Se unikoulusta kysellyt äiti kaipaa nyt kipeästi apua!
Aloitin muutaman päivä sitten tän ketjun: http://www.vauva.fi/keskustelu/4548495/ketju/ei_maitoa_24_06_unikoulu_esim_kokemuksia_toimiiko_vauva_9kk
Ja sen rohkaisemana aloitettiin tassuttelu-unikoulu perjantai-iltana. Mies pitää, minä nukun esikoisen kanssa eri huoneessa.
Ekana yönä (pe) vauva (9kk) huusi jokseenkin hysteerisesti 2h ja simahti sitten. Mies joutui useaan otteeseen ottamaan syliin, jossa rauhoittuikin, mutta karmea huuto heti kun laski takaisin omaan pinnikseen. MInä itku kurkussa mietin, että voiko tää olla vauvalle hyväksi. Mutta kerran nukahdettuaan nukkui 6.30 asti, vein pois makuuhuoneesta toiseen, valoisaan huoneeseen syömään ja koska simahti taas rinnalle, vein takaisin nukkumaan omaan pinnikseen, katsoin että herää ennen kun lasken sänkyyn. Nukkui 08 asti.
Toinen yö meni paremmin, heräsi kolme kertaa, mutta itku ei yltynyt hysteeriseksi. Heräsi taas 6.30 ja sama homma, valoisaan huoneeseen syömään ja takaisin nukkumaan (koska ei yksinkertaisesti pysy hereillä vielä tuohon aikaan).
Viime yö olikin sitten yhtä helvettiä. Heräsi klo 01 ja karjui hysteerisesti klo 04 asti, jolloin marssin huoneeseen ja vein toiseen huoneeseen syömään. En kestänyt enää kuulla sitä. Vauvalle ei voi olla hyväksi olla hysteerinen 3h putkeen!!! Isä oli myös aivan loppu. Oli kannellut suurimman osan sylissään mutta heti kun laski pinnikseen, huusi ja huusi ja huusi eikä rauhoittunut millään, paniikkihuutoa siis.
Mitä tässä nyt sitten pitää tehdä? En halua huudattaa lasta tuohon malliin, se ei voi olla hyväksi vaikka on kuinka sylissä. Mutta vaihtoehto ei voi olla heräilly ja maito 2h tunnin väleinkään. Aiemmin on siis syönyt n viisi kertaa yössä.
SAiraalaunikoulu on vakavasti harkinnassa, jos tämä menee puihin. kuulisin siitä mielelläni kokemuksia.
Kommentit (34)
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 11:51"]No itsekin sen sanoit: ei juo maitoa päivisin, eli tankkaa yöt. Annat sitkeästi korviketta (tiedät paljonko menee). Ihan oikeasti uskon, että tilanne helpottuu, jos saat maitoa menemään päivisin. Tsemppiä.
[/quote]
Niin tai kun lopettaa yöllä antamisen niin kelpaa päivällä maito. Molempi parempi, anna päivisin paljon maitoa ja yöllä et yhtään.
AP täällä, kiitos paljon paljon vastauksista!
YKsi selkeä ongelma täällä tosiaan on se, ettei kiinteitä varmaan mene tarpeeksi mutta minkäs teet? MAidon suhteen olen tajunnut, että vauvaa ei tosiaan päivisin paljon rinta kiinnosta, pitää olla joku lelu jotain heiluttelen sopivassa kulmassa että siinä samalla jotain imisi. Maitoa mulla on riittävästi, rintoja ihan pakottaa välillä. Kiinteitäkään ei mene tarpeeksi mutta ei niitä voi väkisinkään suuhun työntää. Tää on oikea noidankehä, tankkaa sitten öisin maitoa kun ei päivisn ruuat ja maito maistu tarpeeksi suurissa määrin.
Tota korviketta en ole vielä kokeillut, jospa sitä sitten. Illalla puuron päälle (Se vajaa desi), jos maistuisi paremmin kuin maito. TYypillisesti vauva syö aika vähän maito puuron päälle ennen nukkumaanmenoa mutta istten kun herää klo 23 (siis ennen unikoulua) niin syö oikein kunnolla.
JOs menee hirveeksi huudoksi, kannattaisiko mun siis koittaa antaa korviketta eikä omaa maitoa öisin? KOkeilen niitä lelujakin. Tää on niin toivotonta tässä vaiheessa, olen itsekin sitä mieltä että nyt oikeasti riittäisi nää yösyötöt näin tiheällä aikataululla mutta se huutaminen on ihan lohdutonta eikä sitä kestään kukaan kuunnella, ainakaan äiti joka ihan oikeasti välittää lapsestaan aivan valtavasti.
Vauva tarvii päivisin riittävästi sekä maitoa että läheisyyttä jotta pärjää yöt. Koita jaksaa sinnitellä vielä , vuoden ikäisenä varmasti luonnostaan rytmi muuttuu ja nukkuu yöt.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 12:26"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 11:51"]No itsekin sen sanoit: ei juo maitoa päivisin, eli tankkaa yöt. Annat sitkeästi korviketta (tiedät paljonko menee). Ihan oikeasti uskon, että tilanne helpottuu, jos saat maitoa menemään päivisin. Tsemppiä. [/quote] Niin tai kun lopettaa yöllä antamisen niin kelpaa päivällä maito. Molempi parempi, anna päivisin paljon maitoa ja yöllä et yhtään.
[/quote]
tuo vaan helposti tarkoittaa, että lasta "täytyy" huudattaa. Jos sen maidon saa menemään päivällä, niin lapsi ihan itsestään ei pyydä sitä yöllä (tai ainakin meillä meni näin). Aluksi ihan tuputin sitä korviketta eli "väkisin" tyrkytin maitoa koko ajan. Nopeasti kyllä tottui syömään riittävästi.
Jos sulla kerran tulee riittävästi maitoa niin älä nyt hullu korviketta anna, siitä voi tulla vaan vatsavaivoja ja lisää huutoa. Anna ennemmin omaa maitoa pumpattuna pullosta ja puuron ja soseiden seassa jos tuntuu, että menisi sillä tavalla enemmän.
.
Itse annoin lapselle yöllä nokkamukista vettä kun huomasin, että heräili tottumuksesta eikä enää nälän takia. Tämä joskus 10 kk iässä.
9kk-12kk on huonoin ikä unikoululle. Vauva alkaa tajuta olevansa erillinen äidistä ja tarvitsee paljon lohtua ja turvaa. Tulee eroahdistusta ja vierastamista. Eli väärä ikä unikoululle.
Jos kokeilet unikoulua, älä luovuta, ellet aio luovuttaa lopullisesti. Vaikla lapsi ei ymmärrä paljoa, niin ae ymmärtää tämän: Nukkuminen tissi suussa on kivaa. Jos huudan, saan tissin (kun ennenkin saanut). Kun opittu kaava rikotaan, lapsi huutaa kahta kauheammin, että saidi haluamansa. Jos siihen luovuttaa, niin oppii vaan, että tissiä saa vähintään kovalla huudolla. Ja seuraavalla kerralla unikoulu vaan vaikeampaa. Ja jatkuva taktiikan vaihto on myös heikko ratkaisu. Se nimittäin lisää epävarmuuden tunnetta ja lisää huutoa. Siksi uudenlaiset nukutustavat aiheuttavat huutoa: Tilanne on uusi ja hämmentävä lapselle. Sen takia on tärkeää että vanhempi olisi varma valinnoistaan nukutuksen suhteen. Tosin jos havaitaan, että oli nyt ehdoton vikatikki, niin tottakai on muutettava tapaa. Mutta kun nyt olette aloittaneet, niin älä luovuta tissillä! Keksikää mitä tahansa muuta. Ideoita olette saaneetkin jo.
AP tarkentaa vielä aloituksen luettuaan ja virheen huomattuaan: huusi 3h, ei kuitenkaan hysteerisesti putkeen, kuten vahingossa sanoin, oli jonkun tovin hiljaksiin isän sylissä ollessaan mutta ei voinut laskea omaan sänkyyn ilman että alkoi huutaa hysteerisesti ja sitten menikin taas aika tovi ennen kuin rauhoittui syliin. Mielestäni ei voi vaan antaa huutaa itseään uneen, vaikka isä siinä paijailisikin, jos huuto on noin voimakasta, eri asia jos vähän protestoisi. Mutta kuten sanottu, siihen 2h heräilyynkään en voi palata, koska omat voimat on aivan loppu kun tätä jatkunut jo 9kk....
Meillä valinta oli perhepeti. Sen jälkeen lapsi nukkui kellon ympäri. Pari syöttöä yöllä, mutta ei mitään huutoraivareita.
No sairaalaunikoulu ei ole vauvalle yhtään sen turvallisempi kuin kotiunikoulukaan, päinvastoin. Tietty jos vanhemmat eivät jaksa, niin sitten pitää miettiä josko saisitte vaikka jonkun kotiin hoitamaan lasta ja menisitte yöksi hotelliin nukkumaan.
Mä olen nukkunut tuon ikäiset kainalossa, ja olen saanut kohtuullisen hyvin unta paitsi silloin kun on ollut hampaita tulossa. Joskus 9 kk iässä koetettiin muutamana yönä tassuttelua ja todettiin, että ei ole meidän lasten juttu ei. Ei lapsi opi olemaan yksin sillä että huutaa itsensä tajuttomaksi.
Jaksamista.
Meillä myös nukkui perhepedissä ainakin "unikoulun" aikana. Jossain vaiheessa, en muista tarkemmin milloin, mutta varmaankin sen jälkeen kun oli oppinut nukkumaan ilman syöttöjä, siirtyi omaan sänkyynsä takaisin. Edelliseen ketjuusi taisin meidän unikoulusta kertoa, eli kolmena yönä itki ja sen jälkeen oppi nukkumaan. Toki myöhemminkin tarvitsi välillä pientä tassuttelua, mutta ei enää mitään syöttärumbaa.
Niin, ja kun meillä lopulta yösyötöt lopetettiin, niin isä hoiti heräilyt kanniskelemalla lapsen uudestaan uneen. Varmaan asiantuntijoiden mielestä vihoviimeinen virhe, mutta kannattaa koettaa, jos lapsi saa tassuttelusta hirveät raivarit niin kuin meillä.
Lapset nykyään 4 ja 2. Vanhempaa ei ole tarvinnut vuosiin kanniskella. Pienempää isä kantaa 2 min iltarutiinina ja laskee sänkyyn. Ei paha, kun mietitään lähtötilannetta. T. 4.
Onko vauvalla jotakin unikaveria? Siis riepua, lelua sängyssä? Meillä ainakin tietty unilelu auttoi rauhoittumaan kun sai näprätä ja hipsutella sitä sängyssä.
Joo kiitos vaan tästä rääkkääjä-kommentista! :( SIksihän tänne kirjoitin että olen huolissani lapsesta. Isä kanniskeli lasta tosiaan viime yönä aika monta tuntia ja aina sänkyyn laskiessa alkoi huutaa. En ihan ymmärrä miten tämä perhepeti ratkaisisi asian, vauva onkin aiemmin monesti nukkunut vieressäni, tai sitten pinniksessä johon olen laskenut syötön jälkeen, mutta on ongelma on se että syö kahden tunnin välein, nukkui vieressä tai ei. Enkä minä saa siinä syöttäessä nukuttua joten nukun sellaisia tunnin pätkiä öisin ja olen todella loppu. Vauva ei rauhoitu viereenkään ilman maitoa ja herää tiuhaan.
On unikaveri, riepu josta tykkää ja nukahtaa sen turvin illalla omaan sänkyyn mutta yöllä herätessä ei auta.
Ristiriitaista tässä on se että toissayö meni niin hyvin. Tassuttelu toimi hienosti ja vauva nukahti nopeasti uudestaan ilman kovaa itkua. En todella tiedä mitä tässä pitäisi tehdä, ideat ja voimat on totaalisesti loppu. Kait nyt joku teistä senkin tajuaa, ettei näiden tunnin unipätkien turvin (en myöskään osaa nukahtaa sillä samalla skunnilla kun vauva nukahtaa syötön jälkeen vaan alan jo stressata seuraavaa herätystä jonka tiedän olevan ihan kohta) jaksa kukaan äiti kovin pitkään, saati sitten 9kk!!! Enkä haluaisi tietenkään huudattaa lasta tuntitolkulla ja koko kirjoitukseni pointti on se, että olen hukassa ja epätoivoinen tällä hetkellä kun en tiedä mitä tehdä asian kanssa.
TArkennan vielä kysymystä tästä perhepedistä kun en oikein väsyneenä tajua: siis niinkö suosittelette että perhepeti unikoulun aikana, ts isä hyssytteleen vieressään eikä yritäkään laskea pinnikseen takaisin?
Lapset ovat erilaisia, eikä kaikkiin (valitettavasti) toimi samat niksit. Perhepedissä on lähinnä se kai se idea, että on vanhemman lähellä vauvan olo tuntuisi turvallisemmalta. Meillä vauvaa ei kanniskeltu, vaan hyssyttelin vierellä ja mahan päällä, makuuasennossa kuintenkin. Kun vauva siihen nukahti, en siirtänyt pinnikseen, ettei havahtuisi siihen. Yhdessä tietämässäni tapauksessa unikoulu ei auttanut. Tuolloin vanhemmat ottivat aikalisän ja sinnittelivät siihen asti, että lapsi ymmärsi sen verran puhetta, että kun sanottiin, että maito on tissistä loppu, niin lapsi asian ymmärsi ja lopetti pyytämisen (kokeiltuaan imeä maitoa tyhjäksi pumpatusta tissistä :-) )
Oletko varma, että lapsi ei oikeasti ole nälkäinen yöllä? En oikein usko, että unikoulu auttaa, jos syy itkuun on oikea nälkä eikä vain tapa rauhoittua rinnalle. Meillä unikoulu toteutetttiin, kun iltapuurot maistuivat niin hyvin, että yöllä ei ollut oikeaa tarvetta syödä.
Pahoittelut, että en osaa täsmäneuvoja antaa tilanteeseesi. Vielä muistan itsekin tuon väsyn tunteen yöheräämisten vuoksi. Toivottavasti löydätte ratkaisun tilanteeseen!
Syökö vauva tuttia? Jos syö niin niitä sänkyyn noin miljoona että löytää tarvittaessa tutin itse. Maitoa ei tuon ikäinen todellakaan enää yöllä tarvitse eli ei ole julmaa sulkea maitobaaria yön ajaksi.
Mä en ihan tajua sitä että aina uniongelmiin suositellaan perhepetiä jonain taikaratkaisuna (toimii joillakin, mutta esim meillä ei saatu enää kukaan nukuttua ollenkaan kun minä ja vauva oltiin levottomia vispaajia molemmat). Meillä uniongelmiin toimi loppujen lopuksi ongelman aiheuttajan siirtäminen tutteineen omaan huoneeseen eli täysin päinvastainen toimenpide kuin perhepetivauhkaajien suositus.
Itse tein niin 8kk kanssa että lopetin yö imetykset. Kun itki lohdutin sylissä ja laskin takaisin sänkyyn heti kun rauhoittui. Jos itku jatkui nostin takaisin syliin ja laskin sänkyyn heti kun rauhoittui. Tätä sitten jatkui niin kauan kunnes tajusi ettei tissiä heru. Aamulla klo.5 annoin ekan kerran rinnan kun lapsi oli aamupalaa vailla, mutten itse jaksanut nousta.
Ihan typeriä kommentit joissa väitetään ettei vauva tarvitse öisin ruokaa. Jotkut vauvat voi todellakin tarvita. Itse tarvitsin raskaana ruokaa myös öisin, muutoin heräsin pahaan oloon enkä saanut enään nukuttua.
Imetyksen täyslopetus auttaisi varmasti, mutta kyllä lapsi senkin oppii että aamulla vasta saa ja viimeiseksi illalla. Ei kannata tehdä asiasta liian monimutkaista kun ihan simppelisti voi ongelman ratkaista. Eli ei tissiä öisin ennenkuin kello on sen verran kuin tykkäät että on hyvä, eli aamu. Itkevää lasta lohdutetaan aina eikä ole mitään estettä että teet sen itse eikä mies. Tuon ikäiset itkevät raivokkaasti kun eivät saa haluamaansa, on helppo olla sitkeä kun huomaa että lapsi vaatii raivolla rintaa eikä itke surua ja ole lohduton.