Parhaat aamujen NOPEUTUSVINKIT tähän :)
Meillä palataan huomenna arkeen, kun lapset lähtevät hoitoon ja me vanhemmat töihin.
Tiedän jo etukäteen, että aamuista tulee tuskaa..
Miten teidän kiireiset aamut toimii? Ihan ensimmäinen sääntöhän on ladata kahvinkeitin jo illalla, ja pinota lasten päivävaatteet valmiiksi esille... Mitä muuta? :)7
Kommentit (23)
Jos laittaa aamulla leivän päälle juustoa ja kasviksia niin nekin voi pilkkoa jo illalla ja yöksi vaan kelmun alle jääkaappiin. Jos ottaa töihin eväät niin nekin voi pakata jo illalla. Ehkä kannattaa myös herätä itse vaikka vartti lapsia aiemmin niin, että ehdit tehdä omat aamupesut ja syömiset ennen lasten huoltoa niin ei tarvi kaikkien sählätä samaan aikaan.
Tarpeeksi aikainen herätys ja itselle se ensimmäinenn 10 minuuttia.
Herätä vasta sitten lapset lempeästi silittelemällä ja hyväntuulisena, luo kiireettömyyden tuntu.
Istu alas heidän kanssaan pöytään tai juttele mukavia samalla kun laittelet omia hiuksiasi.
Kiittele kaikesta mikä onnistuu hienosti, jätä negatiiviset asiat aamuista pois.
Nauti työmatkasta, kuuntele musiikkia, rauhoitu.
Kolmen ex-yh, eikä ne aamut kyllä olleet kireitä, kun itse jaksoi olla eri asenteella.
Teit aloituksen mun puolesta :) Itsekin olisin tänään tätä kysynyt. Neljän lapsen äitinä aamuisin on paljon puuhaa. Onko kellään vinkkiä minkälaista aamupalaa voisi tehdä jo illalla valmiiksi jääkaappiin?
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 08:40"]Teit aloituksen mun puolesta :) Itsekin olisin tänään tätä kysynyt. Neljän lapsen äitinä aamuisin on paljon puuhaa. Onko kellään vinkkiä minkälaista aamupalaa voisi tehdä jo illalla valmiiksi jääkaappiin?
[/quote]
Sori, moni ehtikin jo vastata aamupalakysymykseen:)
Tai siis yksi oli vastannut. Lisää vinkkejä aamupalan valmisteluun?
Aikuiset herää ennen lapsia ja laittavat itsensä täysin valmiiksi ennen lasten herättämistä. Lapset kun herätetään niin suoraan vessaan tarpeille ja hammaspesulle, sitten päälle vaatteet jotka on laitettu valmiiksi edellisenä päivänä. Jos lapset syövät aamiaisen kotona niin se on odottamassa ja pöydällä heitä.
Sitten kun ilmat on kylmemmät niin ulkovaatteet illalla myös valmiiksi odottamaan aamua.
Ei telkkarin tuijottelua tai tabletteja aamulla.
Olen yh ja kaksi lasta. Ei koskaan oltu aamulla myöhässä tai että olisi hirveä kiire.
Mene riittävän ajoissa nukkumaan, jotta jaksat tuskatta herätä riittävän ajoissa. Itse vihaan kiirettä aamulla ja siksi herään tuntia ennen kuin pitää lähteä töihin. Ammulla vesi kiehumaan vedenkeittimeen, puuro mikroon kolmeksi minuutiksi ja koiran nappulat turpoamaan siksi aikaa kun käytän koiran aamupissalla. Sisälle tullessa vesi kuumaa, siihen pikakahvi, puuroon maito tai mustikka keitto ja ruoka koiralle. Sitten syön kaikessa rauhassa aamupalan ja lueskelen aamun uutiset läppärillä. Sitten vessaan ja aamutoimien jälkeen töihin. Onneksi ei ole enää hoitoikäisiä lapsia, eikä edes alakoululaisia, ei tosin ole enää myöskään yläkoululaisia, mutta meidän lapset ovat yläkoulusta alkaen hoitaneet omat aamunsa täysin itsenäisesti.
Pakkaa kaikki laukut valmiiksi, oma kanssa niin että ei tarvitse kuin nappata ne mukaan. Omatkin vaatteet esille jo iltaa aikasemmin.
Itse teen aamupala järjestelyt niin että "kaikki" on valmista. esim. puurohiutaleet valmiiksi mittattuna purkissa jotta on nopea keittää tai leipä muuten valmiina (kurkku/tomaatti päälle vasta aamulla) ja jugurtti kulhot pöydällä jääkaapin vieressä.
Muutenkin teen siten että ylös, kahvinkeitin päälle, suihkuun, vateet päälle. Aamupala (kahvi on juuri sopivasti ehtinyt valmiiksi). Hiukset, meikki ja sitten lapset ylös. Aamupesu lapsille (3kpl), vaateet, aamupala heille ja sitten ulkovaatteet päälle kaikkille ja sitten kassit kantoon ja ovesta ulos. Parhaina aamuina selviän tästä rytäkästä alle 45min. Se kumminkin vaatii että pesen illalla hiukset, en aamusta.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 08:43"]Tai siis yksi oli vastannut. Lisää vinkkejä aamupalan valmisteluun?
[/quote]
Mitä noin yleensä syötte aamiaiseksi? Esim jogurttihan on nopea ja vaikka banaani sen leivän lisäksi. Jos puuroa syötte isommalla porukalla niin se heti ensimmäiseksi tulille, kun heräät niin se tulee siinä itsekseen vaikka meikkaamisen tai muun aamutouhun aikana.
Ap tässä. Syön itse maustamattoman jogurtin kera marjojen, joten kaadan jogurtin kulhoon jo valmiiksi ja marjat päälle, ja sitten vaan kelmu päälle. Ai niin, ja voihan sen lusikankin tyrkätä siihen kulhoon jo valmiiksi :).
Lapset syövät itse asiassa hoidossa aamiaisen, joten saatan antaa heille korkeintaan vesilasin aamulla ennen lähtöä.
Laitan puuron muovikulhoon illalla ja jääkaappiin. Eli vettä ja puuroa, sitten laitan sen mikroon aamulla.
Itseäni auttaa että saan sen 10min olla ihan rauhassa eli herään ajoissa.
Kaikki avaimet, lompakot, pk reput, bussiliput jne valmiiksi jo illalla.
Lapset ajoissa nukkumaan. Kannattaa rauhoittua iltaa kohden eli ei tänään esimerkiksi uintireissua josta kotiudutaan klo 20.
Ei siihen aamupalan tekemiseen mene niin kauaa, että tarvitsisi voileivätkin tehdä valmiiksi. Lapset heräilevät unenpöpperöstään aukoessaan voirasioita ja juustopakettia. Riittää kun tavarat vaikka nostaa pöytään valmiiksi heille ja leipälautaset ja mukit on katettu. Antaa heidänkin heräillä rauhassa ihan kuten aikuiset kahvikupin tai pöntön äärellä.
4
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 08:40"]
Teit aloituksen mun puolesta :) Itsekin olisin tänään tätä kysynyt. Neljän lapsen äitinä aamuisin on paljon puuhaa. Onko kellään vinkkiä minkälaista aamupalaa voisi tehdä jo illalla valmiiksi jääkaappiin?
[/quote]
Pikapuurot ovat hyviä, ei tarvi tehdä valmiiksi.
Lapsiperhe arkea muistellessa tulee mieleen että lasten vaatteet ainakin kannattaa katsoa jo illalla valmiiksi. Ehtii vaikka pestä vielä koneellisen pyykkiä, jos huomaa että lapsella ei ole yhtään puhdasta puseroa. Joskus on aamulla tongittu likapyykkikorista vähiten likainen käyttöön, kun on aamulla tajuttu että päiväkotiin ajateltu pusero olikin aivan mansikkahillossa.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 08:48"]
[/quote]
[/quote]
Mutta eivät ole mitään hyvää ravintoa.
Lasten reissuvihot, Wilmat ja muut viestit kannattaa lukea jo edellispäivänä iltapäivällä, ennen kuin kaupat menevät kiinni. Muuten käy niin, että aamulla huomaa, että kouluun pitäisi viedä 2 euroa, päiväkotiin hassu hattu ja taikurin viitta, jumppatunnille on PAKKO!!!!! ostaa valkopohjaiset sisätossut ja lapsesta on tehtävä 5-sivuinen oma arvio kasvusta ja kehityksestä. Ja vielä olisi pitänyt kerätä 5 kasviakin kotipihan ympäristöstä.
4
Onkohan mulla aamulla muita enemmän minuutteja kun usein myös siivoan aamulla? Pesen vessan tai viikkaan kuivurista pyykit kaappiin ja siivoan keittiön. Petaan petit ja katson, että koti jää siistiin kuntoon.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 08:52"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 08:48"]
[/quote]
[/quote]
Mutta eivät ole mitään hyvää ravintoa.
[/quote]
Ja mulla ei ainakaan lähde nälkä pelkästä siitä pikkupussista pikapuuroa vaan pitää sitten ihan yhtälailla laittaa lisäksi leipää ja hedelmää, joten siinä suhteessa ei nopeuta. Toki lapsille saattaa riittääkin se pikkupussukka niin sithän se on nopea, kun jokainen kippaa pussin omalle lautaselle ja vanhempi kaataa veden päälle.
Aamiaisenkin voi perjaatteessa laittaa valmiiksi.
Selkeät wc-vuorot varmaan vähän nopeuttaa arkea, tai sitten käydään eka wc:ssä ja sitten herättää lapset jne.
Mulla oli lukiolaisena tapana laittaa vaatteet ja meikit valmiiksi järjestyksessä :D koruja ja sukkia myöten