä kelpaa. Vauva herää aamuyöllä n.kerran, mikä on luksusta siihen edelliseen 5-7 kertaan verrattuna.

Vierailija
28/34 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

21 jatkaa: Perhepeti ei meillä toimi, koska vauva on tottunut siihen, että kun pääsee mun viereen makoilemaan, on tissiä tarjolla. Huutaa vaan pää punaisena siinä.

Vierailija
29/34 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 10:22"]

En ihan ymmärrä miten tämä perhepeti ratkaisisi asian, vauva onkin aiemmin monesti nukkunut vieressäni, tai sitten pinniksessä johon olen laskenut syötön jälkeen, mutta on ongelma on se että syö kahden tunnin välein, nukkui vieressä tai ei. Enkä minä saa siinä syöttäessä nukuttua joten nukun sellaisia tunnin pätkiä öisin ja olen todella loppu. Vauva ei rauhoitu viereenkään ilman maitoa ja herää tiuhaan. 

[/quote]

Mitä syö iltapalaksi? Tuhdimpaa ruokaa illlalla ja sitten vesipullo sängynviereen. Meillä lapsen yönsyönnit loppuivat itsestään kun alkoi syömään kiinteitä ja varsinkin iltapalalla kunnon annoksen.

Meillä perhepeti auttoi tuohon rauhoittumiseen ja lisäksi lapsi nukkui paljon pidempi pätkiä kuin pinniksessä.

Vierailija
30/34 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tuesta! Vauva ei syö tuttia. Päivisin ei syö hirveästi kiinteitä mutta neljä viisi ateriaa kuitenkin, vähän vajaa 8kk purkilisen lounaaksi ja päivälliseksi, puuroa max desin aamula ja illalla. Yritän vielä tänä iltana antaa puuron päälle korviketta kun ei ole oikein olen rintamaidosta innostunut päivisin - öisin sitäkin enemmän.

Olen tässä ajatellut että yritetään unikoulua tosi lempeäsit vielä tänä yönä, ts isä tassuttelee mutta jos ei itkut lopu 10 minuutissa, luovutetaan koko unikoulun kanssa, siirryn takaisin vauvan kanssa meidän makkariin ja sinnittelen jollain ihme keinoin tämän oman väsymykseni kanssa. Viime yö oli itselleni vähnitään yhtä hirveä kuin vauvalle, en kestä kuunnella sellaista itkua.

Kiitos avusta, toivon kovasti että tämä jossain vaiheessa helpottaa. Tää on niin ristiriitaista nyt kun en haluaisi vauva mitenkään kärsivän mutta olen itse niiiiiiiin väsynyt näistä yösyötöistä. Mulla on myös 2v esikoinen kotihoidossa eli en kerkiä levätä päivälläkään.

Vierailija
31/34 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisko imetyksen lopettaminen kokonaan. Että päivällä annat tarvittavat maitomäärät korviketta? Onko lapsi tottunut isän seuraan niin, että rauhoittuu? Onnistuisko, jos rauhoittelija yöllä olisit kuitenkin sinä, tissit piiloon vaan. Jos huutaakin hädissään tätä uutta järjestelyä, kun et ole näköpiirissä ollenkaan.

Vierailija
32/34 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä tuhti iltapala ei riitä. Saahan vauva päivällä tarpeeksi maitoa? Meillä vielä puolivuotias heräsi joka yö kahden tunnin välein syömään ja olin myös aivan loppu. Lopulta annoin periksi ja annoin päivälllä joka imetyksen päälle korviketta, seuraavana yönä vauva heräsi kerran syömään ja sama toistui seuraavat kaksi kuukautta kunnes lopetti yösyönnit. Myöhemmin pumpatessa tajusin, että mun maitomäärä oli pienentynyt (ehkä valvomisen seurauksena), joten vauva ei vaan saanut tarpeeksi päivällä ja tankkasi sitten yöt. Tiedän, että tästä tulee p***a niskaan, mutta koita korviketta. Se auttaa aikalailla heti, jos auttaa. 

Vierailija
33/34 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itsekin sen sanoit: ei juo maitoa päivisin, eli tankkaa yöt. Annat sitkeästi korviketta (tiedät paljonko menee). Ihan oikeasti uskon, että tilanne helpottuu, jos saat maitoa menemään päivisin. Tsemppiä. 

Vierailija
34/34 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä auttoi yöheräämisiin se että isä antoi vettä pullosta/nokkamukista (kumpi teillä onkaan käytössä). Viikon-pari heräili mutta pikkuhiljaa yöherätykset jäivät pois.

Ja tuo ehdotettu velli iltamaidon sijaan kuulostaa hyvältä, harmi etten itse sitä keksinyt aikanaan. Meillä imetettiin aamuviideltä kun oli silloin jo oikeasti nälkäinen.